گزارش اخیر موسسه‌ CIRP حاکی از آن است که تمایل کابران به نگهداری آیپد بیشتر از آیفون است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

بر اساس تحقیقات جدید موسسه‌ CIRP، کاربران آیپد تمایل دارند دستگاه‌های خود را تا سه سال یا حتی بیشتر نگه دارند. انتشار این یافته‌ها همزمان با معرفی آیپد پرو M4 در رویداد Let Loose، مهر تأییدی بر وفاداری پایدار کاربران آیپد در مقایسه با کاربران آیفون است. این نتایج، نشانگر تمایل دارندگان آیپد به استفاده‌ بلندمدت‌تر از دستگاه‌هایشان است.

بر اساس گزارش جدیدی که اطلاعات آن تا فروردین ۱۴۰۳ را در بر می‌گیرد، کاربران آیپد برخلاف کاربران آیفون، بیشتر تمایل دارند تبلت‌های خود را تا زمان لزوم و از روی نیاز تعویض کنند و کمتر به ارتقاء زودهنگام آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد که ۶۷ درصد از کاربران آیپد، تبلت‌های خود را تا زمان فرسودگی یا بلااستفاده شدن نگه داشته و یا آن‌ها را به اعضای خانواده‌ خود هدیه می‌دهند. در مقابل، تنها ۳۰ درصد از کاربران آیفون گوشی‌های خود را برای مدت مشابهی نگه‌ داشته‌اند و تعداد بسیار کمی هم گوشی‌های خود را به دیگران منتقل کرده‌اند. این آمار بیانگر آن است که کاربران آیفون نسبت به ارتقاء زودهنگام گوشی‌های خود تمایل بیشتری دارند.

بر اساس تحلیل اطلاعات بدست آمده، کاربران آیپد تمایل دارند حتی پس از خرید مدل‌های جدیدتر، از تبلت‌های قدیمی خود به نحوی استفاده کنند. این رفتار نشان می‌دهد که کاربران آیپد برخلاف کاربران آیفون، عجله‌ای برای ارتقاء دستگاه خود به نسخه‌های جدید ندارند. یکی از دلایل اصلی تمایل کمتر کاربران به ارتقاء آیپد در مقایسه با آیفون، پایین‌تر بودن ارزش معاوضه‌ آیپد است.

ipad

گزارش‌ها نشان می‌دهند که کمتر از ده درصد از کاربران آیپدهای خود را برای دریافت مدل جدیدتر معاوضه می‌کنند. دلیل این امر آن است که منافع مالی حاصل از معاوضه‌ آیپد کهنه، به اندازه‌ کافی برای توجیه خرید مدل جدید جذاب نیست. در مقابل، ارزش بالای معاوضه‌ آیفون ها، کاربران را ترغیب می‌کند تا زودتر دستگاه‌های خود را ارتقاء دهند. این موضوع به این معناست که چرخه‌ عمر آیپدها به طور قابل‌توجهی طولانی‌تر از آیفون ها است.

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان نتیجه گرفت که ارزش پایین‌تر معاوضه‌ آیپد، عاملی کلیدی در تمایل کمتر کاربران به ارتقاء زودهنگام این دستگاه‌ها است. بر خلاف کاربران آیفون که انگیزه‌ اصلی‌شان برای ارتقاء، دسترسی به جدیدترین مدل‌ها و بهره‌مندی از ویژگی‌های تازه است، کاربران آیپد بیشتر به دلیل نیاز و اجبار، دستگاه خود را عوض می‌کنند. این اجبار می‌تواند ناشی از خرابی، سرقت یا گم شدن آیپد باشد.

از طرفی، ارزش بالای معاوضه‌ آیفون باعث می‌شود تقریباً نیمی از کاربران این گوشی‌ها، آن‌ها را وارد بازار دست دوم کنند. همین انگیزه‌ مالی، زمینه‌ساز چرخه‌ ارتقاء سریع‌تر آیفون ها می‌شود. به طور کلی، کاربران آیپد رویکرد محتاطانه‌تری دارند و تا زمانی که دستگاه آن‌ها کارایی لازم را داشته باشد، ترجیح می‌دهند آن را نگه‌ دارند.

بررسی‌های اخیر دلایل متفاوتی را برای الگوی ارتقاء کاربران آیفون و آیپد نشان می‌دهد. این تمایز رفتاری را می‌توان ناشی از دو عامل کلیدی دانست. نخست، به نظر می‌رسد آیفون‌ها از دوام بالاتری برخوردار بوده و نیاز کمتری به جایگزینی به دلایل کارکردی دارند. دوم، وفاداری بالاتر کاربران آیپد به دستگاه‌هایشان نیز قابل‌توجه است. این وفاداری موجب می‌شود کاربران تمایل کمتری به خرید نسخه‌های جدیدتر داشته باشند و در عوض، به دنبال یافتن کاربری جدید برای دستگاه قدیمی خود و یا انتقال آن به اعضای خانواده و دوستان باشند.

اخبار مرتبط: