یکی از معظلات پدر و مادرها استفاده کودکان از گوشی‌های موبایل و تاثیر بدی است که این دستگاه‌ها روی آنها می‌گذارد. بر این اساس دانستن اینکه چه زمانی برای کودکان تلفن همراه خریداری کنند، بسیار مهم است.

امروزه گوشی هوشمند تبدیل به یکی از کالاهای اساسی زندگی مردم شده است. این کالا جذابیت‌های زیادی دارد و بسیاری از کودکان از والدین خود درخواست می‌کنند یک گوشی برای آنها تهیه کنند. بااین حال جواب به چنین درخواستی ساده نیست؛ زیرا باوجود اینکه خرید گوشی اجتناب ناپذیر است، اگر این اتفاق قبل از آمادگی کودک رخ دهد آسیب‌ زیادی متوجه او خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم نظرات متخصصان و افراد باتجربه را در این زمینه بررسی کرده تا بفهمیم زمان مناسب خرید گوشی برای کودکان چه موقعی است.

سارا شوبرت، مربی خدمات خانواده کودک در هیئت تعاونی خدمات آموزشی Herkimer-Fulton-Hamilton-Otsego آمریکا گفت: «من تمامی گروه‌های سنی را از گوشی‌های هوشمند منع می‌کنم؛ زیرا تلفن‌های همراه حواس کودکان را از کارهای روزانه پرت می‌کند و شبکه‌های اجتماعی در این سنین باعث به‌وجود آمدن مشکلات عزت نفس و ناهنجاری‌های رفتاری می‌شود». بااین حال در فرهنگ کنونی جامعه داشتن اینترنت همراه و حضور در دنیای مجازی تقریبا امری ضروری است و نمی‌توان برای حفظ کودکان آنها را با این فضا آشنا نکرد. به‌همین دلیل وارد هالورسون، درمانگر کودک و خانواده گفت این مسئله بسیار حساس است و والدین کار سختی در مدیریت آن دارند.

زمان مناسب خرید گوشی برای کودکان

هالورسون می‌گوید: «والدین در موقعیت بسیار سختی قرار دارند. از طرفی داشتن گوشی برای زندگی در جامعه فعلی ضروری است و فرزندان باید با این فضا بیشتر اشنا شوند و ارتباط بگیرند. در این رابطه، وظیفه والدین آموزش و حمایت کودکان است. از طرف دیگر، گوشی هوشمند به‌صورت ذاتی اعتیادآور است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد شود». وی در ادامه گفت که والدین باید علاوه‌بر احتیاط، به‌خوبی کودکان را قضاوت کنند تا زمان مناسب خرید گوشی برای فرزندشان را پیدا کنند.

متیو مولوانی، دانشیار توسعه انسانی و علوم خانواده دانشگاه سیراکیوز هم معتقد است که والدین باید کودکان را برای استفاده از گوشی آماده کنند. وی می‌گوید: «به نظر من، فرآیند آماده‌سازی کودکان برای استفاده از گوشی با آموزش استفاده از نکات مثبت اینترنت و فاصله گرفتن از موارد منفی اهمیت بسیار بالایی دارد». پس دقیقا چه زمانی برای خرید گوشی کودکان مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کاملا به کودک بستگی دارد.

در انتها، اگرچه صبر برای حفظ کودک از اعتیاد می‌تواند مفید باشد، اما می‌تواند باعث شود کودک در برخی از جنبه‌های فردی و اجتماعی خود کامل رشد نکند. بنابراین به‌نظر می‌رسد خریداری گوشی با نظارت و شرایط اندکی سخت‌گیرانه بتواند بهترین گزینه باشد. بااین حال همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، تشخیص آن برای هر کودک متفاوت است. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای اینکه بدانید زمان مناسب خرید گوشی برای کودکان چه موقعی است، با مشاوران حاذق کودک و خانواده در این زمینه مشورت کنید.

اخبار مرتبط: