نمایندگان ۴۲ ایالت در آمریکا شرکت متا را به سوء‌استفاده از رفتارهای کودکان و نوجوانان برای اعتیاد به شبکه اجتماعی اینستاگرام متهم کرد.

باگذر زمان شبکه‌های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است. دراین میان، کودکان و نوجوانان به‌دلیل مدل رفتاری آسیب‌پذیرترین قشر جامعه به‌حساب می‌آیند. درنتیجه در جوامع مختلف میزان اعتیاد نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و ضعف سلامت روان به بالاترین حد خود رسیده است. برای همین دادستانی ایالات متحده آمریکا علیه شرکت متا شکایت کرده است. لتیتیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک و دادستان کل ۳۲ ایالت دیگر در دادگاه فدرال برای شکایت علیه متا حضور دارند. در این دادگاه، نمایندگان ایالات متحده شرکت متا را به سواستفاده از آسیب‌پذیری روانی نوجوانان برای موفقیت شبکه‌های اجتماعی خود متهم کرد. درهمین حین، دادستان کل ۹ ایالت دیگر هم از متا شکایت کردند تا در مجموع تعداد شاکیان به ۴۲ ایالت رسید.

یک سند داخلی از شرکت متا در سال ۲۰۲۰ در این جلسه افشا شد و در آن این شرکت مدعی است که نوجوانان هرگز با احسال خوب براثر دوپامین راضی نمی‌شوند. براساس اطلاعات این سند، پلتفرم‌های این شرکت درحال حاضر بسیار برای تحریک انتقال دهنده‌های عصبی جهت ارسال پیام دوپامین مناسب هستند. درحقیقت هر زمان که کاربران چیز تازه یا غیر منتظره‌ای را در این پلتفرم کشف می‌کنند، مغز دوپامین ترشح می‌کند. در این دادخواست آمده که متا از ویژگی‌های رفتاری نوجوانان مانند «تصمیمات عجولانه، فشار‌های هم‌سن و سالان و احتمال بروز رفتارهای خطرناک» برای طراحی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود مانند اینستاگرام سوءاستفاده کرده تا کودکان و نوجوانان را به پلتفرم‌های خود معتاد کند.

شکیت امریکاه از متا

علاوه‌بر آن در دادگاه منطقه‌ای ناحیه شمالی کالیفرنیا ایالات متحده از متا برای جمع‌آوری مداوم اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال برگزار می‌شود. در این شکایت آمده است که متا به والدین کودکان اطلاع نداده و رضایت آنها را دریافت نمی‌کند که به‌وضوح قانون فدرال را نقض می‌کند. جیمز، دادستان کل نیویورک گفت که آمار کودکان و نوجوانانی که از سلامت روان برخوردار نیستند به بالاترین سطح ثبت شده رسیده است. وی مدعی شد که مقصر این مشکل شرکت‌های شبکه اجتماعی مانند متا هستند.

استفانی اوتوی، سخنگوی متا در پاسخ به این اتهامات گفت: «این شکایت بخشی از اسناد ما را تقطیع کرده است تا کار ما را نادرست نشان دهد، درحالی که مطالعه صحبت‌های ما در سند به‌صورت کامل معنای متفاوتی به جمله می‌دهد». براساس گزارش وب‌سایت خبری نیویورک تایمز، شرکت متا از ابتدای سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۱.۱ میلیون گزارش مبنی‌بر حضور کاربران زیر ۱۳ سال در اینستاگرام دریافت کرده است. بااین وجود متا تنها حساب‌های کاربری تعداد بسیار کمی از آنها را مسدود کرده است. علاوه‌بر آن اطلاعات شخصی کودکان مانند آدرس منزل و ایمیل آنها را بدون اجازه والدین جمع‌آوری می‌کند. گفته شده درصورت پیروزی دادستانی ایالات متحده علیه متا ممکن است مجبور به پرداخت جریمه مدنی چند میلیون دلاری یا بیشتر شود.

در این دادخواست آمده است که در شرکت متا همه از حضور بیش از یک میلیون کاربر کودک زیر ۱۳ سال مطلع هستند. این اطلاعات مستند با دقت تجزیه و تحلیل شده و عموم مردم از آن آگاهی ندارند. براساس اطلاعات منتشر شده از مجله کسب و کار ملبورن، برخی از مدیران متا پیشنهاد دادند که اگر فشار بر کاربران زیر سن قانونی افزایش یابد، ممکن است تاثیرات منفی بر تجارت متا داشته باشد. بنابراین متا عمدا شناسایی خودکار یا دستی دقیق برای جلوگیری از حضور کاربران کودک در اینستاگرام انجام نمی‌دهد.

نظرتان چیست؟ آیا فرزند شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: