به دنبال مشاجره‌ای که میان ایلان ماسک و دیوان عالی برزیل رخ داد، شاهد ممنوعیت شبکه اجتماعی ایکس در این کشور از روز جمعه هستیم.

در پی ممنوع شدن شبکه اجتماعی ایکس در کشور برزیل، دادگاه به شرکت اپل نیز حکم داد که این اپلیکیشن را برای کاربران کشور مذکور از اپ استور حذف کند. شبکه اجتماعی ایکس یا همان توییتر سابق، در سال 2022 توسط ایلان ماسک خریداری و نامش به ایکس تغییر یافت. از آن زمان به بعد، بحث‌های زیادی پیرامون این شبکه شکل گرفته است. گفته می‌شود این پلتفرم بیش از 400 میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد که حداقل 20 میلیون نفر از آنان، ساکن کشور برزیل هستند. با این حال، رویدادهای اخیر باعث شده دیوان عالی این کشور، به ممنوعیت این اپلیکیشن حکم بدهد.

چند هفته قبل، ایلان ماسک در اقدامی عجیب شعبه برزیل شبکه اجتماعی ایکس را تعطیل و تمامی کارمندان برزیلی آن را اخراج کرد! این تصمیم بعد از درخواست دیوان عالی برزیل مبنی بر حذف چندین حساب کاربری مختلف که آسیب‌رسان بوده و اطلاعات غلط پخش می‌کردند، صورت گرفت. ایلان ماسک و پلتفرم ایکس از انجام این کار ممانعت ورزیده و همین مسئله باعث بالا گرفتن بحث و مشاجرات با کشور برزیل شد.

در کشور برزیل، ضروری است که تمامی شبکه‌های اجتماعی فعال، حداقل یک نماینده حقوقی محلی داشته باشند که پاسخگوی این دست مشکلات و بحث‌های اداری باشد. با توجه به این که ایلان ماسک درخواست‌های دیوان عالی این کشور را رد و از انتخاب نماینده حقوقی محلی برای شبکه اجتماعی ایکس سر باز زد، در نهایت رای به ممنوعیت این شبکه اجتماعی داده شد.

مشاجره‌ ی ایلان ماسک و دیوان عالی برزیل

تا به این لحظه، علاوه بر ممنوعیت شبکه اجتماعی ایکس، مسئولین آن باید 3 میلیون دلار غرامت نیز به عنوان سرپیچی از دستورات دادگاه بپردازند. به دنبال این ممنوعیت، از تمامی ارائه‌دهندگان سرویس اینترنتی درخواست شد که دامنه‌های مربوط به ایکس را مسدود کنند. در نهایت، از اپل و گوگل نیز درخواست شد که سریعاً این اپلیکیشن را از اپ استور و گوگل پلی حذف کنند.

علی‌رغم درخواست دادگاه برای حذف این اپلیکیشن، شبکه اجتماعی ایکس همچنان در اپ استور در دسترس است و کاربران می‌توانند به کمک سرویس‌های مختلف دور زدن تحریم، به آن به صورت کاملاً عادی دسترسی داشته باشند. شرکت اپل تا این لحظه خبری در مورد همکاری با دادگاه برزیل بیرون نداده اما در صورت قبول نکردن، غرامت روزی 9000 دلار در انتظار این غول آمریکایی خواهد بود!

اوایل سال جاری، شرکت اپل به درخواست دولت کشور چین مجبور شد اپلیکیشن‌های واتساپ و Threads را از اپ استور این کشور به صورت کامل حذف کند. علاوه بر آن، این شرکت یک وبسایت نیز بارگزاری کرده که در مورد دلیل حذف این اپلیکیشن‌ها و مشکلات قانونی که به دنبال داشتند، صحبت کرده و توضیحاتی کامل ارائه داده است.

بر اساس شایعات، ممنوعیت شبکه اجتماعی ایکس در برزیل قرار است رفع شود زیرا ایلان ماسک در حال مذاکره با دولت این کشور برای حل سوءتفاهم‌هاست. بحث ممنوعیت این شبکه اجتماعی باعث شد کاربران برزیلی شروع به ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی دیگری چون Mastodon، Bluesky و Threads کنند.