با وجود چالش‌های موجود، اپل همچنان در بازار تبلت‌ها از جایگاه قدرتمندی برخوردار است. با این حال، این شرکت برای حفظ سهم بازار خود و مقابله با افت تقاضا برای آیپد پرو OLED، باید اقداماتی را انجام دهد.

اپل مدل‌های جدید آیپد پرو را با بدنه‌ای فوق‌العاده باریک معرفی کرده است. تاکنون نقدهای مثبتی از سوی جامعه‌ تکنولوژی در مورد سخت‌افزار این دستگاه‌ها شنیده شده است. پیش‌بینی می‌شد تقاضا برای مدل‌های جدید به شدت افزایش یابد. با این حال، یک شرکت تحلیل بازار با بررسی دقیق‌تر، احتمال کاهش تقاضا نسبت به سال گذشته را مطرح کرده است.

آیپد پرو جدید OLED با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در طراحی و سخت‌افزار، ممکن است با افت تقاضا مواجه شود. این در حالیست که مدل جدید از نظر طراحی و عملکرد داخلی بسیار قوی ظاهر شده است. اما شرکت TrendForce، تحلیلگر بازار، پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای این محصول نسبت به سال گذشته کاهش یابد. بر اساس گزارش این شرکت، انتظار می‌رود اپل تنها ۴.۵ تا ۵ میلیون دستگاه آیپد پرو OLED در سال جاری به فروش برساند که نسبت به سال قبل افت فروش را نشان می‌دهد. دلایل متعددی برای این کاهش احتمالی تقاضا وجود دارد.

با وجود ارتقاء سخت‌افزاری جدید آیپد پرو، اپل قیمت مدل‌های پرو را افزایش داده است. اما به رغم این پیشرفت‌ها، همچنان کاربران مدل آیپد ایر را جذاب‌تر می‌دانند. دلیل این امر آن است که کارایی مدل ایر تقریبا مشابه مدل‌های پرو بوده و از طرفی، سیستم‌عامل iPadOS که کارایی‌های حرفه‌ای را محدود می‌کند، باعث می‌شود مدل پرو امکانات چندان بیشتری نسبت به مدل‌های ارزان‌تر ارائه نکند.

علاوه بر این، این شرکت تحلیل بازار اشاره می‌کند که اپل برای خرید آیپد پرو جدید، برنامه‌ای برای پذیرش تِرِید-اِن لوازم جانبی ندارد. تِرِید-اِن (Trade-in) که به آن معاوضه دستگاه کارکرده با محصول جدید هم می‌گویند، برنامه‌ای است که برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این برنامه، مشتری می‌تواند دستگاه قدیمی خود را که می‌تواند گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و ... باشد به شرکت یا فروشگاه تحویل دهد و در ازای آن، تخفیف برای خرید یک دستگاه جدید دریافت کند. این یعنی هرکسی که بخواهد مدل جدید OLED آی‌پد پرو را بخرد، باید لوازم جانبی مخصوص آن را هم جداگانه تهیه کند که در نتیجه کل هزینه‌ی خرید این مجموعه افزایش پیدا می‌کند. دلیل مهم دیگری که می‌تواند تقاضا برای آیپد پرو OLED را تحت تاثیر قرار دهد، معرفی آیپد ایر جدید با اندازه‌ی ۱۳ اینچی است.

تا پیش از این، برای داشتن بزرگ‌ترین نمایشگر در بین تمامی آیپدها، خرید آیپد پرو تنها گزینه بود. اما با به‌روزرسانی‌های اخیر، حالا آیپد ایر M2 با قیمت بسیار مناسب‌تر از مدل ۱۳ اینچی پرو، به عنوان یک جایگزین بسیار جذاب خودنمایی می‌کند. این موضوع می‌تواند به معنی کم‌رنگ شدن توجه کاربران به آیپد پرو ۱۳ اینچی اپل و فروش بیشتر آیپد ایر باشد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد آیپد ایر ۱۳ اینچی جدید، بخشی از سهم بازار را از برادر بزرگ‌تر خود یعنی پرو خواهد گرفت.

با اینکه بازار تبلت در رکود است، به نظر می‌رسد اپل همچنان می‌تواند بخش اعظم سهم بازار را از آن خود کند. تنها رقیب جدی در کنار غول کوپرتینویی، سامسونگ با تبلت گلکسی اس 9 اولترا است که حالت DeX را برای کارهای اداری ارائه می‌دهد. البته با توجه به اینکه هنوز iPad Pro جدید با نمایشگر OLED عرضه نشده، برای نتیجه‌گیری نهایی زود است. ما تقاضا برای این دستگاه‌های جدید را زیر نظر خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید.