با گذشت چند ماه از عرضه ویژن پرو و فروکش کردن هیجان ابتدایی مردم، آمار فروش این دستگاه با کاهش زیادی مواجه شده و حتی اپل تبلیغ بزرگی در بالای وب‌سایت خود برای جبران ضرر قرار داده است.

شرکت اپل سال گذشته در مراسم WWDC از اولین عینک واقعیت ترکیبی به‌نام ویژن پرو رونمایی کرد. این هدست از اوایل زمستان راهی بازار شد و آمار پیش‌فروش و فروش اولیه آن فراتر از انتظار بود. بااین حال پس از گذشت زمان گزارشی منتشر شد که نشان داد بخش زیادی از خریداران ویژن پرو در مدت ۲ هفته‌ای اپل دستگاه خود را مرجوع کردند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد آمار فروش پس از فروکش کردن هیجان اولیه به‌شدت پایین آمده و حتی اپل برای جبران این مسئله میزان تبلیغات ویژن پرو را افزایش داده است.

به‌گزارش مارک گورمن، خبرنگار و مختصص حوزه اپل هدست ویژن پرو باوجود اینکه حتی در ابتدای راه هم وسیله‌ای نسبتا کاربردی محسوب می‌شود، قیمت بسیار بالای ۳۵۰۰ دلاری اغلب مردم را از خرید آن منصرف می‌کند. در گزارش گورمن آمده است که با گذشت زمان هیجان مردم هم نسبت‌به ویژن پرو کاهش یافته است. درنتیجه اغلب افرادی که وقت قبلی برای تست نسخه آزمایشی ثبت می‌کنند سر قرار حاضر نشده و و علاوه‌بر آن فروش تا جایی کاهش یافته که در برخی از فروشگاه‌های اپل استور به‌جای چند نفر در روز، تعداد انگشت‌شماری در هفته ویژن پرو خریداری می‌کنند. علاوه‌بر آن اپل برای جبران بخشی از ضرر پیش‌بینی نشده سعی در ترغیب مردم داشته و تبلیغ بزرگی در بالای سایت اپل برای ویژن پرو قرار گرفته است.

فروش ویژن پرو

این مسئله چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود؛ درحقیقت بسیاری معتقدند اپل باید ابتدا یک هدست واقعیت مجازی ارزان‌تر عرضه می‌کرد و سپس به‌سراغ ویژن پرو می‌رفت. بااین حال هنوز هم به‌نظر می‌رسد راه درست برای ادامه مسیر اپل، توسعه یک نسخه مقرون به‌صرفه برای جذب مشتریان بیشتر و آشناتر شدن مردم با عینک‌های VR و XR باشد. گورمن در ادامه گزارش تجربه ضعیف خود با ویژن پرو و حتی سخت بودن استفاده از آن برای تماشای فیلم اشاره کرد. وی مدعی بود این دستگاه به‌دلیل سخت بودن اتصال باتری، راه‌اندازی دستگاه و پیمایش در رابط کاربری درمقایسه‌با لپ‌تاپ و تبلت گزینه خوبی محسوب نمی‌شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده سیستم‌عامل visionOS در ابتدای مسیر قرار گرفته و هنوز برنامه‌های کاربردی زیادی برای این دستگاه باتمرکزبر قابلیت‌ّای ویژه آن توسعه نیافته است. همچنین حتی برامه‌های اختصاصی اپل برای این دستگاه بهینه‌سازی نشده و از آنجایی که این دستگاه اولین عینک واقعیت ترکیبی اپل محسوب می‌شود، رفع باگ‌ها و مشکلات در آن بیشتر از دستگاه‌های دیگر طول می‌کشد.

درانتها یادآوری می‌شود اپل درحال توسعه نسل دوم عینک واقعیت ترکیبی است که می‌تواند علاوه‌بر رفع مشکلات اساسی و بهبود عملکرد، با قیمت کمتری عرضه شود. اپل تاکنون ۴۰۰ هزار نسخه ویژن پرو تولید کرده، البته هنوز عرضه جهانی ویژن پرو آغاز نشده و فروش این دستگاه در بازارهای مختلف اروپایی و چین و هند می‌تواند ویژن پرو را به یک محصول موفق در بازار جهانی تبدیل کند.

اخبار مرتبط: