با انتشار خبر امکان استریم همه بازی‌ها، امروز تایید شد که کیفیت استریم بازی‌ها در Xbox Cloud نیز افزایش خواهد یافت.

اوایل ماه‌جاری، تام وارن از نشریه The Verge گزارش داد که شرکت مایکروسافت قصد دارد کاتالوگ بازی‌های قابل استریم در سرویس Xbox Cloud را افزایش دهد و از ماه بعدی، کاربران می‌توانند تمام بازی‌هایی که خریداری کرده‌اند را بدون محدودیت استریم کنند. حال وارن جزئیات بیشتری از برنامه‌های شرکت مایکروسافت برای بخش استریم Xbox Cloud به اشتراک گذاشته است.

پروژه استریم بر پایه کلاود شرکت مایکروسافت که در ابتدا Project XCloud نام داشت، از نظر تاخیر و کیفیت بصری بسیار از رقبای قدر قدرت خود در این زمینه عقب مانده است. یکی از رقبای توانمند این سرویس، یعنی NVIDIA GeForce NOW چندین سال پیش امکان استریم با کیفیت 4K را به ارمغان آورد و سرویس Boosteroid نیز با تقلید از انویدیا، کمی بعد این امکان را برای کاربران خود مهیا ساخت. با این حال، Xbox Cloud تا به امروز نیز همچنان با رزولوشن 1080p و بیت ریت بسیار پایین استریم می‌کند که باعث می‌شود کیفیت بصری بازی‌ها افتضاح به نظر برسند.

بر طبق اعلام تام وارن، مایکروسافت این مشکلات را به خوبی متوجه شده و سعی دارد به زودی با افزایش بیت ریت، کیفیت استریم بازی‌ها در Xbox Cloud را افزایش داده و تصاویر شفاف‌تری تقدیم کاربران کند. با این حال، وی حرفی از افزایش رزولوشن به میان نیاورد پس ظاهراً قرار است برای الان، همچنان در 1080p بمانیم و خبری از افزایش آن به مقادیر بالاتر نباشد. از طرف دیگر، وی تایید کرد که بهبود تاخیر، نیاز به تغییری اساسی در سخت‌افزار سرورهای مایکروسافت و ارتقای آنان دارد. با توجه به لحن صحبتش، می‌توان گفت این مشکل نیز به این زودی‌ها رفع نخواهد شد.

کیفیت استریم بازی‌ها در Xbox Cloud

علاوه بر Xbox Cloud و بهبودهایی که در راهش است، وارن جزئیاتی در مورد دو ویژگی آزمایشی بیان کرد که توسط خالق اپلیکیشن رایگان و اوپن سورس Better XCloud لیک شده‌اند. این اپلیکیشن تجربه XCloud را در دستگاه‌های مختلف برای کاربران تسهیل بخشیده و ارتقاء می‌دهد. اولین ویژگی، Xbox Together نام دارد که به لطف آن، وقتی در داخل یک مرورگر هستید، می‌توانید از بازی‌هایتان و همچنین هم‌نشینی با دوستان لذت ببرید. دیگری نیز کنترلری است که مانند سرویس گوگل استیدیا، در برابر تاخیر مصون بوده و بدون مشکلی از این لحاظ، فعالیت خواهد کرد. به گفته وارن، این دو قابلیت مراحل تست داخلی را می‌گذرانند اما از بین این دو، احتمال عمومی شدن Xbox Together بسیار بسیار کم است. با این حال، کنترلر کلاود چیزی است که به صورت جدی بر رویش کار می‌شود و ممکن است در مقطعی نامشخص در آینده، به بازار عرضه شود.

تمامی شواهد و مدارک به باور تام وارن نشان می‌دهند که مایکروسافت دوباره به سراغ Xbox Cloud رفته و تمرکز ویژه‌ای بر این بخش دارد. این سرویس، کلیدی مهم برای دستیابی به مخاطبینی است که فراتر از مرزهای کنسول‌های ایکس باکس یا رایانه‌های شخصی هستند و می‌تواند یکی از بهترین وسیله‌های بازاریابی برای این غول آمریکایی باشد. در راستای اهمیت فراوان مایکروسافت به این سرویس، اوایل هفته جاری تایید شد که امکان استریم عناوین Call of Duty: Black Ops 6، Call of Duty: Modern Warfare III و Call of Duty: Warzone برای کاربران سرویس اشتراکی گیم پس آلتیمیت مهیا شده است و می‌توانند از برگزاری استریم‌های مهیج این سه بازی پرطرفدار لذت ببرند و استفاده کنند.