شرکت شیائومی از گوشی‌های شیائومی ۱۴ و ۱۴ پرو رونمایی کرد که باوجود تراشه یکسان، تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری دارند، برای همین تصمیم گرفتیم تا با یکدیگر مقایسه کنیم.

پنج‌شنبه هفته گذشته، شیائومی از پرچمداران جدید خود یعنی شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو رونمایی کرد که اولین دستگاه‌های بازار مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌شمار می‌روند. همچنین با عرضه آنها، برای اولین بار شاهد عرضه یک گوشی مجهز به سیستم‌عامل جدید و اختصاصی شیائومی یعنی HyperOS هستیم. اگرچه فعلا این ۲ دستگاه فقط به‌صورت اختصاصی در بازار چین یافت می‌شوند، طی ماه‌های آینده در بازار جهانی هم عرضه می‌شوند. بنابراین زمان آن رسیده تا با مقایسه شیائومی ۱۴ و ۱۴ پرو ببینیم واقعا کدام نسخه ارزش خرید دارد.

تراشه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، هر ۲ دستگاه از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهره می‌برند و از این نظر تفاوتی با یکدیگر ندارند. این تراشه که اکنون یکی از قدرتمندترین تراشه‌های حال حاضر جهان به‌شمار می‌رود از کلاستربندی ۱+۵ (۳+۲)+۲ بهره می‌برد که شامل هسته اصلی اورکلاک شده ۳.۳ گیگاهرتزی Cortex-X4، پنج هسته Cortex-A720 با ۳ نسخه ۳.۲ و ۲ نسخه ۳.۰ گیگاهرتزی و ۲ هسته کم‌مصرف ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A520 است. درکنار این تراشه، هر ۲ نسخه از حافظه رم تا سقف ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی تا یک ترابایت بهره می‌برند.

صفحه‌نمایش شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو

صفحه‌نمایش

مانند نسخه‌های نسل قبلی، نسخه پرو نمایشگر بزرگ‌تری نسبت‌به نسخه استاندارد دارد. شیائومی ۱۴ پرو از نمایشگر اولد ۶.۷۳ اینچی با رزولوشن ۳۲۰۰×۱۴۴۰ و تراکم ۵۲۲ پیکسل بر اینچی بهره می‌برد، اما شیائومی ۱۴ به نمایشگر ۶.۳۶ اینچی اولد با رزولوشن ۲۶۷۰×۱۲۰۰ پیکسلی با تراکم ۴۶۰ پیکسل بر اینچی مجهز شده است.

البته به‌جز ابعاد و تراکم پیکسلی، بقیه بخش‌های نمایشگر ۲ دستگاه مشابه یکدیگر است. نمایشگرهای شیائومی ۱۴ از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند. همچنین به‌لطف تکنولوژی LTPO نمایشگرها از روشنایی ۳۰۰۰ نیتی پشتیبانی می‌کنند که بیشترین میزان روشنایی بین گوشی‌های حال حاضر به‌شمار می‌رود. این نمایشگرها به قابلیت دالبی ویژن HDR نیز مجهز شده‌اند.

شیائومی عنوان کرده که برای محافظت از این نسخه پرو محافظ صفحه جدید تولید کرده است. شیشه سرامیکی شیائومی که در دمای ۸۰۰ درجه‌ای تولید شده و ۱۰ برابر مقاومت بیشتری از محافظ نمایشگر نسخه عادی هنگام سقوط دارد. همچنین مقاومت آن در برابر خط و خش ۲۵ درصد بیشتر است.

دوربین شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو

دوریبن

اگرچه مشخصات فنی شبیه یکدیگر به‌نظر می‌رسد، شیائومی ۱۴ پرو قابلیت‌های بیشتری دارد. هر ۲ دستگاه از ۳ دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو با زوم پریسکوپی ۳ برابری و دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برند، اما شیائومی ۱۴ پرو از لنز با دریچه دیافراگم متغیر بین f/1.42 و f/4.0 بهره می‌برند که دامنه‌ نوری خارق‌العاده‌ای را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و در هر شرایطی با نورهای مختلف توانایی ثبت تصاویر را دارد.

باتری

شیائومی ۱۴ پرو از باتری ۴۸۸۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ ۱۲۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی و شیائومی ۱۴ از باتری ۴۶۱۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ ۹۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی بهره می‌برد. البته لزوما به‌معنی عمر بیشتر باتری نیست زیرا با نمایشگر بزرگ‌تر، مصرف باتری شیائومی ۱۴ پرو هم بیشتر است.

درانتها یادآوری می‌شود نسخه پرو با قیمتی معادل ۶۵۰ دلار و نسخه پایه با قیمتی معادل ۵۵۰ دلار راهی بازار چین شده‌اند. نظر شما چیست؟ آیا حاضر به پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر برای دستیابی به نمایشگر بزرگ‌تر و دوربین بهتر هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: