شرکت تراشه‌سازی سامسونگ (Samsung Semiconductor) اعلام کرد سال ۲۰۲۴ تولید نسل آینده حافظه داخلی ۴ خطی UFS 4.0 را با سرعت ۲ برابری نسبت‌به UFS 4.0 آغاز می‌کند و UFS 5.0 سال ۲۰۲۷ تولید می‌شود.

چند سال قبل شرکت تولید تراشه سامسونگ حافظه داخلی UFS 4.0 را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی کرد. این حافظه اکنون جدیدترین فناوری حافظه داخلی محسوب شده و در بهترین گوشی‌های حال حاضر مانند سری گلکسی S24 (به‌جز نسخه ۱۲۸ گیگابایتی) و پرچمداران دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد سامسونگ به‌زودی از نسل جدید حافظه داخلی رونمایی خواهد کرد.

به‌گزارش Sammobile، شرکت سامسونگ در پلتفرم Weixin نقشه برنامه‌های خود را به نمایش گذاشته و تولید نسل بعدی حافظه‌های داخلی UFS (Universal Flash Storage) را تایید کرد. براین اساس سامسونگ سال آینده و قبل از معرفی UFS 5.0 از نسخه ۴ خطی UFS 4.0 رونمایی خواهد کرد که نسخه بهبود یافته UFS 4.0 محسوب می‌شود. شرکت سامسونگ اعلام کرده این تراشه سرعت را از ۴.۰ به ۸.۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش می‌دهد که پیشرفت ۲ برابری محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن UFS 5.0 که سال ۲۰۲۷ معرفی می‌شود سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه‌ای دارد.

Samsung UFS memory

کمپانی سامسونگ اعلام کرده که تولید انبوه نسخه ۴ خطی UFS 4.0 از سال ۲۰۲۴، یعنی قبل از زمستان ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. اگرچه درک فناوری‌های پیچیده تراشه و حافظه داخلی نیاز به دانش فنی دارد، اما به‌زبان ساده فناوری ۴ خطی UFS 4.0 از ۲ کنترلر UFS به‌صورت هم‌زمان استفاده کرده که سرعت را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد. همچنین فناوری جدید زمان بارگزاری و پردازش هوش مصنوعی را روی دستگاه افزایش می‌دهد که با سری پرچمداران آخر سامسونگ و هوش مصنوعی Galaxy AI هم‌خوانی دارد.

باتوجه‌به زمان‌بندی اعلام شده احتمالا نسخه ۴ خطی UFS 4.0 در سری گلکسی S25 برای اولین بار استفاده شده و احتمالا در سری گلکسی S27 شاهد استفاده از فناوری بعدی یعنی UFS 5.0 خواهیم بود. علاوه‌بر آن پیش از این گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد سامسونگ در توسعه تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ تمرکز زیادی بر هوش مصنوعی و ارتقا قدرت پردازشی عصبی بااستفاده از NPU جدید دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد برنامه‌های سامسونگ در یک راستا درحال حرکت هستند.

اخبار مرتبط: