طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جریمه ارائه خدمات به آیفون 14 و 15 برای واحدهای متخلف، معادل یک تا دو برابر ارزش کالا درنظر گرفته شده است.

براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، از این پس واحدهایی که به ارائه هر گونه خدمات به کالاهای محرز قاچاق، از جمله گوشی‌های ممنوعه، بپردازند مشمول جریمه نقدی می‌شوند. همچنین مبلغ جریمه، براساس قیمت کالا محاسبه و در حدود یک تا دو برابر آن درنظر گرفته می‌شود. بنابر این اعلام، جریمه ارائه خدمات به آیفون 14 و 15 اعم از ارائه گارانتی، نصب و تعمیر و مواردی از این دست معادل یک تا دو برابر قیمت این کالاها خواهد بود.

 آیفون 14 و 15

در متن این دستور که طی نامه‌ای به تاریخ 18/ 01/ 1403 به واحدهای اجرایی ابلاغ شده، آمده است که پیرو ابلاغیه ص/01/200328 مورخ 10/02/1401 و وفق تبصره ماده 6 مکرر 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محدودیت‌های جدی برای ارائه خدمات به کالاهایی که به‌عنوان قاچاق درنظر گرفته می‌شوند، پیش بینی شده است. البته برطبق این نامه مواردی که در شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود مشمول این دستورالعمل نخواهند شد. همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با شرح اینکه ارائه هرگونه خدمات به کالاهایی که مطابق این قانون قاچاق محسوب شوند جرم است، توضیح داده در صورتی که واحد متخلف علم به موضوع قاچاق بودن کالا داشته باشد، اگر مشمول ضمانت اجرایی شدیدتری در قوانین موجود نشود ملزم به پرداخت جریمه نقدی می‌شود.

همچنین ستاد مذکور خواستار اطلاع‌رسانی در مورد پیامد ارائه خدمات ذکر شده به کالاهای مشمول قاچاق، توسط ارگان‌های ذی‌ربط شده است. آن‌چه از متن این دستورالعمل برمی‌آید به‌طور واضح به افرادی که به اقداماتی نظیر نصب نرم‌افزار، تعمیر و خدمات جانبی در قبال گوشی‌های ممنوعه بپردازند هشدار می‌دهد و جریمه ارائه خدمات به آیفون 14 و 15 را حداقل معادل ارزش این گوشی‌ها تعیین می‌کند.

اخبار مرتط: دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خبر رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ را تکذیب کرد