چند ماه از عرضه گوشی‌های هوشمند سری جدید پیکسل 7 گذشته است. گوشی‌هایی که با تراشه اختصاصی خود گوگل، یعنی Tensor G2 عرضه شده‌اند. مدتی است که گوگل هم مانند رقبای خود یعنی اپل و سامسونگ تصمیم گرفته از تراشه‌های اختصاصی خودش استفاده کند. اما برخلاف رقبا، گوگل به جای ساختن مستقیم تراشه، تولید آن را معمولا به شرکت دیگری سفارش می‌دهد اما روی ساخت آن نظارت می‌کند تا مبتنی بر برنامه‌های اختصاصی گوگل، آن را بسازند. اخیرا اما خبرهای جدیدی از نسل بعدی تراشه اختصاصی تنسور گوگل منتشر شده‌اند، که از احتمال ساخت تراشه تنسور G3 توسط سامسونگ خبر می‌دهند.

جدیدترین خبر منتشر شده در این زمینه ادعا می‌کند که گوگل در آخرین برنامه توسعه خود، تصمیم گرفته به همکاری با سامسونگ برای تولید تراشه Tensor G3 در آینده ادامه دهد. ساخت تراشه تنسور G3 توسط سامسونگ، تراشه‌ای که این روزها با اسم رمزی “زوما” در برخی از فهرست‌های آنلاین مشاهده شده است. جدای از کد رمزی و تولیدکننده تنسور G3، جزئیات بیشتری هم از این تراشه در فضای انلاین منتشر شده است. مثلا اخیرا گزارش شده است که Tensor G3 تراشه‌ای مبتنی بر تکنولوژی تراشه اختصاصی Exynos 2300 خود سامسونگ خواهد بود. اما هنوز جزئیات دقیقی از مشخصات فنی آن منتشر نشده است.

از طرف دیگر سامسونگ مدتی است که کار بر روی تراشه Exynos 2300 را آغاز کرده، با وجود اینکه این کمپانی خودش از تراشه‌‌های Exynos روی جدیدترین پرچمدار خود یعنی گوشی‌های سری Galaxy S23 استفاده نمی‌کند و در عوض به استفاده از تراشه‌‌های کوالکام روی آورده است. این خبر همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که تراشه جدید‌ با اسم رمز “زوما” ممکن است با فرآیند دقیق‌تر 3 نانومتری توسط سامسونگ ساخته شود. در مقام مقایسه، تراشه اخیر Tensor G2 گوگل با فرآیند 5 نانومتری ساخته شده است. همچنین شایعه شده که گوگل در تراشه آینده تنسور هم از همان مودمی استفاده خواهد کرد که در تراشه فعلی به کار رفته است.

خبر مرتبط: تراشه تنسور ۳ سامسونگ به کمک گوگل پیکسل ۸ می‌آید