جمعی از صدها خواننده مطرح ازجمله بیلی آیلیش و کیتی پری در اقدامی مشترک نامه سرگشاده‌ای امضا کرده و علیه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی ایستادند.

طی ۲ سال گذشته هوش مصنوعی به مهم‌ترین ابزار تکنولوژی تبدیل شده است. این ابزار در زندگی روزمره نفوذ کرده و اخیرا در صنعت موسیقی هم حضور پر رنگ‌تری پیدا کرده است. این مسئله می‌تواند علاوه‌بر آسیب رساندن به معیشت و درآمد موسیقی‌دانان، صنعت موسیقی را هم دگرگون کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد جمعی از صدها خواننده مطرح علیه هوش مصنوعی نامه‌ای امضا کردند.

به‌گزارش WCCFTech، خوانندگان بزرگی ازجمله کیتی پری و بیلی آیلیش نامه‌ای مشترک به توسعه‌دهندگان، شرکت‌ها، خدمات و ارگان‌های دیگر ارسال کردند. در این لیست نام الویس کاستلو، نورا جونز، نیکی میناژ، کامیلا کابیو، کیسی ماسگریوز، جان باتیست، جا رول، جیسون ایزبل، پرل جم و سم اسمیت درکنار صدها خواننده دیگر از ژانرهای مختلف هم نامه سرگشاده را امضا کردند. درادامه بخشی از این نامه قابل مشاهده است:

ما از همه توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، شرکت‌های فناوری، پلتفرم‌ها و خدمات موسیقی دیجیتال می‌خواهیم متعهد شوند که فناوری، محتوا یا ابزارهای تولید موسیقی هوش مصنوعی را توسعه نداده و به‌کار نگیرند که هنر انسانی ترانه‌سراها را جایگزین کرده و هنرمندان را تضعیف می‌کند. یا در غیر این صورت غرامت عادلانه‌ای را به ما پرداخت کنند.

هوش مصنوعی موزیک

علاوه‌بر آن جن جیکوبسون، مدیر اجرایی اتحادیه حقوق هنرمندان (ARA) اشاره کرد که آنها به‌دنبال هیچ قانونی نیستند، بلکه فقط از شرکت‌های فناوری و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی می‌خواهد تا جلوی استفاده از هوش مصنعی برای دزدیدن صدا و محبوبیت هنرمندان، نقض حقوق آنها و آسیب زدن به اکوسیستم موسیقی را بگیرند. اگر هوش مصنوعی بتواند صدای هنرمندان مشهور یا حتی تازه‌کار را کاملا مشابه آنها تقلید کند، درآمد و حق نشر هنرمندان کاهش می‌یابد و می‌تواند معیشت آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

بااین حال هوش مصنوعی می‌تواند کاملا مفید باشد. در این نامه گفته شده اگر استفاده از هوش مصنوعی مسئولانه باشد به خلاقیت انسان کمک کرده و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بااین حال توسعه دهندگان و شرکت‌ها تاکنون از این ابزار فقط در مسیر تضعیف خلاقیت، خوانندگان، ترانه‌سراها و نوازندگان استفاده کرده‌اند. اگرچه هنوز واکنش شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی مشخص نیست، این مسئله آینده همه انها تحت تاثیر قرار داده و اگر نتوانند بااین نامه تغییری ایجاد کنند، ممکن است شاهد ایجاد دعوای حقوقی باشیم.

اخبار مرتبط: