سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دلیل ممنوعیت ورود آیفون 14 و 15 را به کشور، ممانعت از تخصیص بیش از حد سبد ارزی به کالاهای لوکس آمریکایی عنوان کرد.

ممنوعیت آیفون 14 و 15 در کشور نزدیک به دو سال است که اعمال شده و کاربرانی که اقدام به خرید این گوشی‌ها کرده‌اند با مشکل رجیستر نشدن و نداشتن آنتن مواجه شده‌اند. در این راستا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه با تغییر ساختار در این ستاد، اقدامات مقابله‌ای در حوزه قاچاق، به معاونت پیشگیری مربوطه انتقال پیدا کرد، گفت این معاونت درخواست یک برنامه مدون در این زمینه کرده است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در ادامه صحبت‌هایش درباره ممنوعیت آیفون 14 و 15 گفت که این کالاها محرز قاچاق است و از تشدید برخورد با عرضه‌کنندگان این کالاها گفت. وی با هشدار به عرضه‌کنندگان این گوشی‌ها گفت که امیدوار است برخورد با کسانی که اقدام به عرضه، توزیع و انبار کالاهای قاچاق و ممنوعه می‌کنند آنها را در گلوگاه خطر جدی بیاندازد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود پیش از این اقداماتی در جهت مقابله با عرضه‌کنندگان گوشی‌های آیفون ممنوعه صورت گرفته اما نتیجه موردانتظار به‌دست نیامده است، بنابراین به‌زودی اقدامات دراین جهت عملیاتی می‌شود.

iphone 15 or 14

دهقانی‌نیا درخصوص ادعای افرادی که در ازای دریافت مبلغی می‌توانند آنتن را بازیابی و استفاده از خدمات ارتباطی شبکه‌ها را برای آیفون‌های قاچاق دارند گفت مسئولیت این امر با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و جلسه‌ای در این زمینه در کمیسیون اصل 90 برگزار شده و توضیحاتی نیز ارائه شد. او همچنین توضیح داد که ممکن است دارندگان آیفون‌ 14 و 15 بتوانند با این ترفندها برای مدتی از خدمات اپراتورها استفاده کنند اما با عملیاتی شدن برخوردها این امکان به‌کلی از بین خواهد رفت.

همچنین این مقام مسئول گفته است که تمام اپراتورها در مورد ممنوعیت آیفون 14 و 15 آگاه هستند و با توجه به ثبت IMEI می‌دانند درحال ارائه خدمات به کالاهای قاچاق هستند، بنابراین شرکت‌های ارتباطی مکلف به قطع ارائه خدمات به تلفن‌های همراه قاچاق هستند. او در ادامه اظهاراتش گفت که با وجود اینکه پس از ممنوع شدن گوشی‌های آیفون 14 و 15 و ممانعت از ورود قانونی این دستگاه‌ها، آيفون 13 در قالب رفرش و ریپک وارد کشور شده اما سقف ارزی واردات آیفون به سال‌های قبل از ممنوعیت نرسیده است. لازم به ذکر است که سقف ارزی واردات آیفون پیش از ممنوعیت، یک میلیارد دلار بوده است.

توضیحات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد علت ممنوعیت آیفون بر مسائل سیاسی تاکید داشت. او با طرح این سوال که چرا باید سهم قابل توجهی از سبد ارزی واردات به محصول کشوری اختصاص یابد که در منازعات بین المللی به‌طور چشمگیری مقابل ایران قرار می‌گیرد، گفت هدف دولت این است که بیشتر مردم بتوانند از تخصیص ارز بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط: ارائه خدمات به دارندگان آیفون ۱۴ و ۱۵ جریمه نقدی دارد