شرکت سامسونگ با تقلید از اپل، گزینه نمایش تصویر پس‌زمینه قفل را به صفحه‌نمایش همیشه روشن اضافه کرده است که عملکرد آن حتی از اپل هم بهتر است و ویژگی‌های بیشتری دارد.

سال ۲۰۰۸ بود که شرکت نوکیا ۲ گوشی نوکیا N70 و نوکیا ۶۳۰۳ را با صفحه‌نمایش TFT display راهی بازار کرد. این گوشی‌ها برای اولین بار از قابلیت جدیدی به‌نام Always on display پشتیبانی می‌کردند. پس از آن این قابلیت در نمایشگرهای AMOLED بسیار رایج شد تا اینکه بالاخره اپل هم این قابلیت را در سال ۲۰۲۲ به نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ اضافه کرد. البته نسخه ارائه شده توسط اپل با نسخه‌های قبلی تفاوت‌های زیادی داشت. این نسخه تصویر پس‌زمینه حالت قفل را با نور کم نمایش می‌دهد، درحالی که صفحه‌نمایش همیشه روشن در گوشی‌های سامسونگ و گوگل خاموش بوده و فقط ساعت و اعلان مورد نظر نمایش داده می‌شود.

قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن برای این است که کاربر بتواند بدون نیاز به بازکردن قفل دستگاه و حتی روشن کردن آن اطلاعاتی را مشاهده کند. به‌همین دلیل نسخه‌های قبلی یک نمایشگر سیاه با ارائه اطلاعات روی آن بود، اما سامسونگ تصمیم گرفته مانند اپل نسخه‌ای با تصویر پس‌زمینه صفحه قفل را نمایش دهد و از اپل کپی برداری کرده است. این مسئله در سری گلکسی S24 و با معرفی رابط کاربری One UI 6.1 برپایه اندروید ۱۴ مشخص شده، البته سامسونگ قصد ندارد فقط قابلیت‌های اپل را برای کاربرانش ارائه کند و یک قدم فراتر رفته است.

One UI 6.1 update

درحقیقت تصویر پس‌زمینه صفحه قفل برای آیفون فقط شامل گزینه‌های ارائه شده پیش‌فرض اپل می‌شود، اما حق انتخاب برای کاربران سامسونگ بسیار بیشتر است. مدل سامسونگ شامل چندین انیمیشن و قابلیت‌های هوش مصنوعی است. مثلا گزینه‌ای برای حذف پس‌زمینه و نمایش شی یا فرد اصلی در تصویر وجود دارد. همچنین گزینه‌ای برای نمایش اطلاعات ترک موسیقی درحال پخش وجود دارد که کاربر می‌تواند آن را فعال کند.

باوجود اینکه پیش از این گفته شد این قابلیت برای رابط کاربری One UI 6.1 عرضه می‌شود، اما هنوز هیچ تایید رسمی وجود نداشته و ممکن است فقط گلکسی S24 اولترا به این قابلیت مجهز شود. بااین حال بسیار بعید به‌نظر می‌رسد و احتمالا تمامی نسخه‌ها از گلکسی S24 پلاس گرفته تا گوشی‌های اقتصادی سامسونگ به آن مجهز خواهند شد. برای فعالسازی این قابلیت باید در ابتدا به بخش تنظیمات مراجعه کرده و سپس از بخش «صفحه قفل» وارد قسمت «صفحه‌نمایش همیشه روشن» شد. در این بخش گزینه «نمایش تصویر پس‌زمینه قفل» اضافه خواهد شد که قابلیت جدید را در اختیار کاربر می‌گذارد.

اخبار مرتبط: