تصاویری از اسنپدراگون ۸ و 8s نسل ۳ منتشر شده که نشان می‌دهد 8s حدودا ۳۵ درصد کوچک‌تر از ۸ است و از نظر فنی هم عملکرد ضعیف‌تری دارد.

ماه گذشته شرکت کوالکام از تراشه اسنپدراگون 8s نسل ۳ رونمایی کرد. این تراشه به‌عنوان نسخه اقتصادی تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ راهی بازار شد و درکنار توان پردازشی بالا، قیمت کمتری دارد. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد کوالکام به‌دلیل ابعاد کوچک‌تر پردازنده نام آن را به‌این صورت انتخاب کرده است.

در گزارش جدیدی از ITHome، تصاویری از تراشه‌های جدید اسنپدراگون 8s نسل ۳ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ منتشر شده است که درک بهتری از پردازنده های قدرتمند ارائه می‌دهد. براین اساس اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در ابعاد ۱۲.۸۰×۱۰.۷۱ میلی‌متر عرضه شد، اما ابعاد اسنپدراگون 8s نسل ۳ ۱۰.۶۶×۸.۴۰ میلی‌متر است. به‌این ترتیب اسنپدراگون 8s نسل ۳ درمقایسه‌با نسخه عادی ۳۴.۷۳ درصد مساحت کمتری دارد. به‌این ترتیب، حرف s در نام این تراشه مخفف small به‌معنی کوچک است.

Snapdragon 8s generation 3

درکنار اندازه کوچک‌تر، اسنپدراگون 8s نسل ۳ حافظه پنهان (کش) کوچک‌تری دارد. حافظه L2 هسته اصلی X4 از ۲ مگابایت به ۱ مگابایت کاهش یافته و نصف شده است. همچنین کاهش‌ حافظه مشابهی برای L3 و بقیه کش‌ها وجود دارد. این تراشه بااستفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC شامل هسته اصلی Cortex-X4 با کلاک اسپید ۳ گیگاهرتزی، ۴ هسته پرقدرت A720 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی و ۳ هسته کم‌مصرف A520 با کلاک اسپید ۲ گیگاهرتزی بهره می‌برد که پردازنده گرافیکی Adreno 735 درکنار آن قرار دارد.

از سوی دیگر اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بااستفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC شامل هسته اصلی Cortex-X4 با کلاک اسپید ۳.۳ گیگاهرتزی، ۳ هسته پرقدرت اورکلاک شده A720 با فرکانس ۳.۱۵ گیگاهرتزی، ۲ هسته A720 با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتزی و ۲ هسته کم‌مصرف A520 با کلاک اسپید ۲.۲۶ گیگاهرتزی بهره می‌برد. این تراشه به پردازنده گرافیکی Adreno 750 مجهز شده است.

بااین حال تفاوت‌های این ۲ تراشه به اینجا ختم نشده و از جهات متعددی با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا اسنپدراگون 8S از حافظه ۴.۲ گیگاهرتزی LPDDR5X و اسنپدراگون ۸ از همین حافظه با سرعت ۴.۸ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین فیلم‌برداری و رمزگشایی فیلم با HDR و رزولوشن 8k در اسنپدراگون ۸ پشتیبانی می‌شود، اما در 8S فقط تا رزولوشن 4k امکان‌پذیر است. علاوه‌بر آن در 8s از باند پایه قدیمی‌تر X70 استفاده شده که سرعت پایین‌تری نسبت‌به X75 دارد.

اخبار مرتبط: