آیا گوشی صدای کاربر را شنود کرده و اطلاعات آن برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ این سوالی است که این روزها برای بسیاری از کاربران پیش آمده و موجبات نگرانی بسیاری را فراهم کرده است.

اخیرا گزارش‌هایی درباره نمایش تبلیغات متناسب با موضوعاتی که درباره آن هنگام مکالمه حضوری صحبت می‌کنیم منتشر شده است. این سوال که آیا گوشی، صدای کاربر را شنود می‌کند از گذشته مطرح بوده تا اینکه چند روز قبل، شرکت Local Solutions ادعا کرد شنود صدای کاربر از گوشی برای ارائه تبلیغات متناسب حقیقت دارد. این مسئله سر و صدای زیادی در فضای مجازی بلند کرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که کاربران را نگران می‌کند، دستیارهای هوش مصنوعی است. این دستیارها از جمله سیری، الکسا، کورتانا و دستیار گوگل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا برای پاسخ به سوالات آماده باشند. به‌همین دلیل این برنامه‌ها نیاز دارند تا همواره از میکروفون استفاده کنند. شرکت اپل ادعا می‌کند درخواست‌های کاربر به Apple ID او ارتباطی ندارد و درخواست‌ها تحت یک شناسه تصادفی که توسط دستگاه تولید می‌شود به سرور ارسال می‌شود و پروفایل کاربر فروخته نمی‌شود. این موضوع مختص اپل نیست و بقیه شرکت‌های الکترونیکی هم چنین ادعایی دارند.

از نظر قانونی، هنگامی که کاربر با شرایط و ضوابط برنامه‌ای موافقت کرده و اجازه دسترسی به میکروفون را بدهد، آن برنامه می‌تواند اطلاعات مکالمات حضوری یا تلفنی را ثبت کرده و از آن استفاده کند. البته اگر کاربر موافقت نکند، ضبط یا استفاده از اطلاعات توسط بدافزارها یا سیستم‌عامل، غیرقانونی خواهد بود. اگرچه شاید به‌نظر برسد گوشی‌ها صدای کاربران را شنود می‌کنند، سیستم‌ها برای آنالیز اطلاعات استفاده می‌شوند. همچنین اطلاعات کاربران که در سرویس‌های گوگل جمع‌آوری می‌شوند توسط انسان‌ها نظارت نمی‌شوند و کامپیوترها این وظیفه را بر عهده دارند. بنابراین با تحلیل اطلاعات، الگوریتم‌ها تبلیغ‌هایی را متناسب با علایق و سلیقه کاربر انتخاب می‌کند.

شنود در گوشی

بااین حال نمایش تبلیغات مرتبط با موضوع مورد بحث کاربر اتفاقی نیست. مجموعه داده‌هایی که پروفایل تبلیغاتی کاربران را تشکیل می‌دهد، جزئیات زیادی دارد و می‌تواند تخمین نسبتا دقیقی از علایق کاربران را ارائه کند. همچنین فناوری‌هایی مانند SilverPush از شناسایی کلمات خاص در گفتگوها برای ردیابی فعالیت در دستگاه‌های مختلف استفاده کرده و می‌تواند دستگاه‌های کاربر را مانند گوشی و تلویزیون به یکدیگر متصل کند. تبلیغ‌کنندگان هم از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

حفاظت از حریم خصوصی مقابل شنود گوشی

با همه این اوصاف، چند راه وجود دارد که می‌تواند به کاربران برای حفاظت از حریم خصوصی کمک کند:

  • بررسی مجوز‌های میکروفن در برنامه‌های موجود گوشی
  • احتیاط درباره مجوز‌های برنامه‌های جدید و نصب برنامه از مراجع معتبر مانند گوگل پلی
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل به‌صورت مرتب و استفاده از ابزارهای تغییر IP (مانند VPN) و آنتی‌ویروس‌ها

توصیه می‌کنیم از روش‌های بالا استفاده کرده و حفظ حریم خصوصی خود را جدی بگیرید.

نظر شما چیست؟ آیا شما به شنود مکالمات توسط گوشی و نمایش تبلیغات مرتبط اعتقاد دارید؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: