به‌نقل از یک منبع خبری، کمپانی سامسونگ قصد دارد برای رقابت با TSMC توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری را شروع کند تا بتواند در زمان مقرر آماده باشد.

همان‌طورکه می‌دانید، دو کمپانی نیمه‌رسانا TSMC و سامسونگ به‌همراه اینتل در رتبه اول تا سوم تولید معماری‌های پردازشی را در دنیای فناوری دارند. به‌گزارش DigiTimes، سامسونگ به‌جای گسترش فناوری معماری ۳ نانومتری قصد دارد روی به توسعه معماری ۲ نانومتری بیاورد تا بتواند با کمپانی تایوانی TSMC به رقابت بپردازد. به‌تازگی، رئیس بخش تراشه‌سازی و نیمه‌رسانا سامسونگ، کی هیون کیونگ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد تا پنج سال آینده از TSMC پیشی می‌گیرند و بدون شک می‌توانند به بهترین و برتری شبکه تولید معماری و تراشه‌ در جهان در تبدیل شوند.

براساس گزارش TrendForce، اکنون بیشتر از ۶۰ درصد بازار نیمه‌رسانا دراختیار کمپانی تایوانی TSMC قرار دارد؛ این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که سال گذشته، غول فناوری کره‌ای به‌دلیل بازدهی پایین در تولید معماری و تراشه نتوانست قرارداد جدیدی را با کوالکام امضا کند و توسعه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را به‌طورکامل از دست داد. با‌این‌حال، در سال‌جاری میلادی بازده سامسونگ به بیشتر از ۶۰ درصد رسیده و می‌خواهد توسعه معماری ۲ نانومتری را شروع کند. ازسوی‌دیگر، TSMC به‌دنبال حفظ سطح پایدار ظرفیت ۳ نانومتری برای یک یا دو سال آینده است.

رقابت سامسونگ باTSMC

به‌نقل از وب‌سایت خبری کره‌ای Money Today، به‌نظر می‌رسد بخش نیمه‌رسانا سامسونگ زودتر روند توسعه و ورود به بازار را شروع می‌کند تا بتواند طیف وسیعی از مشتریان را مورد هدف قرار دهد؛ همچنین، انتظار می‌رود این روند تا اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی و معماری پردازشی ازسوی غول کره‌ای معرفی شود. سامسونگ در بخش‌های مختلف از رقیبش عقب مانده، اما شاید تنها بخشی که از آن بهتر عمل کرده توسعه فناوری GAA برای معماری پردازشی این شرکت است.

در فناوری GAA، تمامی صفحات نانو به‌صورت عمودی قرار می‌گیرد تا ترانزیستورها بتوانند از چهار جهت وارد گیت شوند؛ نتیجه این فرآیند باعث می‌شود جریان کمتری در پردازنده مصرف شود. درحال‌حاضر، کمپانی سامسونگ از فناوری GAA برای تولید معماری ۳ نانوماری بهره می‌برد، اما TSMC از فناوری FinFET برای تولید معماری پردازشی ۳ نانومتری استفاده می‌کند که به‌دلیل بهینه‌سازی‌های لازم عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. کارشناسان براین‌باورند شرکت تایوانی تا سال ۲۰۲۵ روند توسعه معماری ۲ نانومتری را آغاز نمی‌کند.

علاوه‌براین، برای اهمیت استفاده از معماری پردازشی ۲ نانومتری باید به ساده گفت، با توسعه این صفحات، ابعاد ترانزسیتورها کوچک‌تر می‌شود؛ بدین‌معنا که ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند در داخل یک تراشه قرار می‌گیرد و منجر به قدرت‌ بیشتر و بهینه‌سازی مصرف انرژی در گوشی‌های هوشمند می‌شود. در ادا نگاهی به پردازنده‌های سال‌های اخیر سری A اپل می‌اندازیم:

  • تراشه A13 بایونیک: ۷ نانومتری با ۸.۵ میلیارد ترانزیستور (سری آیفون 11)؛
  • تراشه A14 بایونیک: ۵ نانومتری با ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور (سری آیفون 12)؛
  • تراشه A15 بایونیک: ۵ نانومتری با ۱۵ میلیارد ترانزیستور (سری آیفون 13، آیفون 14، آیفون 14 پلاس)؛
  • تراشه A16 بایونیک: ۴ نانومتری با ۱۶ میلیارد ترانزیستور ( آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ پرو مکس، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس)؛
  • تراشه A17 Pro: معماری ۳ نانومتری با 19 میلیارد ترانزیستور (آيفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس).
تراشه a17

طی سال‌های اخیر، تعداد ترانزیستورها در معماری تراشه‌های گوشی‌های هوشمند افزایش می‌یابد، اما باید به‌یاد داشته باشیم کوچک‌تر کردن اندازه ترانزسیتورها سخت‌تر می‌شود. در مثال بالا مشاهده می‌کنیم تعداد ترانزسیتورهای تراشه سری آيفون ۱۱ درمقایسه‌با تعداد تراشه سری آیفون ۱۵ پرو حدود ۱۲۳ درصد افزایش داشته است که تفاوت سرعت پردازش و عملکرد را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد و بسیار ملموس و قابل لمس خواهد بود.

کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری براین‌باورند اگر غول فناوری کره‌ای بتواند توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری را برپایه فناوری GAA به‌سرانجام برساند و بتوانند بازدهی خوبی دراین‌زمینه داشته باشد، بازهم به‌نظر نمی‌رسد کمپانی بزرگی مانند اپل بخواهد همکاری‌اش را با TSMC پایان دهد، چراکه آیفون‌ها پاسخگویی و عملکرد فوق‌العاده‌ای با معماری‌های این کمپانی تایوانی دارد و اپل لزومی در تغییر نمی‌بیند.

اخبار مرتبط: