گزارش‌ها نشان می‌دهد اینترنت 5G در آیفون، طول عمر باتری را کاهش می‌دهد و در ادامه به بررسی روش‌های تنظیم اینترنت برای بهینه‌سازی و تعادل بین سرعت اینترنت و طول عمر باتری می‌پردازیم.

یکی از جدیدترین فناوری‌های اتصال شبکه که در چند سال گذشته در سراسر جهان گسترش یافته، فناوری اینترنت 5G است. در حال حاضر، بیشتر گوشی‌های بازار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، البته هنوز زیر‌ساخت‌های آن به‌صورت جامع در ایران پایه‌گذاری نشده و فقط در مکان‌های محدود با سرعت بسیار پایین‌تر از انتظار در دسترس کاربران قرار دارد. اپل هم گوشی‌های آیفون ۱۲ تا ۱۵ و آیفون SE 3 را به این فناوری مجهز کرده و گزینه «5G Auto» به‌عنوان پیش‌فرض برای برقراری تعادل بین سرعت اینترنت همراه و حفظ طول عمر باتری انتخاب شده است. البته این گزینه قابل تغییر است تا کاربر به تنظیمات مورد نظر دست یابد.

یکی از نکات مهم درباره اینترنت 5G این است که این فناوری در چند طول موج و فرکانس مختلف عرضه می‌شود. یکی از انواع رایج آن، امواج میلی‌متری هستند که باوجود سرعت بالا، دامنه محدودی دارند. امواج زیر ۶ گیگاهرتزی 5G، دامنه وسیع‌تری داشته اما سرعت آن به 4G LTE نزدیک‌تر است. البته آیفون SE 3 پهنای باند امواج میلی‌متری را پشتیبانی نمی‌کند، اما بقیه آیفون‌های ۱۲ تا ۱۵ از هر ۲ پهنای باند پشتیبانی می‌کنند. بااین حال فناوری 5G مصرف باتری بیشتری نسبت به LTE دارد. مثلا پیش از این یک آزمایش نشان می‌داد که آیفون بدون 5G بین یک تا دو ساعت و نیم باتری شارژ بیشتری نگه می‌دارد.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، آیفون به‌صورت پیش‌فرض حتی در‌صورت دسترسی به اینترنت شبکه 5G، مداوم از آن استفاده نمی‌کند. اپل بخشی را در آیفون‌ها به‌نام «Smart Data mode» ایجاد کرده است که به‌صورت خودکار ترکیبی از 5G و LTE را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تعادل مناسبی میان طول عمر باتری و سرعت اینترنت برقرار شود. حتی اپل با اپراتورهای آمریکایی همکاری می‌کند تا مصرف داده متناسب با اشتراک سیم‌کارت کاربر به‌صورت خودکار تنظیم شود، البته به‌دلیل تحریم‌ها خبری از تنظیم خودکار در ایران نیست. بااین حال امکان تنظیم دستی برای تنظیم میزان استفاده اینترنت 5G وجود دارد.

اینترنت 5G آیفون
  1. در آیفون (۱۲ تا ۱۵ و SE 3) به تنظیمات (Settings) بروید
  2. وارد بخش «Cellular» شوید
  3. روی «Cellular Data Options» کلیک کنید
  4. بخش «Voice & Data» را باز کنید

در این بخش گزینه «5G Auto» به‌صورت پیش‌فرض استفاده می‌شود. با انتخاب گزینه «5G On» هر موقع اینترنت 5G در دسترس باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد که طول عمر باتری را کم می‌کند. همچنین با انتخاب گزینه «LTE» می‌توان طول عمر باتری را بهبود داد.

با بیرون آمدن از این بخش و انتخاب گزینه «Data Mode» در بخش تنظیمات «Cellular» می‌توانید گزینه «Allow More Data on 5G» را انتخاب کنید تا هنگام استریم ویدیو و برقراری تماس FaceTime کیفیت بیشتری ارائه شود. در مقابل، گزینه «Low Data Mode» می‌تواند برای استفاده سبک‌تر از اینترنت 5G مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که این منو برای میزان استفاده از 5G و پهنای باند آن است و در‌صورت خاموش کردن 5G هیچ‌یک از گزینه‌ها قابل انتخاب نخواهند بود.

اینترنت 5G آیفون

در انتها توصیه می‌کنیم باتوجه به سرعت نسبتا پایین اینترنت 5G در ایران و مصرف باتری بالای آن حتما اینترنت 5G آیفون و حتی گوشی‌های دیگر را خاموش کنید تا طول عمر باتری دستگاه شما افزایش یابد.

اخبار مرتبط: