برخی از گوشی‌های هوشمند آینده قرار است با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ جدید وارد بازار شوند. برخی از این گوشی‌ها که پیش‌ازاین هم در فهرست بنچمارک Geekbench قرارگرفته‌اند عبارتند از: Galaxy S23، S23+ و S23 Ultra که پرچم‌داران آینده سامسونگ خواهند بود. هنگامی‌که اعلام شد این سه مدل از گوشی‌های سری S سامسونگ قرار است از جدیدترین تراشه اسنپدراگون شرکت کوالکام استفاده کنند، Geekbench جزئیات فنی زیر را از تراشه به‌کاررفته در این سه گوشی منتشر کرد:

  • دارای هسته‌های اصلی با فرکانس 3.36 گیگاهرتز
  • دارای هسته‌های عملکردی با فرکانس 2.80 گیگاهرتز
  • دارای هسته‌های کارآمد با فرکانس 2.02 گیگاهرتز

البته فقط پرچم‌داران سامسونگ نیستند که قرار است از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده کنند، بلکه تعداد زیادی از گوشی‌های نسل آینده نیز وجود دارند که از این تراشه بهره خواهند برد. ما هم‌اکنون بنچمارک‌های برخی از آنها را نیز دیده‌ایم. مانند گوشی‌های vivo X90 Pro و iQOO 11. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، فرکانس هسته اصلی در آن‌ها 3.19 گیگاهرتز ذکرشده است. این در حالی است که خود کوالکام فرکانس رسمی هسته اصلی این تراشه را 3.1872 گیگاهرتز اعلام کرده بود. پس چطور می‌شود که گوشی‌های سامسونگ با همین تراشه، در سرعت ساعت‌های بالاتری کار می‌کنند و فرکانس هسته‌های آنها بالاتر است؟!

چند روز پیش یک منبع خبری معتبر به نام Ice Universe گفت که نسخه اروپایی گلکسی S23 از "نسخه انحصاری با فرکانس بالا" تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده خواهد کرد. با این حال، بنچمارک‌هایی که تاکنون دیده‌ایم بیشتر نسخه‌های بازار آمریکای این گوشی‌ها را بررسی کرده‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که این سرعت ساعت بالاتر از حد انتظار، تنها محدود به نسخه‌های اروپایی S23 نباشد و تمام نسخه‌های آن در بازارهای جهانی نیز از این قابلیت بهره‌مند باشند.

استفاده از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در سامسونگ

در این میان منابع خبری دیگر اضافه کردند که علاوه بر هسته پردازنده اصلی که به جای 3.2 با سرعت ساعت 3.36 گیگاهرتز کار می‌کند، این تراشه به کار رفته در گوشی‌های سری جدید سامسونگ همچنین از پردازنده گرافیکی بهره‌ می‌برد که بالاتر از عدد ذکر شده 680مگاهرتز، با فرکانس 719 مگاهرتز کار می‌کند!

شرکت کوالکام گهگاه نسخه‌های «AC» را منتشر می‌کند که با سرعت ساعت‌های بالاتر از تراشه‌های پایه کار می‌کنند. به عنوان مثال، اسنپدراگون 855 دارای شماره مدل SM8150 است، اما مدلی که با شماره SM8150-AC ثبت شده در واقع 855+ است که هسته اصلی آن به جای 2.84 گیگاهرتز با سرعت ساعت 2.96 گیگاهرتز کار می‌کند.

استفاده از اسنپدراگون در گوشی های سامسونگ

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 هم این هفته با شماره مدل SM8550-AB منتشر شد، بنابراین تراشه‌های سریع‌تری که در پرچم‌داران سامسونگ به کار رفته‌اند، احتمالاً مدل SM8550-AC هستند. البته هنوز دقیقاً مشخص نیست که تراشه استفاده شده برای گوشی‌های سری گلکسی S23 از نوع اسنپدراگون +8 نسل 2 خواهند بود، یا تراشه دیگری. اما به هر صورت به نظر می‌رسد که کوالکام و TSMC فضای کافی برای افزایش سرعت ساعت تراشه‌های خود پیدا کرده‌اند.

اعداد رسمی که از طرف کوالکام اعلام شده، ادعا می‌کنند که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، 35 درصد سریع‌تر از همتای 8 نسل 1 خود است و پردازنده گرافیکی آن نیز 25درصد از نسل قبلی سریع‌تر است. با توجه به سرعت ساعتی که در بنچمارک‌ها از تراشه‌ها ثبت شده، به نظر می‌رسد که کوالکام در توصیف سرعت این تراشه کم لطفی کرده است. با این حال، تا زمانی که این تراشه جدید در دسترس کاربران قرار نگیرد، نمی‌توان تشخیص داد که اسنپدراگون 8 نسل 2 (مخصوصاً نسخه به کار رفته در گوشی‌های سامسونگ سری S23) واقعاً چقدر سریع است.

خبر مرتبط: احتمال ساخت تراشه تنسور G3 توسط سامسونگ