جفری هینتون ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی در مورد تصاحب شغل‌ها توسط فناوری هوش مصنوعی و نابودی آینده شغلی بشر هشدار داد.

رویه پیش رو درمورد توسعه فناوری هوش مصنوعی باعث نگرانی نخبگان و دانشمندان این حیطه ازجمله جفری هینتون شده است. این دانشمند برجسته که نگران تصاحب شغل‌ها توسط هوش مصنوعی است دراین باره پیشنهاداتی ارائه داده و از دولت بریتانیا خواست تا با درنظر گرفتن درآمد پایه همگانی به‌عنوان راهکاری برای این نگرانی، فرآیند نابودی آینده شغلی بشر را تحت کنترل درآورد.

آینده شغلی با هوش مصنوعی مولد

هینتون که سالها در زمینه یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی مصنوعی فعالیت دارد معتقد است که هوش مصنوعی قابلیت افزایش بهره‌وری داشته و می‌تواند درآمد و ثروت جوامع را افزایش دهد اما در صورت عدم مداخله دولت این تنها به‌نفع ثروتمندان خواهد بود و باعث بیکار شدن افراد زیادی می‌شود. از نظر این دانشمند علوم کامپیوتر هوش مصنوعی ظرف مدت زمانی بین 5 تا 20 سال آینده می‌تواند زندگی انسان‌ها را نابود کند. گفتنی است که درآمد پایه همگانی سازوکاری است که به هر فرد بزرگسال در جامعه فارغ از وضعیت شغلی و میزان سرمایه‌اش مبلغی پرداخت می‌شود که باعث کم شدن تاثیر منفی ناشی از تصاحب شغل‌ها توسط هوش مصنوعی می‌شود.  

همچنین سال گذشته نیز هینتون درمورد خطرات ناشی از پیشرفته‌تر شدن و توسعه AI هشدار داده و پس از اینکه در نیویورک تایمز بیانیه‌ای اعتراضی را به‌چاپ رساند از گوگل استعفا داد. او دراین رابطه گفت که از کار کردن در این رشته پشیمان است و با «خیلی ترسناک» خواندن چت‌بات‌ها از توسعه این فناوری ابراز نگرانی کرد. او دراین زمینه عنوان کرد که هرچند این چت‌بات‌ها درحال حاضر باهوش‌تر و توانمندتر از انسان‌ها نیستند اما به‌زودی بشر شاهد این اتفاق خواهد بود. لازم به‌ذکر است که اخیرا شرکت Open AI از مدل جدید و توسعه یافته ChatGPT رونمایی کرد که قادر است مانند یک دوست و دستیار حرفه‌ای با انسان مکالمه کرده و احساسات انسان را نیز درک کند.

اخبار مرتبط: