بر اساس قوانین بریتانیا، هوش مصنوعی My AI مربوط به اسنپ‌چت ممکن است حریم خصوصی کودکان را به خطر بیندازد.

مدتی است که شرکت اسنپ چت از هوش مصنوعی My AI در وب‌سایتش استفاده می‌کند که در بالای زبانه چت قرار گرفته و می‌تواند به سوالات کاربران پاسخ بدهد. این برنامه یک هوش مصنوعی است که می‌توانید با آن گفت‌و‌گو کرده و سولاتی از آن بپرسید.

تمام مکالمات با My AI ذخیره می‌شود بنابراین از کاربران خواسته شده تا هیچ یک از رازهای خود را با این چت‌بات به اشتراک نگذارند.

دفتر کمیسون هوش مصنوعی (ICO)، به دلیل نادیده گرفتن حریم خصوصی کودکان در چت‌بات هوش مصنوعی My AI، اخطاریه رسمی علیه این شرکت صادر کرد. بر اساس این اخطاریه، در‌صورتی‌که اسنپ‌چت نتواند این نگرانی‌ها را برطرف کند بدون شک استفاده از آن در کشور بریتانیا ممنوع خواهد شد.

بر اساس گفته‌های جان ادواردز، کمیسر دفتر ICO، شرکت اسنپ‌چت در شناسایی و ارزیابی خطرات حریم خصوصی برای کاربران عملکرد خوبی نداشته است. بنابراین اگر در مورد حفظ حریم خصوصی کودکان در اسنپ‌چت اقدامات لازم انجام نشود به‌زودی استفاده از این هوش مصنوعی را در کشور بریتانیا ممنوع اعلام خواهد کرد.

البته این اخطاریه به این معنا نیست که این شرکت قوانین حفاظت از داده‌ها را نقض کرده و تنها یک هشدار است بلکه اگر امنیت کاربران در این برنامه حفظ نشود کمیسیون اطلاعات هوش مصنوعی علیه اسنپ چت اقدام لازم را انجام خواهد داد.

حریم خصوصی ربات هوش مصنوعی اسنپ چت

بر اساس گفته‌های یکی از مدیران روابط عمومی اسنپ‌چت، هوش مصنوعی My AI قبل از اینکه در دسترس عموم قرار بگیرد، تمام مراحل قانونی و بررسی‌های حریم خصوصی را پشت سر گذاشته است. بنابراین شرکت اسنپ چت تمام تلاش خود را برای حفظ حریم خصوصی کاربران خود انجام خواهد داد و به صورت جدی گزارش کمیسیون اطلاعات هوش مصنوعی را بررسی خواهد کرد.

طبق اطلاعات به‌دست آمده، در حال حاضر اسنپ چت 21 میلیون کاربر فعال در بریتانیا دارد که بسیاری از آن‌ها در رده‌ سنی 13 تا 17 ساله هستند. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خانواده‌ها از حفظ حریم خصوصی کودکان خود در این برنامه اطمینان ندارند و نگران هستند.

هوش مصنوعی My AI در ماه مه (اواسط بهار پارسال)، برای مشترکان ماهانه اسنپ چت پلاس در بریتانیا عرضه شد و بعد از مدتی شرکت اسنپ‌چت آن را در ماه فوریه (بهمن ماه)، برای کلیه کاربران بریتانیایی فعال کرد. پس از راه‌اندازی این برنامه، بسیاری از والدین در مورد حفظ امنیت خصوصی کودکان خود ابراز نگرانی کردند.

اخیرا کمیسیون اطلاعات هوش مصنوعی بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را به‌دلیل سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی کودکان جریمه کرده است. این سازمان اخیرا پلتفرم تیک ‌تاک را به‌دلیل نقض حریم خصوصی به پرداخت ۱۵.۸ میلیون دلار جریمه محکوم کرده است.

از آنجایی که کمیسیون یاد شده در چند سال اخیر برای حفظ امنیت داده‌های کاربران در رسانه‌های اجتماعی اقدامات جدی انجام داده است، باید دید شرکت اسنپ‌چت برای اطمینان خاطر کاربران از امنیت خود در این برنامه و رهایی از جریمه‌های سنگین این کمیسیون چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

خبر مرتبط: ابزار فیس‌بوک برای حفظ حریم نوجوانان