سامسونگ می‌خواهد سال ۲۰۲۴ فروش گوشی‌های تاشو را از حدود ۱۲ به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه برساند و طی سال‌های آینده روند صعودی خود را ادامه دهد.

سال گذشته بازار جهانی گوشی در رکود بود و شرکت‌های سازنده گوشی اوضاع چندان جالبی را سپری نکردند. درحقیقت سال گذشته کمترین میزان فروش گوشی هوشمند نسبت به یک دهه اخیر سپری شد و کسب موفقیت در سال ۲۰۲۴ به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. بنابراین با شروع سال نو، برنامه شرکت‌های سازنده گوشی برای سال پیش‌رو اهمیت بیشتری نسبت به سالیان گذشته پیدا کرده است. اکنون می‌خواهیم برنامه سامسونگ برای سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم.

همان‌طور که در بررسی جایگاه گوشی‌های هوشمند تاشو در سال ۲۰۲۴ ذکر شد، شرکت سامسونگ اهمیت زیادی به دستگاه‌های تاشو داده و معتقد است این دستگاه‌ها در آینده کاربران زیادی پیدا خواهند کرد. درحقیقت سامسونگ برای تمرکز بیشتر روی نسخه‌های تاشو، تولید سری محبوب نوت را متوقف کرد تا هرسال فقط سری پرچمداران قدرتمند S و ۲ نسخه تاشو فولد و فلیپ را در بازار عرضه کند.

گوشی تاشو سامسونگ

یادآوری می‌شود پس از اینکه سامسونگ گوشی‌های تاشو را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد، فراگیری کرونا باعث شد مردم دیگر علاقه‌ای به خرید گوشی بالای هزار دلاری نداشته و سری تاشو نتواند فروش قابل توجهی به‌دست آورد. برای مقایسه، گلکسی زد فولد ۵ که تابستان معرفی شد در نسخه پایه با قیمت ۱۸۰۰ دلار به‌فروش می‌رسید، اما نسخه پایه آیفون ۱۵ پرو مکس تنها ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد و اختلاف بزرگی میان آنها وجود دارد. این وضعیت تا سال ۲۰۲۱ ادامه‌دار بود و با شروع سال ۲۰۲۲ به‌نظر می‌رسید مردم دوباره شروع به خرید گوشی گران فکر کنند، اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین رکود اقتصادی به بازار گوشی هم سرایت کرد تا باز هم گوشی‌های تاشو نتوانند در بازار موفقیت کسب کنند.

باوجود اینکه رکود در سال ۲۰۲۳ هم ادامه داشت و تورم در بازارهای اصلی به اوج خود رسید، گوشی‌های تاشو شرایط بسیار بهتری را سپری کردند. سامسونگ هم به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سازنده گوشی در جهان، ۷۳ درصد آمار فروش گوشی تاشو را به‌خود اختصاص داد. البته درمجموع ۱۶ میلیون دستگاه تاشو فروخته شد و بنابراین سهم سامسونگ چیزی حدود ۱۱ میلیون بوده است. بااین حال سامسونگ می‌خواهد سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۰ میلیون گوشی تاشو بفروشد که چندان درمقایسه با صدها میلیون گوشی عادی سامسونگ رقم بزرگی نیست. بااینحال ادامه پیدا کردن سیر صعودی باعث می‌شود دستگاه‌های تاشو محبوب‌تر و رایج‌تر شده و درنتیجه سال ۲۰۲۷ بیش از ۳۰ درصد بازار گوشی را به خود اختصاص دهند.

یکی از بزرگ‌ترین موانع موفقیت گوشی‌های تاشو، مقاومت کم آنهاست، اما سامسونگ در این زمینه با معرفی گلکسی زد فولد و فلیپ ۵ و با استفاده از لولای قطره‌ای به موفقیت بزرگی رسید و توانست دو نسخه از بادوام‌ترین گوشی‌های تاشو سال را در دسترس کاربران قرار دهد. یکی دیگر از مشکلات سر راه سامسونگ در بازار تاشو، رقبا هستند. همان‌طور که اشاره شد سامسونگ ۷۳ درصد از بازار تاشو را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد، اما یکی از علت‌های آن این است که گوشی‌های تاشو چینی زمان کمتری در بازار سپری کرده‌اند و با گذر زمان این برتری سامسونگ از بین می‌رود.

گوشی تاشو

از طرف دیگر دستگاه‌های چینی قیمت بسیار پایین‌تری دارند و مثلا آنر Vs2 در نسخه پایه با قیمت معادل ۹۷۹ دلار در بازار چین به‌فروش می‌رسد که بسیار کمتر از قیمت ۱۸۰۰ دلاری زد فولد ۵ است. درکنار آنر، شرکت‌های چینی دیگری از جمله هواوی، وان پلاس، اوپو، ویوو و شیاومی هم مدعیان دیگری هستند که می‌توانند در آینده رقابت را برای سامسونگ سخت کنند. البته پیش از این هم شایعاتی درباره ساخت گوشی تاشو اقتصادی توسط سامسونگ منتشر شده بود، بااین حال مشخص نیست سامسونگ چه‌زمانی نسخه اقتصادی را تولید کند.

درکنار رقابت با شرکت‌های چینی و رفع ایرادات مقاومت، سامسونگ روی کاربرد دستگاه‌های تاشو هم مانور می دهد. این شرکت باید قابلیت‌های خاصی را برای دستگاه‌های تاشو ایجاد کند تا دستگاه‌های تاشو از نسخه‌های عادی متمایز شوند و مشتریان را بیش از پیش به خرید این دستگاه‌ها ترغیب کند. مثلا هم اکنون کاربران می‌توانند از نمایشگر بیرونی و دوربین اصلی گوشی تاشو برای عکاسی سلفی استفاده کنند که یکی از معدود مزایای دستگاه‌های تاشو به‌شمار می‌رود.

نظر شما چیست؟ آیا علاقه‌ای به خرید گوشی تاشو دارید؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: