تراشه Tensor G4 پایه اصلی سخت‌افزار پیکسل 9، سری جدید گوشی‌های گوگل است که متاسفانه عملکرد آن در نسخه‌های مختلف این سری گوشی، بحث‌برانگیز و ضعیف بوده است.

چندی پیش، شایعاتی مبنی بر ضعیف بودن تراشه Tensor G4 به گوش رسید و عنوان شد که این قطعه، نسبت به نسل قبل خود یعنی Tensor G3 بهبودهایی بسیار جزئی دارد. با‌این‌حال، همین بهبود جزئی نیز خود پیشرفت محسوب می‌شود اما امروز تعدادی تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای از این تراشه منتشر شد که نتایج بسیار عجیبی به‌دنبال دارد. بر اساس این تست‌ها، هر کدام از دستگاه‌های سری پیکسل 9 عملکرد متفاوتی دارند و نسخه پایه این سری، از لحاظ عملکردی، حتی ضعیف‌تر از پیکسل 8 نیز ظاهر شده است! حال می‌خواهیم بررسی کنیم که دلیل این نتایج عجیب چیست.

کاربری به نام DameTechChannel در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، نتایج بنچمارک Geekbench 6 برای عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تراشه Tensor G4 را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد عملکرد این قطعه در هر کدام از گوشی‌های سری پیکسل متفاوت است. بر اساس آمار به‌دست آمده، عملکرد نسخه پایه پیکسل 9 در زمینه پردازش چند هسته‌ای از نسخه پایه پیکسل 8 ضعیف‌تر بوده است! حتی پیکسل 9 پرو نیز در زمینه پردازش چند هسته‌ای، تنها 5 درصد از پیکسل 8 پرو قوی‌تر است که آماری به معنای واقعی کلمه ناامیدکننده تلقی می‌شود. در قسمت تک هسته‌ای نیز پیکسل 9 پرو حدود 11 درصد بهتر عمل کرده است.

در نتایجی از بنچمارک AnTuTu که چندی پیش منتشر شد نیز شاهد عملکرد مشابه تراشه Tensor G4 بودیم که تاثیر منفی بر سخت‌افزار پیکسل 9 گذاشته است. در این تست نیز پیکسل 9 پرو XL تنها 33 درصد از نسخه پایه پیکسل 8 سریع‌تر بود! برای عملکرد عجیب این تراشه، دو دلیل می‌تواند وجود داشته باشد. یکی این که از نسخه قدیمی Geekbench 6 استفاده شده که هنوز برای این تراشه آپدیت نبوده و به همین دلیل، نتایجی عجیب را به ثبت رسانده است. دلیل دیگر نیز نبود سیستم خنک‌کنندگی مناسب در پیکسل 9 است که باعث می‌شود پردازنده در هنگام داغ شدن، با کاهش عملکرد مواجه شود.

در سخت‌افزار پیکسل 9 پرو به طور قطع سیستم خنک‌کنندگی بهتری تعبیه شده و حتی ممکن است یک محفظه بخار نیز برایش در نظر گرفته شده باشد. وجود خنک‌کنندگی خوب، دلیل مناسبی برای عملکرد بهتر این دستگاه است. جالب است بدانید که با معرفی پیکسل 8a، متوجه شدیم که گوگل در واقع دو نسخه از تراشه Tensor G3 داشته که در مدل‌های ارزان‌تر، نسخه ضعیف‌ترش را لحاظ کرده است. ممکن است این اتفاق در Tensor G4 نیز رخ داده باشد و مدل‌های گران‌قیمت‌تر تراشه قوی‌تری داشته باشند. در حال حاضر نمی‌توان این موضوع را تایید کرد و برای بررسی کامل آن، باید تراشه‌های مختلف سری پیکسل 9 به طور کامل بررسی شوند.

توصیه می‌کنیم نتایج منتشر شده از عملکرد سخت‌افزار پیکسل 9 را در حال حاضر چندان جدی نگیرید و منتظر معرفی این دو دستگاه بمانید. با عرضه آنان در تاریخ ذکر شده، می‌توانیم به بررسی‌های دقیق‌تری از این سری گوشی دست یابیم و به واقعی یا فیک بودن آماری که امروز منتشر شد پی ببریم.