به‌نقل از یک موسسه تحقیقاتی، کمپانی نیمه‌رسانا TSMC می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سود حاصل از فروش فناوری معماری پردازشی داشته باشد.

طی سال‌های اخیر، به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی در جهان با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و باعث کاهش شدید بازار فروش گوشی‌های هوشمند شده است؛ برهمین‌اساس، سازندگان بزرگی نظیر شیائومی، سامسونگ و اپل میزان سفارشات‌شان را از کمپانی‌های تراشه‌سازی و نیمه‌رسانا مانند کوالکام، مدیاتک و TSMC کاهش دادند تا بتوانند با شرایط موجود مبارزه کنند؛ ازسوی‌دیگر، تراشه‌سازان میزان تولیدات را کاهش داده و حتی مجبور به اخراج برخی کارمندان در بخش‌های مختلف شدند تا بتوانند از ایجاد بحران اقتصادی جلوگیری کنند.

باوجوداین، یک تحلیلگر اقتصادی از موسسه تحقیقاتی New Street Research می‌گوید آینده کمپانی تایوانی TSMC بسیار درخشان در پیش دارد. با پایان همه‌گیری ویروس کرونا، به‌نظر می‌رسد TSMC و همتایانش با افزایش عرضه و تقاضا برای تولید محصولات رایانشی مواجه هستند و فروش نسبتا خوبی را در نیمه‌اول سال‌جاری میلادی تجربه کردند. اما باید یادآور شد میزان فروش بسیار کم در سال‌های گذشته باعث ایجاد تورم تدریجی و آسیب‌های شدید شده و مدت‌زمان بیشتری برای ترمیم آن‌ها لازم است.

رشد اقتصادی TSMC

هما‌ن‌طورکه گفتیم، تورم اقتصادی در جهان باعث شد TSMC دو بار دستورالعمل‌های تولیدی را کاهش دهد تا شرکت با ضررها مالی هنگفت‌تری مواجه نشود؛ همچنین شایعاتی وجود دارد که قرار است برای سا‌ل ۲۰۲۴ میلادی میزان تولید کاهش یابد. علی‌رغم این‌گونه گزارش‌ها، تحلیلگر اقتصادی، Pierre Ferragu، براین‌باور است که کمپانی TSMC می‌تواند تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از سود فروش محصولاتش را تا پایان سال ۲۰۲۵ تجربه کند.

براساس گفته‌های فراگو، مشکلات تولید تراشه و زیرلایه‌های معماری پردازشی تا سال آینده پایان می‌یابد. روز جمعه، این تحلیلگر با قاطعیت زیادی عنوان کرد ۲۰۲۴ سال بسیار خوبی برای TSMC خواهد بود و سال ۲۰۲۵ می‌تواند بهترین دوره اقتصادی سرشار از سودهای کلان برای آن‌ها باشد، چراکه برای اولین بار در تاریخ TSMC به سود ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌رسد؛ یادآور می‌شویم درآمد ناخالص این کمپانی نیمه‌رسانا تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۷۵.۹ میلیارد دلار رسید.

طبق گزارش‌های TSMC، به‌نظر می‌رسد درآمد کل سال ۲۰۲۳ تقریبا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و به ۶۸.۳۱ میلیارد دلار می‌رسد. فراگو با تخمین‌های ارائه شده موافق است و می‌گوید ۶۸ میلیارد دلار فروش خالص برای TSMC در سال ۲۰۲۳ فوق‌العاده محسوب می‌شود. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که صنعت نیمه‌رسانا برای تولید تراشه و معماری پردازشی جهت ساخت گوشی‌های هوشمند، خودروهای برقی و کامیپوترها با افت چشمگیری مواجه بوده و کمپانی‌های بزرگی مانند AMD و NVIDIA کاهش فروش ۱۰ درصدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کردند.

ارزش شرکت نیمه‌رسانا TSMC

با نگاهی به آینده، تحلیلگر موردبحث اذعان می‌کند کمپانی TSMC در سال ۲۰۲۵ به سود و درآمد خالص ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌رسد؛ این فرضیه اساسا برمبنای بهبود اقتصاد جهانی شکل می‌گیرد، زیرا اکنون شاهد رشد فروش محصولات نیمه‌رسانا و رایانشی سازمانی هستیم که برای سرورهای مراکز بزرگ و سایر زیرساخت‌ها استفاده می‌شوند. همچنین، فراگو تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایش را باوجود مشتریان بزرگ TSMC یعنی اپل، کوالکام و مدیاتک پایگذاری کرده و بیان می‌کند سفارش‌های این کمپانی‌های بزرگ طی دو سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و قطعا باعث رشد اقتصادی چشمگیری و رکوردشکنی در درآمدهای سود حاصل از فروش معماری پردازشی برای TSMC می‌شود.

علاوه‌براین، TSMC سود زیادی از بی‌رقیب بودن می‌برد، چراکه تنها کمپانی حاضر درجهان به‌شمار می‌رود که طراحان تراشه را قادر می‌سازد محصولات‌شان را در مقیاس‌های بالا تولید کنند. همچنین بزرگ‌ترین شرکت قراردادی در جهان است که توسط مشتریان بزرگی مانند اپل، مدیاتک، کوالکام، AMD و NVIDIA حمایت‌های مالی می‌شود. البته سامسونگ نیز وارد رقابت با TSMC شده و پیشرفت‌های عظیمی را در این صنعت رقم زده، اما به‌نظر نمی‌رسد تا سال‌های آتی شرکتی تمایل به استفاده از معماری‌ و تراشه‌های غول فناوری کره‌ای داشته باشد. درانتها، یادآور می‌شویم کمپانی TSMC قصد دارد توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری را از ابتدای سال ۲۰۲۴ شروع کند تا اواسط ۲۰۲۵ آماده عرضه شود.

اخبار مرتبط: