منابع خبری می‌گوید یک مهندسی چینی با سرقت 500 فایل از اسناد محرمانه هوش مصنوعی کمپانی گوگل و ارسال آن‌ها به اکانت شخصی Google Cloud، قصد داشت آن‌ها را به‌‌کمپانی بزرگ چینی برای رقابت در دنیای هوش مصنوعی بفروشد.

هما‌نطورکه می‌دانید، رقابت درزمینه هوش مصنوعی بین کشورهای بزرگ جهان به‌خصوص ایالات متحده آمریکا و چین به‌شدت افزایش یافته و هریک قصد دارند با ارائه مولدهای جدید ازآن برای پیشرفت نظامی، اقتصادی و اجتماعی استفاده کنند. برهمین‌اساس، یک منبع رسمی ایالات متحده با انتشار بیانه‌ای رسمی اعلام کرد یک مهندس چینی با سرقت بیشتر از 500 فایل از اسناد رسمی هوش مصنوعی کمپانی گوگل قصد داشت ازآن برای فروش به‌کمپانی چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی استفاده کند، اما به‌ظاهر موفق نشده‌است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین خبر می‌پردازیم.

یک مهندس ارشد گوگل به‌نام Linwei Ding توسط هیئت منصفه فدرال ایالات متحده آمریکا به‌اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط‌با سخت‌افزار و نرم‌افزار هوش منصوعی گوگل به‌همراه تراشه‌های نسل آینده گوگل درتاریخ 5 مارس مصادف‌با 15 اسفندماه متهم شد. در بیانیه رسمی، معاون دادستان کل آمریکا، لیزا موناکو، اعلام کرد آقای دینگ بیشتر از 500 فایل از اسناد محرمانه تجاری هوش مصنوعی گوگل را به‌صورت مخفیانه به شرکت‌های فناوری مستقر در چین فروخته تا آن‌ها بتوانند با استفاده‌ ازآن‌ها در دنیای رقابتی هوش مصنوعی دست برتر را داشته‌باشند.

مهندس سابق گوگل 500 فایل هوش مصنوعی را دزدید

وب‌سایت خبری The Verge گزارش کرد بیشتر داده‌های سرقتی حاوی اطلاعات مهمی درخصوص تراشه‌های واحد پردازشی تانسور (TPU) گوگل بودند؛ برای اطلاعات بیشتر باید خاطرنشان کنیم واحد‌های پردازشی تانسور ورک‌لودهای هوش مصنوعی را تامین می‌کنند که اساسا برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی Gemini مورد استفاده قرار می‌گیرد؛همچنین، غول جست‌وجوگر آمریکایی از پلتفرم‌های مختلفی مانند Hugging Face برای توسعه تراشه‌ها بهره می‌برد. ازسوی‌دیگر، گوگل می‌گوید طرح‌های نرم‌افزاری پردازنده‌های تانسور V4 و V6 به‌همراه مشخصات سخت‌افزاری کارت‌های گرافیک، طرح‌های ورک‌لود یادگیری ماشینی در مرکز اصلی این کمپانی قرار داشت که همگی در 500 فایل موردبحث سرقت شده‌است.

برخی کارشناسان و متخصصان حوزه IT می‌گویند مهندس ارشد گوگل با استفاده از تکنیک‌های خاصی توانسته اسناد مرتبط‌با هوش مصنوعی گوگل را بین‌ سال‌های 2022 تا اواخر 2023 میلادی سرقت کند. همچنین، آن‌ها اظهار کردند تمامی فایل‌ها در حساب‌ شخصی Google Cloud ذخیره‌سازی شدند، اما هیچ‌یک از سرورهای غول فناوری نتوانستند این اطلاعات محرمانه و دزدیده‌شده را تشخیص دهند. ازسوی‌دیگر، Ding برای ذخیره‌ برخی فایل فوق‌محرمانه و ارسال‌ آن‌ها به‌حساب‌های شخصی از برنامه Apple Notes در مک‌بوکش استفاده می‌کرد که توسط کمپانی گوگل دراختیار او قرار داده شده‌بود؛ با همین روش نسبتا ساده او می‌توانست تمامی فایل‌ها را به‌نسخه PDF تبدیل کرده تا توسط «سیستم‌های پیشگیری از افشای اطلاعات محرمانه» گوگل شناسایی نشود.

مهندس گوگل 500 فایل هوش مصنوعی را به شرکت های فناوری چینی فروخت

وزرات دادگستری اعلام کرد تقریبا یک ماه‌ پس‌از سرقت فایل‌های محرمانه گوگل، دینگ با شرکت‌ چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌نام Rongshu تماس گرفت که درپی آن سمت مدیر ارشد به این شخص پیشنها شد. بااین‌حال، دینگ به مدت پنج ماه برای جمع‌آوری سرمایه به چین پرواز کرد و در همان دوره یک استارت‌آپ یادگیری ماشینی تحت‌عنوان Zhisuan را تاسیس و مدیریت کرد. همچنین، به‌یاد داشته باشید همه این اقدام‌ها زمانی انجام شد که او در کمپانی گوگل مشغول به‌کار بود؛ در دسامبر 2023، پس از مشکوک شدن گوگل به فعالیت‌های دینگ، او را شروع به بازجویی درخصوص ارسال اطلاعات محرمانه به‌حساب شخصی کردند که همین‌موضوع باعث استعفا و رزرو بلیت یک‌طرفه به پکن شد.

علاوه‌براین، گزارش‌ها نشان می‌دهد دینگ با همکاری چندین نفر در دسامبر 2023 توانست به‌چین پرواز کند و هیچ‌یک از مقامات گوگل درجریان حضور در کشور رقیب نباشند. درحال‌حاضر، دینگ به‌دلیل سرقت اطلاعاتی به چهار فقره سرقت اسراسر محرمانه اطلاعات هوش مصنوعی گوگل متهم شده که می‌تواند 10 سال زندان و 250,000 دلار جریمه را برای وی به‌همراه داشته باشد؛ مجموع ارقام در هریک از پرونده‌ها می‌تواند دینگ را به‌پرداخت 1,000,000 میلیون دلار ملزم کند. درصورت انتشار اخبار تازه‌تر آن را درسریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: