براساس تصویب‌نامه هیئت وزیران به تاریخ 5 خردادماه 1403 سود بازرگانی واردات آیفون به گمرک کشور برابر با 96 درصد اعلام شده است.

طرح رجیستری گوشی‌های ممنوعه آیفون که برای چندمین بار به تعویق افتاد اکنون با تصویب هیئت وزیران و امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و براساس اطلاعات به‌دست آمده قرار است این گوشی‌ها با سود قابل توجهی در سامانه همتا به ثبت برسند. براین اساس سود بازرگانی واردات آیفون 96 درصد تعیین شد که به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود. در صورت اجرایی شدن این تصویب‌نامه خط بطلان بر روی ممنوعیت گوشی‌های کمپانی اپل کشیده خواهد شد اما قیمت تمام شده این گوشی‌ها بسیار بالا خواهد بود.

سود بازرگانی واردات آیفون

گفتنی است که طی هفته‌های گذشته قرار بر این بود تا جلسه تخصصی کمیسیون اصل 90 با حضور وزیر ارتباطات و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونان سازمان صمت و سازمان برنامه و بودجه، برای بررسی رجیستری گوشی‌های آیفون 14 و 15 برگزار شود که این جلسه به‌دلایل نامشخص به تعویق افتاده بود.

از سوی دیگر با اجرایی شدن قانون ممنوعیت ورود و استفاده از گوشی‌های آیفون 14 و 15 در ایران، بررسی‌ها و مشاهدات در سطح کشور حکایت از آن دارد که فروش آیفون 13 به دلیل قیمت بسیار بالای آن سیر نزولی داشته و از این جهت لزوم بازنگری در قانون موردنظر احساس می‌شود. ضمن اینکه قاچاق این محصولات و سوءاستفاده‌های بعضی از فروشندگان غیرقانونی باعث ایجاد نوعی عدم توازن در بازار گوشی‌ها شده است. ضمن اینکه بسیاری از کاربران آیفون نیز به دلایل مختلفی ترجیح داده‌اند از جدیدترین گوشی‌های آیفون استفاده کنند و حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای برقراری آنتن‌های موقت با وجود قطع و وصلی سیگنال‌ها و داشتن اینترنت نه چندان پرسرعت، شده‌اند.

اخبار مرتبط: