دولت ایالات متحده آمریکا برای توقف رشد سریع چین در هوش مصنوعی تحریم‌های گسترده‌ای‌ را علیه این کشور تصویب کرد؛ به‌موجب تصویب قانون جدید، فروش کارت‌ گرافیک هوش مصنوعی H800 و A800 به چین کاملا ممنوع است.

قبل‌از پرداختن به‌عمق ماجرا، باید به اهداف و سیاست‌های ایالات متحده آمریکا بپردازیم تا متوجه شویم چرا این کشور تحریم‌های جدید را علیه چین تصویب کرد. همان‌طورکه می‌دانید، با پیشرفت سریع هوش مصنوعی و فراگیر شدن این فناوری درسراسر جهان، بسیاری از شرکت‌های چینی درحال ادغام مولد‌های هوش مصنوعی برای برنا‌مه‌هایشان و وب‌سایت‌هایشان هستند تا بتوانند کمتر از نیروی انسانی برخوردار شوند؛ همچنین فناوری هوش مصنوعی می‌تواند طیف وسیعی را با دقت بالا و کمترین زمان ممکن برای کمپانی‌ها و کارفرمایان انجام دهد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد، صنعت هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ میلادی با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد و به ارزشی معادل ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد یا حتی می‌تواند فراتر ازآن برود؛ این شاخصه‌ها و آمارها باعث می‌شود کشوری مانند ایالات متحده که خودش را بنیان‌گذار هوش مصنوعی و پیش‌رو در تمامی صنایع می‌داند بسیار عصبی شود و ادعا کند استفاده نامتعارف از هوش مصنوعی باعث افزایش تنش و مختل شدن زندگی انسانی می‌شود.

معماری تراشه NVIDIA H800

وب‌سایت خبری CNBC گزارش داد ایالات متحده به‌طور رسمی اقداماتی را برای جلوگیری از رشد صنعت هوش مصنوعی در چین انجام می‌دهد و فروش یا صادرات کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی NVIDIA را به‌صورت کامل قطع می‌کند. به‌گفته وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا، جینا ریموندو، تحریم‌ها برای خنثی کردن رشد سریع نظامی چین با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اعمال می‌شوند و این قوانین به‌هیچ‌وجه برای سوگیری علیه اقتصاد چین صادر نمی‌شوند. در ادامه بخشی از صحبت‌های وزیر بازرگانی ایالات متحده را مشاهده می‌کنید:

«تحریم‌ها به‌طورخاص برای جلوگیری و کنترل دسترسی دولت چین و کمپانی‌های چینی به قدرت پردازشی هوش مصنوعی طراحی شدند؛ قانون جدید می‌تواند سرعت غیرقابل‌تصور این کشور را برای توسعه نسل‌های بعد کاهش دهد. مطمئن هستیم تحریم‌ها مورد استقبال کشورهای اروپایی و هم‌پیمانان آمریکا قرار می‌گیرد، چراکه پیشرفت‌های سریع چین در بخش‌های نظامی با هوش مصنوعی می‌تواند زنگ خطر را برای همه به‌صدا دربیاورد».

معماری تراشه NVIDIA H100

در‌حال‌حاضر، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره تاثیر تحریم علیه چین می‌شود، اما باید گفت فعلا برای پرسیدن این سوال زود است و باید مدت‌زمان بیشتری را برای دریافت سوال‌مان صبور باشیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش کارت‌ گرافیک هوش مصنوعی H800 و A800 انویدیا به چین به‌طورکامل ممنوع شد. ازسوی‌دیگر، فروش پردازنده H100 نیز چندی پیش توسط آمریکا ممنوع اعلام شد که می‌تواند طی دو یا سه سال آینده تاثیرات منفی خودش را روی روند روبه‌رشد این کشور آسیایی نشان دهد. متخصصان و کارشناسان اظهار می‌کنند چین خلاف سیاست‌های ایالات متحده در جهان عمل می‌کند و قصد دارد به موقعیتی غالب در صنعت هوش مصنوعی برسد، اما قطعا آمریکا اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد.

سخنگوی کمپانی انویدیا در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه خبری CNBC گفت: «ما علاقه بسیار زیادی به عرضه محصولات‌مان به بازار بزرگ چین داشتیم، اما ابتدا باید از تمام مقررات کشورمان که قابل‌اجرا هستند پیروی کنیم. باتوجه‌به تقاضای جهانی محصولات ما، انتظار نمی‌رود ازدست دادن بازار چین و فروش کارت‌ گرافیک هوش مصنوعی H800 و A800 تاثیر منفی بلند‌مدتی روی برنامه‌های ما بگذارد، چراکه تیم سبزپوشان از حمایت دولتی برخوردار است و در سایر بازارها فروش چشمگیری دارد که کمک شایانی می‌کند».

در آخر تنها می‌توان گفت بسیار ناامیدکننده است که ببینیم صنعت فناوری هوش مصنوعی به‌دلیل سیاست‌ها و خصومت‌های دولت‌ها منجر به متوقف و عرضه طرح‌های نوآورانه می‌شود. بااین‌حال، باید امیدوار بود درگیری‌های دو کشور چین و ایالات متحده پایان یابد تا هر دو آن‌ها بتوانند با امضای قراردادهای جدید و حفظ ارزش‌ها از هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند و سودآوری هنگفتی برای آمریکا در توسعه برنامه‌های پیشرفته‌تر داشته باشد.

اخبار مرتبط: