شرکت اپل توسعه آیفون تاشو را که از سال ۲۰۲۰ متوقف کرده بود به‌آرامی پیش می‌برد و درکنار آن توسعه آیپد مینی تاشو را در نظر دارد.

چند سال قبل شرکت سامسونگ از گلکسی فولد رونمایی و پس از آن چند نسخه دیگر راهی بازار کرد. تابستان گذشته، نسل آخر گوشی‌های تاشو شامل گلکسی زد فولد ۵ و زد فلیپ ۵ معرفی و راهی بازار شد، درحالی‌که بیشتر شرکت‌های چینی هم نسخه‌های تاشو خود را راهی بازار کرده‌اند. بااین حال هیچ خبری از اپل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی تاریخ نبود و هواداران غول کوپرتینویی بی‌صبرانه منتظر توسعه اولین محصولات تاشو بودند. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل مدت‌ها قبل توسعه ۲ دستگاه تاشو را آغاز کرده است.

براساس گزارش منتشر شده از Information، اپل از سال ۲۰۱۸ درحال بررسی ساخت آیفون تاشو بوده است. اگرچه این مدت طولانی به‌نظر می‌رسد، فعلا ۲ نمونه اولیه وجود دارد که مانند نسخه‌های فلیپ سامسونگ تا می‌شوند. علاوه‌بر آن آیفون تاشو در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و بنابراین به‌این زودی‌ها عرضه نمی‌شود. این پروژه با مشکلاتی مواجه شده و به‌همین دلیل اپل به‌صورت موازی توسعه آیپد تاشو را دنبال می‌کند. گفته شده اپل اخیرا برای سفارش قطعات با ۲ تولیدکننده آسیایی برای آیفون تاشو مذاکراتی کرده، بااین حال درصورتی‌که محصول نهایی با استانداردهای طراحی اپل تطابق نداشته باشد پروژه لغو خواهد شد.

apple

در ادامه این گزارش آمده است که تیم طراحی صنعتی اپل می‌خواست دستگاهی بسازد که ضخامت آن نصف آیفون‌های فعلی باشد تا پس از بسته شدن، خیلی ضخیم نباشد. همچنین افزودن نمایشگر بیرونی برای استفاده از دستگاه بدون نیاز به باز کردن آن از دیگر نکات مورد توجه تیم طراحی است. بااین حال باید دید درعمل اپل می‌تواند هم ضخامت را تا حد زیادی کم کرده و هم اجزا دستگاه مانند نمایشگر‌های بیرونی و خارجی، باتری و پردازنده را درون آن جا بدهد.

درادامه این گزارش آمده است که اپل سال ۲۰۲۰ به‌دلیل مشکلات زیاد پروژه آیفون تاشو را در حالت تعلیق درآورد و به‌جای آن روی پروژه آیپد تاشو متمرکز شد. این دستگاه تقریبا هم‌اندازه یک آیپد مینی است و به نمایشگر ۸ اینچی مجهز می‌شود. نکته قابل توجه درباره آیپد تاشو این است که به‌صورت کلی، کاربران از یک آیپد انتظار مقاومت فیزیکی کمتری دارند و دستگاه‌های تاشو هم از این نظر شناخته شده‌اند. همچنین معمولا کسی آیپد را درون جیب نمی‌گذارد و برای همین این دستگاه می‌تواند ضخامت بیشتری داشته باشد.

گفته شده اپل در حال کار روی روش‌هایی است تا خطی روی نمایشگر تاشو پس از استفاده ظاهر نشود. غول کوپرتینویی می‌خواهد نمایشگر کاملا صافی را در اختیار کاربرانش قرار دهد تا علاوه‌بر احساس بهتر کاربر، تجربه کاربری بهبود یافته و کاربران راحت‌تر از لوازم جانبی مانند Apple Pencil بهره‌مند شوند. بااینکه هنوز مشخص نیست اپل تا چه حدی در این زمینه موفق بوده، بعید به‌نظر می‌رسد تا چند سال آینده شاهد عرضه آیفون تاشو باشیم. پیش از این گفته شده بود اپل می‌خواهد آیفون تاشو را در سال ۲۰۲۵ راهی بازار کند، اما ظاهرا این برنامه به تعویق افتاده است.

اخبار مرتبط: