پردازنده گرافیکی آدرنو 830، تعبیه شده در تراشه اسنپدراگون 8 الیت، با ارائه عملکردی به مراتب بالاتر از نسلهای پیشین، استانداردهای جدیدی را در صنعت گرافیک موبایل تعریف کرده است.
کوالکام با معرفی تراشه اسنپدراگون 8 الیت، گام بزرگی در جهت بهبود عملکرد گوشیهای هوشمند برداشته است. این تراشه نهتنها از نظر پردازش مرکزی با بهرهگیری از هستههای سفارشی اوریون قدرتمندتر شده، بلکه پردازنده گرافیکی آن، آدرنو 830، نیز با افزایش سرعت کلاک به 1.10 گیگاهرتز، توانایی اجرای بازیهای سنگین و باکیفیت (AAA) را بهطور قابلتوجهی بهبود بخشیده است.
در تستهای مقایسهای با کنسول دستی ROG Ally که مجهز به پردازنده گرافیکی رادئون 780M است، آدرنو 830 در برخی موارد عملکرد بهتری از خود نشان داده است. بهعنوان مثال، در بنچمارک 3DMark Steel Nomad Light، آدرنو 830 توانست امتیاز بالاتری نسبت به رادئون 780M کسب کند. بااینحال، نتایج تستهای دیگر نشان میدهد که عملکرد این دو پردازنده گرافیکی به عوامل مختلفی مانند تنظیمات نرمافزاری و بهینهسازی بازیها بستگی دارد و در برخی موارد، رادئون 780M همچنان عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
بهطور کلی، اسنپدراگون 8 الیت با پردازنده گرافیکی قدرتمند آدرنو 830، پتانسیل بالایی برای ارائه تجربه بازی بسیار خوب در گوشیهای هوشمند دارد. بااینحال، برای استفاده کامل از قابلیتهای این تراشه، توسعهدهندگان بازیها باید نرمافزارهای خود را بهینه کنند تا بتوانند از تمام قابلیتهای سختافزاری این تراشه بهره ببرند.
همانطور که اشاره شد، کنسول دستی ROG Ally بهدلیل سیستم خنککننده قدرتمند خود میتواند عملکرد پایدارتری در اجرای بازیها داشته باشد. این در حالی است که گوشیهای هوشمند پرچمدار به دلیل محدودیتهای طراحی، معمولاً سیستم خنککننده به این پیچیدگی ندارند. بااینحال، اسنپدراگون 8 الیت به دلیل مصرف انرژی کمتر نسبت به رقبای خود، کمتر گرم میشود و احتمالاً سیستمهای خنککننده سادهتر مانند محفظههای بخار نیز بتوانند دمای آن را به خوبی کنترل کنند.
نتایج بنچمارکها نشان میدهد که پردازنده گرافیکی آدرنو 830 در اسنپدراگون 8 الیت توانایی اجرای روان بازیهای سنگین و باکیفیت (AAA) را دارد. این یعنی گوشیهای هوشمندی که از این تراشه استفاده میکنند، میتوانند تجربه گیمینگی نزدیک به کنسولهای دستی را ارائه دهند.
بااینحال، یک چالش بزرگ در این زمینه وجود دارد و آن هم کمبود بازیهای بهینه شده برای پلتفرمهای موبایل است. اگرچه شرکتهایی مانند اپل پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه داشتهاند، اما هنوز هم نیاز به تلاش بیشتری از سوی توسعهدهندگان بازی برای گوشیهای هوشمند وجود دارد. حتی تراشههای نسل قبل مانند اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز توانایی اجرای بازیهای AAA را داشتند، اما نبود بازیهای بهینه شده اصلیترین مانع بر سر راه تجربه گیمینگ باکیفیت در گوشیهای هوشمند است.