عرضه ویژن پرو در کشور چین قرار است از بهار ۱۴۰۳ آغاز شود، اما هواوی در سال ۲۰۱۹ نام ویژن پرو را در چین ثبت کرده و اپل نمی‌تواند عینک واقعیت ترکیبی را با این نام عرضه کند.

آخر هفته گذشته شرکت اپل عینک ویژن پرو را برای خریداران آمریکایی که این دستگاه را پیش خرید کرده بودند، عرضه کرد. بااین حال فعلا خبری از عرضه آن به‌صورت رسمی خارج از آمریکا نیست و نسخه‌های وارد شده به اروپا و ایران با قیمت بسیار بالاتری نسبت‌به قیمت ۳۵۰۰ دلاری در ایالات متحده به‌فروش می‌رسند. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد ویژن پرو اپل ممکن است هیچ‌وقت نتواند وارد بازار چین شود، زیرا حق نام تجاری ویژن پرو در سال ۲۰۱۹ توسط هواوی ثبت شده است. بااین حال گزارش مذکور نشان می‌دهد ممکن است عرضه این دستگاه در چین از فروردین یا اردیبهشت آغاز شود.

با اینکه نسخه‌های معدودی از ویژن پرو در بازار خارج از آمریکا برای فروش در دسترس هستند، تنها مشکل برای استفاده از آنها عرضه غیر رسمی نیست و چند مشکل دیگر وجود دارد:

  • لنزهای زایس فقط برای خریدارانی عرضه می‌شود که نسخه‌ از پزشکان چشم ایالات متحده آمریکا داشته باشند و محلی در آمریکا برای تحویل داشته باشند.
  • برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها به‌دلیل محدودیت‌های مجوز ممکن است خارج از آمریکا در دسترس نباشند.
  • ویژن پرو فقط از زبان انگلیسی برای زبان دستگاه و ورودی کیبورد پشتیبانی می‌کند.
  • سیری و برنامه Dictation در ویژن پرو فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند.
  • برای خرید محتوا یا اشتراک در سرویس‌های اپل موزیک و اپل TV، حساب اپل آیدی کاربر باید آمریکایی تنظیم شده باشد.
  • اپ استور Vision OS فقط با حساب اپل آیدی آمریکایی در دسترس است.
  • پشتیبانی اپل فقط در آمریکا وجود دارد.

شرکت اپل هنوز مشخص نکرده چه‌زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم این دستگاه در بازارهای دیگر عرضه شود. بااین حال تیم کوک، مدیرعامل اپل در پاسخ به سوال هواداران چینی از زمان عرضه در بازار جواب داد: «درمورد زمان دقیق مطمئن نیستم، اما به‌زودی.» مینگ چی کو، تحلیلگر بازار معتقد است شرکت اپل قبل از مراسم WWDC 2024 که خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، این دستگاه را در بازارهای بیشتری عرضه خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد که عرضه لنز طبی در هر کشوری باید مطابق با قوانین سازمان بهداشت آن کشور باشد و این مسئله مانع بزرگی برای عرضه سریع‌تر آن در تمام نقاط جهان است.

همچنین به‌گزارش Wall Street News، منبع تامین قطعات مدعی شده‌اند تا فروردین یا حداکثر اردیبهشت ماه شاهد عرضه عینک واقعیت ترکیبی اپل در بازار چین خواهیم بود. بااین حال شرکت هواوی در سال ۲۰۱۹ علامت تجاری Vision Pro را برای طیف وسیعی از محصولات ازجمله عینک واقعیت مجازی ثبت کرده است. به‌همین دلیل یا اپل باید مبلغ هنگفتی برای گرفتن حق نام به هواوی پرداخت کند یا باید هدست خود را با نام دیگری در بازار چین عرضه کند. شاید عرضه با نام دیگر مسئله چندان مهمی به‌نظر نرسد، اما در این صورت ممکن است هواوی به‌سمت تولید هدست مشابه با نام اپل برود و اپل هم راهی برای جلوگیری ندارد.

اخبار مرتبط: