دو گوشی ویوو ایکس فولد ۳ و ویوو ایکس فولد ۳ پرو معرفی شدند که ویوو ایکس فولد ۳ می‌تواند با گواهی مقاومت سقوط SGS پنج‌گانه، بالاترین امتیاز در آن‌توتو و باتری ۵۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی یکی از بهترین گوشی‌های این نسل باشد.

لحظاتی قبل در رویداد بزرگ ویوو درکنار رونمایی از هندزفری ویوو TWS 4 و تبلت ویوو Pad 3 Pro، ۲ گوشی تاشو جدید ویوو ایکس فولد ۳ و ۳ پرو را معرفی کرد. ویوو ایکس فولد ۳ به‌عنوان پرچمدار اصلی به بهترین سخت‌افزار موجود در بازار مجهز شده و می‌تواند رقیب جدی برای گلکسی زد فولد ۵ یا ۶ محسوب شود. از‌سوی دیگر ویوو ایکس فولد ۳ هم یک گوشی تاشو گران‌قیمت است که باتکیه‌بر سخت‌افزار قدرتمند می‌تواند به گزینه محبوبی در بازار تبدیل شود. در ادامه به بررسی مشخصات فنی این ۲ دستگاه می‌پردازیم.

از نظر طراحی، سری یوو ایکس فولد ۳ کاملا مشابه نسخه‌های نسل قبل باقی می‌ماند. بااین حال شرکت ویوو از ساختار بدنه «Armor Feather» این پرچمداران جدید استفاده کرده است که از نظر مقاومت اهمیت زیادی دارند. به لطف فناوری جدید،ویوو ایکس فولد ۳ و ۳ پرو گواهی ضد سقوط SGS پنج‌گانه را دریافت کرد که از این نظر اولین گوشی تاشو جهان محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن این ۲ دستگاه به لولا بهبود یافته مجهز می‌شوند تا علاوه‌بر مقاومت بیشتر نسبت‌به باقی ماندن رد براثر تا شدن، چین و چروک کمتری روی نمایشگر داخلی تاشو قرار بگیرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گوشی‌های تاشو ضخامت و وزن آنها است. دراین زمینه ضخامت ایکس فولد ۳ پرو هنگام باز شدن ۵.۲ میلی‌متر و وزن آن هم حدودا ۲۳۶ گرم است. اگرچه ضخامت و وزن این دستگاه زیاد نیست، ویوو ایکس فولد ۳ عملکرد بهتری در این زمینه دارد و با ضخامت ۴.۶۵ میلی‌متر درحالت باز شده، تنها ۲۱۹ گرم وزن دارد. برای درک بزرگی این دستاورد یادآوری می‌شود که آیفون ۱۵ پرو مکس حدودا ۲۲۱ گرم وزن دارد که از این گوشی تاشو بیشتر است.

ویوو ایکس فولد ۳ و ۳ پرو از نظر نمایشگر تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر ۲ دستگاه به نمایشگر داخلی ۸.۰۳ اینچی OLED و نمایشگر خارجی ۶.۵۳ اینچی OLED مجهز شده‌اند. این ۲ نمایشگر از رزولوشن ۲۷۴۸×۱۱۷۲ و ۲۴۸۰×۲۲۰۰ پیکسلی بهره می‌برد و هر ۲ به اسکنر اثر انگشت اولترا سونیک مجهز می‌شوند. همچنین روشنایی ۲ نمایشگر ۳۰۰۰ نیت و نرخ به‌روزرسانی تصویر آنها ۱۲۰ هرتز است.

ویوو ایکس فولد ۳

ویوو ایکس فولد ۳ پرو به بهترین تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و ویوو ایکس فولد ۳ به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز شده‌اند. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تراشه‌ای است که سال گذشته در پرچمداران استفاده شده بود و عملکرد بسیار خوبی دارد و ویوو برای کاهش قیمت از آن استفاده کرده تا درکنار قدرت پردازشی بالا، قیمت آن را پایین نگه دارد. درکنار تراشه‌های مذکور حافظه رم LPDDR5x و حافظه داخلی UFS 4.0 قرار دارند که آخرین نسل فناوری محسوب شده و سرعت بسیار بالایی دارند.

اگرچه خبری از رم ۲۴ گیگابایتی نیست و هر ۲ دستگاه به حافظه رم تا سقف ۱۶ گیگابایت مجهز می‌شوند، این مسئله مشکل بزرگی محوب نمی‌شود. علاوه‌بر آن نسخه پایه به حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و نسخه پرو به حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی مجهز می‌شود. سری ویوو ایکس فولد ۳ به سیستم‌عامل OriginOS برپایه اندروید ۱۴ مجهز شده اند. این سیستم‌عامل به‌صورت اختصاصی برای گوشی‌های ویوو استفاده شده و طراحی جالبی دارد. ایکس فولد ۳ به باتری ۵۶۰۰ و سخه پرو به باتری ۵۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز می‌شوند. نسخه پایه از شارژ سریع ۸۰ واتی و نسخه پرو از شارژ ۱۲۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی بهره می‌برد.

از نظر عملکرد، ویوو ایکس فولد ۳ قبل از آغاز مراسم در بنچ‌مارک گیک بنچ ظاهر شد و با کلاک اسپید ۳.۱۹ گیگاهرتزی توانست در تست تک هسته‌ای امتیاز ۲۰۰۸ و در تست چند هسته‌ای امتیاز ۵۴۹۰ را به‌دست آورد. از‌سوی دیگر ویوو ایکس فولد ۳ پرو هم قبل از معرفی در بنچ‌مارک آن‌توتو ظاهر شد و با کسب امتیاز ۲.۱ میلیون، اکنون قدرتمندترین گوشی جهان محسوب می‌شود و حتی از شیائومی ۱۴ اولترا و گلکسی S24 اولترا هم نمره بالاتری دارد.

ویوو X Fold 3 Pro به ماژول دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی OV50H شرکت OmniVision با دریچه دیافراگم f/1.68، دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسلی OV64B با زوم اپتیکال ۳ برابری، فاصله کانونی ۷۰ میلی‌متری و پشتیبانی از عکاسی ماکرو و دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی مجهز شده است. علاوه‌بر آن ۲ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در نمایشگرهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. بااین حال این مسئله چندان جدید نیست؛ زیرا علاوه‌بر درز مشخصات شرکت ویوو نمونه‌های تصاویر هر ۲ دستگاه را به اشتراک گذاشته بود.

ویوو ایکس فولد ۳ هم مانند نسخه پرو به ۲ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در نمایشگر داخلی و خارجی مجهز شده است؛ البته دوربین‌های پشت آنها با یکدیگر تفاوت دارند. این دستگاه به ماژول دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی OV50H با لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم دیجیتال ۴۰ برابری مجهز شده است. بااین حال دوربین‌های بسیار خوبی در این دستگاه تعبیه شده و نمونه‌های قبلی هم نشان می‌دادند که این دستگاه توانایی بالایی در ثبت تصاویر دارد.

ویوو ایکس فولد ۳ پرو در ۲ پیکربندی با حافظه رم و داخلی ۱۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱۶ گیابایتی/یک ترابایتی با قیمت ۱۳۹۹۹ و ۱۴۹۹۹ یوان معادل ۱۹۴۵ و ۲۰۸۵ دلار راهی بازار چین می‌شود. ویوو ایکس فولد ۳ هم در ۲ پیکربندی مختلف با حافظه رم و داخلی ۱۶/۲۵۶ و ۱۶/۵۱۲ گیگابایتی با قیمتی معادل ۸۹۹۹ یوان معادل ۱۳۰۰ دلار برای نسخه پایه راهی بازار شده است. جالب اینجاست که ویوو ایکس فولد ۲ با تراشه اسنپدارگون ۸ نسل ۲ و در پیکربندی پایه با حافظه رم و داخلی ۱۲/۲۵۶ در زمان عرضه ۸۹۹۹ یوان معادل ۱۳۰۰ دلار قیمت داشت. بااین حال تاکنون هیچ‌کدام از گوشی های تاشو ویوو در بازار ایران عرضه نشدند، بنابراین معلوم نیست سری ویوو ایکس فولد ۳ به سرنوشت نسل‌های قبل دچار می‌شود یا نه.

اخبار مرتبط: