موضوع پخش ویدیو غیراخلاقی و سوءاستفاده از کودکان در بخش ریلز اینستاگرام که برای برخی از کاربران به‌صورت پیشنهادی نمایش داده می‌شود، خبرساز شده است.

چند هفته قبل به‌دلیل نمایش تبلیغات سیاسی و حمایت ماسک از یک توییت دین‌ستیزانه، این شرکت در کانون توجهات قرار گرفت تا جایی که چند شرکت از جمله اپل پخش تبلیغات خود را در ایکس (توییتر) متوقف کردند. اکنون گزارش دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد شرکت متا الگوریتم نامناسبی در نمایش محتوا بخش ریلز دارد. براساس آزمایشی که توسط خبرگزاری وال استریت ژورنال انجام شده، بخش ریلز اینستاگرام محتوای نامناسب شامل ویدیو غیراخلاقی و سوءاستفاده از کودکان را برای حساب‌هایی که فقط اینفلوئنسرهای جوان را دنبال می‌کنند به نمایش در می‌آورد.

این در حالی است که نمایش این‌گونه محتوا در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی متا غیرقانونی است. مرکز حمایت از کودکان کانادا هم با آزمایش نتایج مشابهی را به‌دست آورد. ویدیو غیراخلاقی اینستاگرام درکنار تبیلغات شرکت‌هایی مانند والمارت، پیتزا هات، دیزنی، Bumble و Match Group به‌نمایش درآمده بود و باعث شد چند شرکت پخش تبلیغات خود را در پلتفرم‌های متا متوقف کردند و این شرکت را برای پاسخگویی و رسیدگی به مشکل تحت فشار قرار دادند. باتوجه به جنجال نمایش تبلیغات در ایکس، اکنون تبلیغ‌کنندگان نسبت به محتوایی که کنار محتوای آنها نمایش داده می‌شود حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

Instagram

در پاسخ به نمایش ویدیو نامناسب و غیراخلاقی در اینستاگرام، شرکت متا اعلام کرد: «ما در حال بررسی این مسئله هستیم و حاضریم برای نمایش هر محتوایی که شرکت‌ها آن را غیرقابل قبول می‌دانند هزینه کنیم». البته زمانی برای اعلام گزارش یا جزئیاتی درباره نحوه پیش‌گیری در آینده نزدیک منتشر نشد. از گذشته شرکت‌های دارنده شبکه اجتماعی معمولا در این مواقع مدعی هستند که محتوای نمایش داده شده در موارد آزمایشی نشان‌دهنده تجربه واقعی کاربر نیستند، اما مدت زیادی است که اینستاگرام با مشکل محتوای غیراخلاقی مواجه است و حتی قبل از راه‌اندازی بخش ریلز هم این مشکل وجود داشت.

همچنین پیش‌تر گروهی از محققان اعلام کردند تنها راه‌حل موثر برای جلوگیری از نمایش محتوای غیراخلاقی، تغییر الگوریتم‌های نمایش محتوا برای کاربران است. بااین حال مدارک داخلی شرکت متا که توسط خبرگزاری وال استریت ژورنال بررسی شده نشان می‌دهد این شرکت اعمال تغییرات در الگوریتم نمایش محتوا را برای تیم امنیتی بسیار دشوار کرده تا از ترافیک کاربران خود را بالا نگه دارد. با توجه به پاسخ شرکت متا و سیاست‌های قبلی این شرکت به‌نظر می‌رسد نمایش ویدیو غیراخلاقی و سوءاستفاده کودکان در اینستاگرام اهمیت بالایی برای متا ندارد.

نظر شما چیست؟ چه روشی می‌تواند انتشار محتوای غیراخلاقی در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را کنترل کند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: