شرکت سامسونگ به‌لطف یارانه و کمک‌های نقدی ایالات متحده آمریکا تاکنون در کارخانه‌های تولید تراشه تگزاس تاکنون ۴۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

اخیرا شرکت سامسونگ در زمینه تاسیسات تولید تراشه در کشور آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. علاوه‌بر تاسیسات قبلی که در این کشور تاسیس شده بود، در سال ۲۰۲۱ سامسونگ یک پروژه ۱۷ میلیارد دلاری را در یک کارخانه نیمه‌هادی تگزاس آغاز کرد. این پروژه به‌زودی خاتمه می‌یابد و سامسونگ از اواخر ۲۰۲۴ یعنی پاییز ۱۴۰۳ تولید انبوه تراشه را آغاز خواهد کرد. علاوه‌بر آن دولت آمریکا برای تقویت صنعت تولید تراشه به شرکت‌های بزرگ میلیاردها دلار یارانه داده تا درمجموع سرمایه‌گذاری سامسونگ به بیش از ۴۴ میلیارد دلار برسد.

براساس آخرین گزارش سامسونگ توسعه و ساخت یک کارخانه نیمه‌هادی جدید، یک کارخانه بسته‌بندی تراشه (packaging) جدید و یک مرکز تحقیق و توسعه تراشه در تگزاس را آغاز کرده است. به‌این ترتیب سرمایه‌گذاری سامسونگ در این مرکز از ابتدا ۲۰ میلیارد دلار را رد کرده و بااحتساب یارانه مذکور به ۴۴ میلیارد دلار می‌رسد. ازجمله یارانه‌ها، غول کره‌ای کمک ۶ میلیارد دلاری از دولت آمریکا به‌لطف قانون CHIPS ACT برای ساخت تاسیسات نیمه هادی پیشرفته در ایالات متحده دریافت می‌کند. البته کره‌ای‌ها نتها نبوده و اینتل و TSMC به‌ترتیب ۲۰ و ۱۱.۶ میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا دریافت کردند.

samung

بااین حال سامسونگ ۶ میلیارد دلار دیگر تحت جوایز وام و موارد دیگر هم در طول این سال‌ها کسب کرد. بااتمام رسیدن ساخت کارخانه و خط تولید جدید، سامسونگ تا هفته آینده سرمایه‌گذاری ۴۴ میلیارد دلاری در آمریکا برای توسعه تراشه را اعلام خواهد کرد. این مراسم باحضور جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده برگزار خواهد شد. در این مراسم دوره بررسی طولانی و دقیق را آغاز می‌کند که طی آن به شرایط نهایی این توافق بین سامسونگ و دولت ایالات متحده پرداخته خواهد شد. مبلغ مذکور تحت عنوان کمک آمریکا به سامسونگ پس از رسیدن پروژه به مراحل مهم ساخت و ساز و تولید تراشه در اختیار سامسونگ قرار خواهد گرفت.

جالب اینجاست روز گذشته خبر سرمایه‌گذاری ۱.۶۶ میلیارد دلاری هواوی برای تولید تراشه و استخدام مهندسان ASML اعلام شد که عدد کوچکی درمقایسه‌با سرمایه‌گذاری ۴۴ میلیارد دلاری سامسونگ محسوب می‌شود. به‌این ترتیب به‌نظر شما آیا هواوی شانسی برای رقابت با سامسونگ دارد یا سامسونگ در آینده بی‌رقیب خواهد بود؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: