با شروع سال ۲۰۲۴ و براساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران و برنامه‌های شرکت‌های سازنده گوشی به‌نظر می‌رسد امسال می‌تواند بزرگ‌ترین سال برای نسخه‌های تاشو باشد، البته مشکلاتی وجود دارد.

چند سالی است که بازار جهانی گوشی‌های هوشمند با رکود اقتصادی مواجه شده و شرکت‌های سازنده تمام تلاش خود را می‌کنند تا بیشترین سهم را از بازار داشته و رقبا را کنار بگذارند. درحقیقت به‌دلیل کمبود نوآوری در این بازار، شرکت‌ها نتوانسته‌اند کاربران را ترغیب به خرید دستگاه جدید کنند، زیرا کاربران علاقه چندانی ندارند گوشی جدیدی تهیه کنند که تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. بااین حال یکی از معدود نوآوری‌ها، نسخه‌های تاشو هستند. شرکت سامسونگ که چند سال قبل اولین گوشی هوشمند تاشو را معرفی و به بازار عرضه کرد، تابستان از ۲ نسخه جدید گلکسی زد فولد و فلیپ ۵ رونمایی کرد.

بااین حال سامسونگ تنها شرکتی نیست که گوشی تاشو تولید می‌کند و با گذشت ۵ سال از اولین دستگاه تاشو، تقریبا تمامی شرکت‌های بزرگ به‌جز اپل تاشو‌های خود را در بازار عرضه کرده‌اند. به‌دلیل مشکلات متعدد دستگاه‌های تاشو در سال ۲۰۲۳ تقریبا یک درصد کل بازار را تشکیل می‌دادند که اصلا آمار خوبی نیست. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد ۲۰۲۴ بتواند نقطه عطفی در بازار برای گوشی تاشو باشد. شرکت سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی در جهان با سرمایه‌گذاری عظیم در زمینه دستگاه‌های تاشو باور دارد که این دستگاه‌ها در آینده سهم بزرگی از بازار خواهد داشت. این شرکت به پیش‌بینی Counterpoint Research مبنی‌بر سهم بیش از ۳۰ درصدی گوشی‌های تاشو از بازار گوشی در سال ۲۰۲۷ با قیمت پایه هر نسخه حداقل ۶۰۰ دلار استناد می‌کند.

zfold5

سایر شرکت‌های سازنده گوشی مانند موتورولا، هواوی و زیر برند آن به‌نام آنر هم امیدوارند تا گوشی‌های تاشو به احیای بازار که سال گذشته بدترین وضعیت خود را نسبت به کل دهه سپری کرد کمک کنند. بن وود، تحلیلگر CCS Insight می‌گوید که ۲۰۲۴ سالی است که شرکت‌های سازنده گوشی تمرکز زیادی روی نسخه‌های تاشو کرده‌اند. وی معتقد است تمامی شرکت‌ها در این بازار حضور پررنگی خواهند داشت و فقط اپل نسخه تاشو تولید نخواهد کرد. البته گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد اپل تمرکز خود را روی تولید یک آیپد تاشو گذاشته و پس از آن به‌سراغ تولید گوشی تاشو خواهد رفت.

باند ژنگ، مدیر اجرایی آنر در بریتانیا گفت: «ما معتقدیم همان‌طور که خودروهای برقی آینده صنعت اتومبیل سازی را تغییر می‌دهند، آینده گوشی‌های هوشمند را نیز دستگاه‌های تاشو متحول می‌کنند. ما در شرف یک نقطه عطف بزرگ قرار داریم که ممکن است نسخه‌های تاشو را به آینده این صنعت تبدیل کند». بااین حال داده‌های فعلی کاملا با این پیش‌بینی و رویکرد شرکت‌ها متناقض هستند. درحقیقت از بازار عظیم با ۱.۲ میلیارد دستگاه، نسخه‌های تاشو فقط ۱۶ میلیون نسخه را تشکیل می‌دهند. درحقیقت نظریه دیگری میان تحلیلگران وجود دارد که قیمت بالا، نداشتن کاربرد مشخص و آسیب‌پذیری را دلایل اصلی مردم برای مراجعه نکردن به این نسخه‌ها عنوان می‌کند. وود در ادامه گفت که به‌نظر می‌رسد محصولات زیادی برای بخش کوچکی از بازار تولید شوند.

z flipi 4

اگرچه آمار کلی بازار چندان مثبت نیست، اما گوشی‌های تاشو طی سال گذشته در بازار‌های مهمی مانند چین و آمریکا سهم بزرگ‌تری را نسبت به قبل به‌دست آورده‌اند. این مسئله با قیمت بالاتر این دستگاه‌ها مطابقت دارد، زیرا در این بازار‌ها نسخه‌های گران‌تر مانند آیفون فروش بیشتری دارند و گوشی‌های تاشو رقیب خوبی برای آیفون هستند. برای مقایسه، آیفون ۱۵ پرو مکس با قیمت پایه ۱۲۰۰ دلاری در آمریکا فروخته می‌شود که در اروپا به ۲۰۰۰ دلار هم می‌رسد. از سوی دیگر گلکسی زد فولد ۵ قیمت ۱۸۰۰ دلاری دارد و آنر مجیک Vs2 با قیمتی معادل ۹۷۹ دلار در چین فروخته می‌شود.

همچنین مشکلات فنی دستگاه‌های تاشو را نمی‌توان نادیده گرفت. رونار بیورهوده، تحلیلگر Canalys می‌گوید که بین ۵ تا ۱۰ درصد دستگاه‌های تاشو مرجوع می‌شود که بسیار بیشتر از گوشی‌های هوشمند عادی است و یک عامل بازدارنده برای خرید دوباره این محصول محسوب می‌شود. وی گفت: «متقاعد کردن مردم برای خرید گوشی هوشمند یک مسئله مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که انتخاب بعدی مشتری پس از خرید دوباره تاشو خواهد بود یا نه.» کارولینا میلانسی، تحلیلگر Creative Strategies می‌گوید: «گوشی‌های تاشو فقط به راهی برای بازگرداندن هیجان از دست رفته بازار تبدیل شده و بدون درنظر گرفتن فاکتور تاشو بودن، هیچ نکته جذابی درباره آنها وجود ندارد.»

نظر شما چیست؟ آیا تاکنون گوشی تاشو خریداری کرده‌اید؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: