گوشی هوشمند پرچمدار شیائومی ۱۴ پرو (Xiaomi 14 Pro) با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و سیستم دوربین فوق‌پیشرفته رسما در مراسم رونمایی توسط کمپانی چینی شیائومی معرفی شد.

سرانجام پس‌از مدت‌ها انتظار و شنیدن اخبار و شایعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حوزه فناوری، کمپانی چینی شیائومی به‌صورت رسمی با برگزاری مراسمی نسخه دوم پرچمدارانش یعنی گوشی هوشمند شیائومی ۱۴ پرو را معرفی کرد؛ به‌نظر می‌رسد این دستگاه به‌دلیل مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته و سیستم‌ دوربینش مورد توجه کاربران قرار بگیرد و فروش خوبی در بازار جهانی داشته باشد. همچنین، به‌دلیل برچسب قیمتی پایین‌تر از سایر رقبا یعنی سامسونگ و اپل می‌تواند بخش بزرگی از سهم بازار را تصاحب کند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از زبان طراحی و مشخصات فنی شیائومی ۱۴ پرو می‌پردازیم.

مشخصات شیائومی 14 پرو

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مانند اپل، سامسونگ و شیائومی علاقه زیادی به تغییر کلی زبان طراحی ندارد و معمولا این اتفاق هر چهار یا پنج سال یک‌بار رخ می‌دهد و سازنده اقدام به معرفی ظاهری جدید می‌کند تا کاربران بتوانند با آغوش باز‌تری تغییرات اعمال‌شده را بپذیرند. اکنون، با معرفی گوشی هوشمند Xiaomi 14 Pro دریافتیم، کمپانی موردبحث تغییراتی بسیار جزئی و نامحسوسی را اعمال کرده تا وجه تمایزی بین نسخه جدید و قدیمی ایجاد کند. درحال‌حاضر، با ماژول دوربین مربعی شکل را در پنل پشت داریم که از سه سنسور با قابلیت‌های پیشرفته عکس‌برداری و فیلم‌برداری میزبانی می‌کند.

علاوه‌براین، شیائومی ۱۴ پرو از صفحه‌نمایش 6.73 اینچی LPTO AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسل، نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر ۱ تا ۱۲۰ هرتزی، سطح روشنایی خودکار 3000 نیتی، تراکم پیکسلی 522 PPI و نسبت تصویر ۲۰:۹ برخوردار است. همچنین، کمپانی شیائومی اعلام کرد محافظت از نمایشگر و پنل پشت دستگاه از محافظ شیشه‌ای Xiaomi Longjing Glass استفاده کرده که استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر خط‌وخش و ضربه‌های ناگهانی دارد. ازسوی‌دیگر، برای بهبود کیفیت تصاویر، شیائومی ۱۴ پرو به استانداردهای Dolby Vision و HDR10+ مجهز شده است.

مشخصات فنی شیائومی ۱۴ پرو

یکی از مهم‌ترین موارد در دنیای گوشی‌های هوشمند میزان مقاومت آن‌ها در برابر شرایط نامناسب آب‌وهوایی و البته آب است. طی سال‌های اخیر، تمام سازندگان محصولات‌شان را به گواهی‌نامه استاندارد IP مجهز می‌کنند که تنها پس‌از تحقیق و بررسی توسط موسسه IEC صادر می‌شود. شیائومی اعلام کرد مانند سال گذشته، پرچمدارانش توانسته گواهی IP68 را کسب کند؛ بدین معناکه شیائومی ۱۴ پرو قابلیت مقاومت در برابر گرد‌وغبار و آب را به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری دارد. بنابراین، کاربران می‌توانند با خیال آسوده‌تری از این گوشی استفاده کنند.

سیستم‌عاملHyperOS
تراشهاسنپدراگون 8 نسل 3
پردازنده گرافیکیAdreno 750
حافظه رمحداکثر 16 گیگابایت
حافظه داخلیحداکثر یک ترابایت
دوربینواید 50 مگاپیسکلی
اولترا واید 50 مگاپیسکلی
تله‌فوتو 50 مگاپیسکلی
نمایشگر6.36 اینچی LTPO AMOLED
باتری و شارژ4800 میلی‌آمپرساعتی با شارژ 120واتی
جنس بدنهتیتانیوم
قیمت649 دلار

ازسوی‌دیگر، شیائومی برای رقابت با اپل و سامسونگ از بدنه تیتانیومی برای تولید شیائومی ۱۴ پرو استفاده کرد که می‌تواند مقاومت و استحکام دستگاه را درمقابل خط‌وخط و ضربه‌های ناگهانی به بدنه بالا ببرد. البته باید یادآور شد سازنده چینی باید پرداخت حرارتی را به‌خوبی انجام دهد تا مانند اپل به‌نقطه ضعف تبدیل نشود. همچنین، نسخه تیتانیومی قیمت بالاتری دارد

مشخصات فنی شیائومی ۱۴ پرو

براساس اعلام رسمی، گوشی هوشمند پرچمدار شیائومی ۱۴ پرو از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی و رهگیری پرتوی استفاده می‌کند که می‌تواند نحوه تعامل و استفاده کاربران را با گوشی بهبود بخشد. طی یک سال اخیر، بیشتر سازندگان تلاش کردند محصولات‌شان را با هوش مصنوعی ادغام کنند تا بتوانند به بهینه‌سازی مصرف انرژی و بخش پردازشی دستگاه کمک بیشتری کنند. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و سایر مشخصات سخت‌افزاری Xiaomi 14 Pro می‌پردازیم.

