در آخرین آپدیت تلگرام، ۱۰ قابلیت جدید ازجمله زیرنویس پیام صوتی برای کاربران بدون اشتراک اضافه شده که افراد می‌توانند با نصب به‌روزرسانی از آنها بهره‌مند شوند.

تلگرام یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پیام‌رسان به‌شمار می‌رود که با عرضه به‌روزرسانی‌های متعدد و افزودن قابلیت‌های نوآورانه موفق شده محبوبیت زیادی را درمیان ایرانیان پیدا کند. اکنون به‌روزرسانی دیگری برای نسخه‌های اندروید و iOS تلگرام منتشر شده است که ۱۰ قابلیت جدید از جمله امکان تایپ متن پیام صوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که ۲ نسخه رسمی تلگرام برای کاربران اندرویدی وجود دارد و نسخه‌ای که در گوگل‌پلی عرضه می‌شود و دور آیکون آن حاشیه سفید رنگ قرار گرفته از این قابلیت‌ها بهره‌مند نشده است.

اولین و احتمالا مهم‌ترین قابلیت جدید، تایپ متنی پیام صوتی است. درحقیقت کاربران اشتراک پریمیوم می‌توانستند پیش‌تر از این قابلیت برای مشاهده متنی ویس‌های دریافتی بهره‌مند شوند و اکنون این قابلیت به‌صورت محدود در دسترس تمامی کاربران قرار گرفته است. کاربرانی که اشتراک را تهیه نکردند می‌توانند ۲ بار در هفته و با انتخاب گزینه «A→» در ویس استفاده کنند تا ابتدای متن برای آنها به‌نمایش درآید. البته این قابلیت به مرور در دسترس تمامی کاربران قرار خواهد گرفت و اگر برای شما عرضه نشده باید منتظر بمانید.

قابلیت دوم، افزودن روش‌های بهتر برای پیدا کردن کانال‌های مورد علاقه کاربر است. هنگامی که کاربر در کانال جدیدی عضو می‌شود، در قسمت پایین تصویر کانال‌های مشابه به‌نمایش در می‌آیند تا کاربر بتواند کانال‌هایی را با محتوای مشابه پیدا کند. همچنین با مراجعه به بخش مشخصات کانال، تب جدیدی به نام کانال‌های مشابه (Similar Channels) قرار دارد که می‌توان از آن برای مشاهده و یافتن کانال‌های جدید بهره‌مند شد. البته کاربران اشتراک پریمیوم می‌توانند تا ۱۰۰ کانال را در لیست هر کانال مشاهده کنند، اما کاربران عادی فقط امکان مشاهده ۹ کانال مرتبط را دارند.

یکی دیگر از قابلیت‌ها، امکان افزودن پیام ویدیویی یا متنی به استوری است که امکان ویرایش آن هم وجود دارد. مثلا کاربران می‌توانند ابعاد آن را تغییر داده و محل قرارگیری آن در استوری را مشخص کنند. البته با فعال نشدن استوری برای کاربران ایرانی به‌نظر می‌رسد فقط کاربرانی که اشتراک پریمیوم تهیه کردند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این قابلیت شباهت زیادی به قابلیت مشابه در پلتفرم تیک‌تاک (TikTok) دارد و با انتخاب گزینه دوربین هنگام ساخت استوری قابل دسترسی است. همچنین امکان تنظیم صدا با استفاده از گزینه‌های موجود در پایین صفحه امکان‌پذیر است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید که باز هم به بخش استوری مرتبط است، امکان پست دوباره استوری دیگران است. با انتخاب گزینه اشتراک‌گذاری هنگام مشاهده استوری دیگران می‌توان آن را دوباره پست کرد. البته فقط استوری‌هایی که برای همه عرضه شدند امکان اشتراک‌گذاری مجدد توسط کاربران دیگر را دارند و ویدیو‌هایی که به‌صورت خصوصی استوری می‌شود فقط امکان اشتراک‌‌گذاری مجدد آنها توسط همان کاربر وجود دارد. همچنین قابلیت افزودن پیام ویدیویی به این استوری وجود دارد. این قابلیت هم به‌دلیل اینکه امکان افزودن استوری برای کاربران ایرانی فعال نیست فقط می‌تواند توسط کاربران اشتراک پریمیوم مورد استفاده قرار بگیرد.

در آپدیت قبلی تلگرام، قابلیت انتخاب رنگ پس‌زمینه برای کاربران اشتراک پریمیوم فعال شد. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانستند مشخص کنند که نام، پیام و پاسخ‌های آنها در گروه‌ها و چت‌ها با چه رنگی نمایش داده شود. اکنون و با نصب آخرین به‌روزرسانی، این قابلیت بهبود یافته و کاربران می‌توانند از رنگ‌های جدید که با علامت ترکیب شده است بهره ببرند.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که پیش از این در آپدیت قبلی عرضه شده بود، امکان انتخاب پس‌زمینه چت است. کاربران می‌توانند به‌سادگی و با انتخاب گزینه سه‌نقطه در گوشه بالای صفحه منو را باز کرده و گزینه تغییر پس‌زمینه (Change Wallpaper) از آن بهره‌مند شوند. اکنون این قابلیت برای کاربران اشتراک پریمیوم ارتقا یافته تا علاوه‌بر تغییر پس‌زمینه چت خود، تصویر پس‌زمینه در چت را برای مخاطب تغییر دهند تا مخاطب نیز امکان استفاده از پس‌زمینه انتخاب شده کاربر را داشته باشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های رایگان که در دسترس تمامی کاربران قرار گرفته است، امکان مشاهده آمار استوری است. کاربران می‌توانند با مراجعه به «اطلاعات کانال > ویرایش > آمار» (Channel Info > Edit > Statistics and Boosts) اطلاعات مشاهده، اشتراک‌گذاری و بازخورد استوری‌های کانال خود را مشاهده کنند. البته همان‌طور که مشخص است، کانال کاربر باید امکان اشتراک‌گذاری استوری را به‌دست آورده باشد و بدون آن امکان اشتراک‌گذاری استوری وجود ندارد.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در آپدیت‌های قبلی به تلگرام اضافه شده بود، امکان ارسال واکنش به‌صورت ایموجی برای پیام‌های مخاطبان و کانال‌ها است. با کلیک روی هر پیام، بالای لیست گزینه‌هایی که در دسترس کاربر قرار می‌گیرد چند ایموجی قرار دارد که با انتخاب آن، واکنش کاربر در پایین پیام نمایش داده می‌شود. اکنون و در آپدیت جدید تلگرام، ادمین‌های کانال‌ها می‌توانند ایموجی‌های قابل انتخاب را اضافه کرده یا گزینه‌هایی که علاقه‌ای به آن وجود ندارد را حذف کنند. البته این قابلیت پیش از این هم وجود داشت، اما فقط لیست ایموجی‌های استاندارد در دسترس قرار گرفته بود، اما اکنون امکان افزودن ایموجی‌های خاص و شخصی‌سازی شده نیز وجود دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در آخرین آپدیت به تلگرام اضافه شده است، امکان تشخیص خودکار کد برنامه‌نویسی است. درحقیقت زمانی که کد در بخشی از پیام وجود داشته باشد تلگرام آن را به‌صورت خودکار تشخیص داده و آن بخش را با عبارت «```code formatting```» و بزرگنمایی مشخص می‌کند.

با محبوبیت بالای فیلم‌های دنیای سینمایی مارول (MCU)، در آخرین آپدیت تلگرام قابلیت جالبی به این پلتفرم اضافه شده که از تانوس، شخصیت منفی فیلم «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» برگرفته شده است. با انتخاب گزینه حذف خودکار پیام در نسخه iOS اپلیکیشن تلگرام، پیام‌ها با انیمیشن الهام گرفته از این کاراکتر تبدیل به پیکسل‌های کوچکتر شده و به‌صورت دائمی حذف می‌شوند. هنوز مشخص نیست که چه زمانی این قابلیت در دسترس کاربران اندرویدی هم قرار خواهد گرفت.

در انتها یادآوری می‌شود کاربران اندرویدی برای دسترسی به قابلیت‌های ذکر شده باید به بخش اندرویدی وب‌سایت رسمی تلگرام مراجعه کرده و با استفاده از لینک دانلود مستقیم برنامه تلگرام را نصب کنند و در‌صورتی که گزینه دانلود از گوگل پلی را انتخاب کنند، نسخه دیگر را دریافت خواهند کرد.

اخبار مرتبط:

اخبار مرتبط: