تحقیق تازه پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا نشان می‌دهد که صدای اسکارلت جوهانسون نسبت به صدای 600 زن دیگر بیشترین شباهت را با صدای GPT-4O دارد.

چندی پیش جنجالی پیرامون استفاده از صدای اسکارلت جوهانسون در GPT-4O به‌پا شد و باعث عصبانیت این بازیگر هالیوودی شده بود. اما سم آلتمن مدیرعامل شرکت OpenAI اعلام کرده بود که این صدا ارتباطی به جوهانسون ندارد و از صدای بازیگر دیگری برای این نسخه از چت جی پی تی استفاده شده است. اما اکنون دانشگاه آریزونا با تحلیل صدای GPT-4O گفته‌اند که از بین 600 بازیگر زن مورد مطالعه دریافته‌اند که صدای جوهانسون نسبت به 98 درصد این بازیگران به اسکای (نام صدای مورد استفاده در GPT-4O) شباهت نزدیک‌تری دارد. باوجود این محققان دانشگاه موردنظر گفته‌اند که صدای آن‌هاتاوی و کری راسل بیشترین مطابقت را با اسکای دارد.

GPT-4O

به گفته این پژوهشگران باوجود اینکه شباهت‌های بسیاری بین صدای جوهانسون و صوت مورداستفاده در این هوش مصنوعی احساس می‌شود اما بااین حال تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود. به‌عنوان مثال اسکای کمی زیرتر و رساتر صحبت می‌کند، درحالیکه صدای اسکارلت جوهانسون کمی بم‌تر است. نکته دیگر اینکه علیرغم توضیحات سم آلتمن و میرا موراتی (مدیر ارشد شرکت OpenAI) مبنی براینکه قصد نداشتند اسکای را مطابق صدای صداپیشه فیلم Her طراحی کنند اما این تشابه می‌تواند برای شرکت موردنظر دردسرساز شود و اگر جوهانسون اقدام به شکایت کند می‌تواند از حمایت قانون دراین ماجرا برخوردار باشد.

گفتنی است که ChatGPT از زمان راه‌اندازی با 5 صدای مختلف تجهیز شده و آلتمن در توضیحاتش عنوان کرده که تمام این اصوات با الهام از صدای هنرپیشگانی ساخته شده‌اند و مبالغ سنگینی نیز بابت قرارداد با هرکدام از این افراد پرداخت کردند اما به‌دلیل حفظ حریم خصوصی نام این هنرپیشگان را فاش نمی‌کند.

لازم به ذکر است که پیش ازاین اقدام سم آلتمن و همکارانش در عرضه نسخه دسکتاپ ChatGPT و فراهم کردن امکان گفتگوی ماشین با انسان فضای فیلم Her را بازسازی کرده‌اند که صدای اسکارلت جوهانسون برای کامپیوتر و هوش مصنوعی پیشرفته این فیلم استفاده شده است.

اخبار مرتبط: