اینترنت استارلینک در ایران باوجود سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اما در برخی از مناطق فعال است و برخی از کاربران امکان دسترسی به آن را دارند.

ارائه خدمات اینترنت استارلینک از سال 2020 در جهان آغاز شده و درعرض مدت کمی این اینترنت به ایران هم رسید. طی دی ماه 1401 رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران اعلام کرده بود که حدود 800 دستگاه اینترنت ماهواره‌ای فعال در کشور وجود دارد که این دسترسی غیرقانونی است. او وظیفه پیگیری این موضوع را به‌عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانسته و خواستار پیگیری و ممانعت این نهاد از خرید و فروش دراین زمینه شده بود. این درحالی بود که ایلان ماسک طی همان ماه تعداد دستگاه‌های فعال اینترنت استارلینک در ایران را 100 عدد اعلام کرده بود. البته درحال حاضر آمار جدیدی در مورد تعداد دقیق دستگاه‌های متصل به استارلینک در کشور وجود ندارد.

برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند تنها با یک گوشی هوشمند و دانلود یک نرم‌افزار می‌توانند به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند، اما حقیقت این است که استفاده از این اینترنت رایگان نیست و اولا مستلزم داشتن مجوز قانونی و دوما نیازمند پرداخت هزینه اولیه خرید و نصب دیش و دستگاه‌های دیگر و همچنین پرداخت هزینه اشتراک ماهانه آن است. توجه داشته باشید که این دیش با دیش‌های معمولی ماهواره متفاوت است.

البته شایعه دیگری در این زمینه رواج دارد و آن این است که عده‌ای در فضای مجازی با به اشتراک گذاشتن نقشه‌ای که تعداد کاربران ایرانی متصل به Starlink را نشان می‌دهد شمار این افراد را بسیار زیاد اعلام می‌کنند اما حقیقت این است که این نقشه در واقع تنها محل‌های تحت پوشش را نشان می‌دهد.

نکته دیگر این‌که گه‌گاه تبلیغاتی در فضای مجازی به چشم می‌خورد که لینک‌هایی را برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای با کاربران به اشتراک می‌گذارند اما باید بگوییم که در اغلب مواقع این لینک‌ها حاوی بدافزار است و کلیک کردن روی آن‌ها موجب سوءاستفاده کلاهبرداران از اطلاعات و داده‌های کاربر می‌شود. همچنین نرم‌افزارهایی که در گوگل‌ پلی تحت عنوان برنامه استارلینک وجود دارند تنها جهت تنظیم و سینک کردن تجهیزات ماهواره‌ای و دیش مخصوص اتصال است. بنابراین تنها راه مطمئن برای دانلود این نرم‌افزارها نیز همان گوگل پلی یا وب‌سایت شرکت اسپیس ایکس است.

با این توضیحات زمان دسترسی کاربران به اینترنت استارلینک در ایران یک فرآیند زمان‌بر است که احتمالا سال‌ها برای تصویب و رفع مواقع قانونی درانتظار بمانیم.

اخبار مرتبط: اینترنت استارلینک در برخی مناطق قطع می‌شود