یک یوتیوبر ویدیویی منتشر کرد که در آن هنگام رانندگی از ویژن پرو استفاده می‌کرد که در پی آن وزیر حمل و نقل آمریکا به این کار خطرناک واکنش نشان داد.

حدودا یک هفته از عرضه هدست واقعیت ترکیبی (AR/VR) ویژن پرو اپل می‌گذرد. طی این چند روز، آزمایش‌های مختلفی روی این هدست گران‌قیمت انجام شد و کاربران آن را درتمامی موقعیت‌های ممکن تست کردند. اما برخی از تست‌ها در شرایط غیر امن انجام شد که می‌توانست خطراتی را برای کاربر و دیگران ایجاد کند. یکی از آنها، استفاده از ویژن پرو هنگام رانندگی بود که واکنش وزیر حمل و نقل آمریکا را در پی داشت.

یک یوتیوبر هنگام رانندگی با خودرو سایبرتراک تسلا در بزرگراه، هدست ویژن پرو را روی سر گذاشت تا بتواند یک ویدیو جذاب برای مخاطبانش ضبط کند. پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل ایالات متحده در واکنش به این ویدیو، پستی در ایکس (X) منتشر کرده و از اقدام خطرناک او انتقاد کرد. در این پیام آمده است: «همه سیستم‌های پیشرفته کمک راننده که امروزه در دسترس هستند، باید همواره تحت نظارت کامل راننده باشند و راننده نباید از وظیفه اصلی خود غافل شود.» جالب اینجاست اپل هم به کاربران هشدار می‌دهد که هنگام رانندگی یا دیگر کارهایی که به تمرکز ۱۰۰ درصدی نیاز دارد، به‌هیچ وجه نباید از هدست استفاده کرد.

پس از آن دانته لنتینی، سازنده ویدیو در مصاحبه با Gizmodo اعلام کرد که این فیلم کمدی است و با دوستان خود، درحالی که موقعیت تحت کنترل بود ساخته شده است. در طول این مسیر، فقط حدود ۳۰ تا ۴۰ ثانیه هدست هنگام رانندگی روی سر او قرار داشت و انتهای ویدیو که او دستگیر می‌شود، صحنه‌سازی شده است. اما چیزی که این اقدام را خطرناک‌تر می‌کند، این است که اگرچه نسخه نهایی استاندارد سایبرتراک به راننده خودکار مجهز می‌شود، خودرو موجود در ویدیو نسخه Founder's Edition است که هنوز به سیستم خودکار مجهز نشده است. بنابراین طی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، خبری از سیستم خودکار نیست.

قبل از عرضه، اپل موفق شد به آمار پیش فروش ۲۰۰ هزار نسخه هدست ویژن پرو دست یابد، البته در ابتدا فقط مردم آمریکا می‌توانستند آن را خریداری کنند و خبری از این محصول به‌صورت رسمی حتی در بازار اروپا نیست. بااین حال تعداد محدودی هدست اپل در بازار ایران با قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون به‌فروش می‌رسند.

اخبار مرتبط: