احتمال می‌رود که به‌زودی رجیستری آیفون 14 و 15 که درحال حاضر و طبق قانون، جزو کالاهای محرز قاچاق شناخته می‌شود در دستور کار وزارت ارتباطات قرار بگیرید.

برطبق اطلاعات منتشر شده قرار است جلسه کمیسیون اصل 90 این هفته سه‌شنبه 25 مهر با حضور سید مجید رضوی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین معاونان سازمان برنامه و بودجه در وزارت صمت برگزار شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که در این جلسه پیرامون طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از جمله آیفون 14 و 15 که با ممنوعیت ورود به کشور مواجه شده‌اند، تصمیم گرفته می‌شود. هرچند که درحال حاضر خرید و فروش این کالاها جرم محسوب شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بارها در مورد شدیدتر شدن برخوردها در این زمینه هشدار داده بود اما به‌نظر می‌رسد که نتیجه جلسه مذکور باعث ایجاد تحولاتی در حوزه رجیستری گوشی‌ها شود.

گفتنی است که از زمان اجرای قانون ممنوعیت واردات گوشی‌های جدید محصول کمپانی اپل به کشور، همچنان کاربران به استفاده از این دستگاه‌های ممنوع اصرار داشته و با پرداخت هزینه‌های گزاف چه در زمان خرید این گوشی‌ها و چه هنگامی که برای برقراری آنتن‌های موقت به‌دنبال افرادی که مدعی این کار هستند می‌روند، همچنان برخلاف قوانین عمل می‌کنند. اما آسیب‌شناسی بازار تلفن همراه دراین بخش نشان می‌دهد که عدم رجیستری آیفون 14 و 15 نه‌تنها باعث جلوگیری از خرید و استفاده از آن توسط کاربران نمی‌شود بلکه از جهاتی باعث آشقتگی بازار نیز شده است. به‌عنوان نمونه قیمت بسیار بالای آیفون 13 و همچنین افزایش کلاهبرداری دراین زمینه یکی از این آسیب‌هاست.

لازم به‌ذکر است که پیش ازاین رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفته بود که احتمال رفع ممنوعیت و همچنین رجیستری آیفون 14 و 15 به‌زودی وجود دارد، اما حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع را تکذیب کرده بود. علاوه براین دهقانی‌نیا در سخنان دیگری اعلام کرده بود که سیاست‌های تنبیهی دولت علاوه بر مجازات عرضه‌کنندگان گوشی‌های آیفون ممنوع، شامل اعمال جریمه برای ارائه خدمات به دارندگان این دستگاه‌ها هم می‌شود. او مبلغ جریمه درنظر گرفته شده برای ارائه دهندگان خدمات به کاربران گوشی‌های موضوع قاچاق را معادل یک تا دو برابر ارزش کالا اعلام کرده بود.

با این اوصاف همچنان طرح رجیستری آیفون 14 و 15 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برای روشن شدن سرنوشت این دستگاه‌ها باید منتظر نتیجه جلسه پیش‌رو نهادهای مسئول باشیم.

اخبار مرتبط :