همان‌گونه‌که می‌دانید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌دلیل قدرت‌ فوق‌العاده بالا در بخش پردازشی و رایانشی، تفاوت‌های چشمگیری درمقایسه‌با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارد و می‌تواند با پشتیبانی از هوش مصنوعی به‌طورکامل نوع کاربری را تغییر دهد. آخرین بنچمارک‌ها نشان می‌دهد شتاب‌دهنده Hexagon می‌تواند ۹۸ درصد عملکرد کلی و ۳۰ درصد مصرف انرژی را در دستگاه‌های اندرویدی کاهش دهد. همچنین، به‌دلیل استفاده خنک‌کننده داخلی، هنگام پردازش‌های سنگین داغ نمی‌شود و پایداری دمای بسیار مطلوبی دارد.

البته باید گفت، شیائومی به‌صورت جداگانه از یک فن خنک‌کننده برای ساخت شیائومی ۱۴ پرو بهره برده تا بتواند به کاهش دمای داخلی کمک شایانی بکند. طبق اعلام رسمی کوالکام، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از پردازنده گرافیکی Adreno 750 استفاده می‌کند که قابلیت‌های گرافیکی فوق‌العاده بالایی دارد و می‌تواند از بازی‌های ویدئویی سنگین مانند Genshin Impact بدون افت فریم قابل‌توجهی پشتیبانی کند؛ آخرین بنچمارک نشان داد این بازی روی شیائومی ۱۴ توانست به ۵۹.۳۹ فریم برثانیه برسد که عدد قابل‌قبولی محسوب می‌شود.

اسپیکر شیائومی 14 پرو

علاوه‌براین، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از هشت هسته پردازشی تشکیل شده که شامل یک هسته اورکلاک Cortext-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی، سه هسته Cortext-A720 با فرکانس 3.20 گیگاهرتزی، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس پایین‌تر ۳.۰ گیگاهرتزی و دو هسته Cortex-A520 با فرکانس بهینه ۲.۳۰ گیگاهرتزی می‌شود. همچنین کوالکام اعلام کرده فناوری رهگیری پرتوی در این تراشه تا ۵۰ درصد بهبودیافته، اما شیائومی نکته‌ای را درباره نهایت استفاده از قابلیت‌های آن به زبان نیاورد و باید منتظر بنچمارک‌های رسمی ماند.

درجریان مراسم معارفه، کمپانی شیائومی اعلام کرد برای عملکرد روان و منسجم دستگاه از حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم و یک ترابایت حافظه داخلی UFS 4.0 استفاده کرده تا کاربران به‌راحتی بتوانند تمام فایل‌های ویدئویی و اسناد شخصی را درون گوشی ذخیره کنند؛ با‌این‌حال، ازآنجایی شیائومی ۱۴ پرو از شیار microSD پشتیبانی نمی‌کند، اگر کاربران نیاز به حافظه بیشتری دارند باید از هاردهای اکسترنال SSD استفاده کنند یا هرچندوقت یک‌بار اطلاعات روی گوشی را به لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های شخصی انتقال دهند.

ازسوی‌‌دیگر، مشخص شد شیائومی ۱۴ پرو مانند بردار کوچک‌ترش با سیستم‌عامل جدید HyperOS و رابط کاربری اختصاصی MIUI 15 وارد بازار خواهد شد. درجریان صبحت از قابلیت‌های این نرم‌افزار پیشرفته، گفته شد این سیستم‌عامل می‌تواند ویژگی‌های بیشتری را به اکوسیستم محصولات شیائومی بیاورد و مهم‌ترین بخش آن پشتیبانی فوق‌پیشرفته و چندلایه حریم خصوصی است که برای تمام کاربران در دنیا بسیار مهم محسوب می‌شود. براین‌اساس، کاربران دیگر نگرانی خاصی از افشای اطلاعاتی یا رخته بدافزارها به گوشی‌های شیائومی نخواهند داشت.

سیستم دوربین Xiaomi 14 Pro

طی سال‌های اخیر، باپیشرفت فناوری و دوربین‌ها، کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند بهینه‌ترین سیستم دوربین را به پرچمداران‌شان اضافه کنند. اوایل سال‌جاری میلادی، سامسونگ با معرفی گلکسی اس ۲۳ اولترا بهترین سنسورها را معرفی کرد تا دنیای تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند متحول سازد. حالا امروز شیائومی ۱۴ پرو با سنسورهای بهینه‌تر از نسل قبل معرفی شد تا نحوه تعامل کاربران با نسل جدید بهبود یابد؛ در ادامه به مشخصات سخت‌افزاری سیستم دوربین می‌پردازیم.

پنل پشت شیائومی ۱۴ پرو از ماژول سه‌گانه دوربین میزبانی می‌کند که شامل سنسور واید، اولترا واید و تله‌فوتو می‌شود که با همکاری شرکت آلمانی LEICA توسعه یافته است و از قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند پانوراما، HDR و فلش LED دوگانه پشتیبانی می‌کند. به‌عبارتی دقیق‌تر، سنسور اصلی یا واید 50 مگاپیکسلی یک اینچی از دیافراگم f/1.42، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال و Dual Pixel بهره می‌برد که می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای را درشرایط نوری مختلف به‌ثبت برساند.

سیستم دوربین Xiaomi 14 Pro

ازسوی‌دیگر، سنسور 50 مگاپیسکلی اولترا واید را داریم که با پشتیبانی از دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار، زاویه دید ۱۲۳ درجه و فاصله کانونی ۱۸ میلی‌متری می‌تواند تصاویری جذابی را با جزئیات بیشتری از مناظر اطراف بگیرد. همچنین، سنسور تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۳.۲ برابری، دیافراگم متغیر f/1.8 تا f/4.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز و فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متری همراه می‌شود که دستگاه را قادر می‌سازد تصاویری را از فاصله‌های دور دست با جزئیات بیشتری بگیرد.

افزون‌براین، بخش ویدئویی شیائومی ۱۴ پرو از رزولوشن 8K HDR با نرخ ۲۴ فریم برثانیه، رزولوشن 4K با نرخ حداکثری ۶۰ فریم برثانیه با پشتیبانی از استانداردهای HDR10+، عمق رنگ ۱۰ بیتی و Dolby Vision HDR برخوردار شده است که درمقایسه‌با نسل قبلی یعنی شیائومی ۱۳ پرو بهبود چندانی نیافته و از همان استانداردها بهره می‌برد. همچنین این دستگاه می‌تواند از رزولوشن 1080p تا ۹۶۰ فریم برثانیه با لزرش‌گیر الکترونیکی پشتیبانی کند.

پنل جلوی دستگاه یک پانچ هول مرکزی وجود دارد که سنسور سلفی ۵۰ مگاپیکسلی با ظرافت خاصی درون آن قرار می‌گیرد. طبق اعلام رسمی شیائومی، این سنسور دارای ابعادی معادل 1/3.14 اینچ با فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متری و دیافراگم f/2.0 است که با پشتیبانی از استاندارد پانوراما و HDR می‌تواند تصاویر جذاب و فوق‌العاده‌ای را در شرایط محیطی مختلف با رزولوشن 4K و نرخ حداکثری ۳۰ فریم برثانیه ثبت کند.همچنین، رزولوشن 1080p با نرخ ۳۰ فریم برثانیه پشتیبانی می‌شود.

باتری و شارژ شیائومی ۱۴ پرو

براساس اعلام رسمی، گوشی هوشمند شیائومی ۱۴ پرو برای تامین انرژی به باتری 4880 میلی‌آمپرساعتی متکی می‌شود که با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی ۱۲۰ واتی، شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی و شارژ معکوس ۱۰ واتی می‌تواند ظرف مدت‌زمان ۱۹ دقیقه از صفر تا صد شارژ شود. همچنین، کمپانی سازنده ادعا می‌کند شارژر بی‌سیم نیز می‌تواند باتری شیائومی ۱۴ پرو را در ۴۰ دقیقه شارژ کند که برای کاربران بسیار خوشحال‌کننده محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت پردازنده‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشند، ظرفیت باتری دستگاه‌ها نیز به دغدغه‌ای بزرگ برای کاربران تبدیل شد، چراکه گوشی‌های نیاز به بارها شارژ در طول روز دارد و این موضوع بسیار آزاردهنده محسوب می‌شود. بااین‌حال، سازندگان در تلاش هستند با بهینه‌سازی مصرف انرژی و و استفاده از بهترین تراشه مانند کوالکام اسنپدراگون یا مدیاتک دایمنسیتی به طول‌عمر باتری‌ها کمک بزرگی بکنند. برهمین‌اساس، امروز مشاهده می‌کنیم گوشی‌های تولید کمپانی شیائومی و سامسونگ یا حتی اپل با یک بار شارژ می‌توانند از یک تا سه روز بسته‌به میزان مصرف کاربران شارژ نگه دارند.

گوشی هوشمند شیائومی ۱۴ پرو (Xiaomi 14 Pro) با مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فوق‌العاده بهینه‌ای توسط کمپانی چینی شیائومی معرفی شد؛ اطلاعات دستگاه عالی به‌نظر می‌رسد، اما برای مشاهده عملکرد و پایداری آن در تست‌های واقعی بنچمارک Time Spy و Wild Life منتظر روز عرضه باشیم تا اطلاعات گسترده‌تری توسط کارشناسان و منتقدان دردسترس ما قرار بگیرد. همچنین اگر علاقه به دیدن مشخصات فنی شیائومی ۱۴ استاندارد دارید، می‌توانید با کلیک روی این لینک وارد صفحه معرفی آن شوید.

اخبار مرتبط: