اسناد افشا شده از کمپانی کوالکام نشان می‌دهد که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برپایه معماری ۳ نانومتری و ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

براساس آخرین گزارش‌ها از دنیای فناوری، به‌نظر می‌رسد تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برپایه معماری ۳ نانومتری یا ۴ نانومتری با همکاری کمپانی تایوانی TSMC ساخته می‌شود که قدرت‌های پردازشی آن‌ را ‌به‌شکل غیرقابل‌تصوری افزایش می‌دهد. چندی پیش، بنچمارک گیک‌بنچ ۶ نشان داد گلکسی اس ۲۴ اولترا با استفاده از این تراشه برپایه معماری ۴ نانومتری توانسته امتیاز ۷۴۰۰ را در تست چند هسته‌ای کسب کند که عدد بسیار قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود؛ اکنون گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری پردازشی ۳ نانومتری چه توانی دارد.

 پیکربندی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳

این افشاری توسط وب‌سایت خبری کره‌ای gamma0burst منتشر شد که ایمیل‌های محرمانه دو کمپانی بزرگ کوالکام و سامسونگ را نشان می‌دهد. براساس این اسناد بسیار مهم و حیاتی، کوالکام اعلام کرده تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از جدیدترین هسته‌های Cortex-X4 ،Cortex-A720 و Cortex-A520 شرکت آرم بهره می‌برد. اما نکته‌ای مهم برای ما آن است که تراشه‌ساز آمریکایی در پیام‌هایش به سامسونگ می‌گوید این پردازنده نسل جدید (SM8650) در دو نسخه با معماری ۴ نانومتری و فرآیند N4P و معماری ۳ نانومتری با فرآیند N3E ساخته می‌شود.

کارشناسان و افشاگرام می‌گویند مشخص نیست چرا کوالکام می‌خواهد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را با دو معماری پردازشی معرفی کند. برخی براین‌باورند این کمپانی آمریکایی قصد رقابت با اپل را دارد و نمی‌خواهد در تولید تراشه‌ با معماری ۳ نانومتری عقب بماند؛ ازسوی‌دیگر، گروهی از کارشناسان اظهار می‌کنند کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند نظیر سامسونگ و شیائومی فشارهای زیادی برای دسترسی به معماری ۳ نانومتری به کوالکام تا یک سال از غول ساکن کوپرتینو عقب نباشند.

ایمیل‌های کوالکام و سامسونگ درباره تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳

به‌نظر می‌رسد تمامی فشارها در اوایل سال ۲۰۲۴ برای رقابت با اپل خواهد بود و سازندگان اندرویدی موردبحث تنها خواهان رقابت و فروش بیشتر درمقایسه‌با غول کوپرتینویی هستند. دو هفته قبل، اپل با برگزاری مراسمی سری آیفون ۱۵ را معرفی کرد و مشخص شد نسخه‌های پرو به تراشه‌ای تحت‌عنوان A17 Pro با معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC برپایه فرآیند تولید N3P مجهز هستند که قادر است از بهترین عناوین بازی‌های ویدئویی مانند Resident Evil VIII Village و Assassin's Creed Mirage پشتیبانی کند. علاوه‌براین، فناوری رهگیری پرتوی (Ray Tracing) به تراشه اختصاصی اپل آورده شده تا نور و رنگ تصاوری به‌بهترین سطح ممکن برسند.

باید یادآور شویم کمپانی کوالکام در گذشته از ترفندی مشابه استفاده کرد و توانست دو تراشه یکسان اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اسنپدراگون ۸+ نسل ۱ را در سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی کند. تفاوت عمده این دو تراشه استفاده از معماری ۴ نانومتری سامسونگ و TSMC بود. برای آگاهی بیشتر باید یگوییم اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با معماری پردازشی سامسونگ ساخته شد که به‌دلیل افزایش دما و بهره‌وری بسیار پایین مورد استقبال قرار نگرفت. پس از آن، تراشه اسپدراگون ۸+ نسل ۱ با همکاری کمپانی TSMC تولید شد که از عملکرد بسیار خوبی در سال ۲۰۲۲ برخوردار بود و کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند از برای تولید پرچمداران سال مانند سری گلکسی اس۲۲ استفاده کردند.

تراشه اسنپدراگون ۸+ نسل ۳

درحال‌حاضر، مشخص نیست تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری‌های پردازشی TSMC به‌صورت جداگانه تحت‌عنوان نسخه‌های استاندارد و پلاس ساخته می‌شوند یا آنکه از تفاوت‌های بسیار زیادی در ساخت و پیکربندی هسته‌ها برخوردار خواهند شد. تنها نکته‌ای که برای کاربران اهمیت دارد آن است که پردازنده‌های نسل جدید باید عملکرد بسیار بالا و بهره‌وری انرژی مثبتی داشته باشند تا وجه تمایز نسبت‌به نسل فعلی در آن‌ها نمایان باشد.

درانتها یادآوری می‌شود پردازنده موبایلی کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ماه آینده در تاریخ ۲۴ اکتبر مصادف با دوم آبان‌ماه با برگزاری مراسمی به‌نام «Snapdragon Summit 2023» در ایالت هاوایی، ایالات متحده آمریکا معرفی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد تاقبل از مراسم معارفه گزارش‌های بیشتری درباره پردازنده موردبحث در رسانه‌های حوزه فناوری منتشر شود تا کاربران اطلاعات گسترده‌تری درباره کارایی و قدرت پردازشی آن در گوشی‌های هوشمند نسل جدید داشته باشند.

اخبار مرتبط: