قابلیت جدیدی به گوگل سرچ اضافه شده که به شما امکان حذف خلاصه سازی هوش مصنوعی در گوگل را می‌دهد.

موتور جستجوی گوگل اخیراً قابلیتی تحت عنوان «خلاصه سازی هوش مصنوعی» را معرفی کرده است که پاسخی خودکار با استفاده از هوش مصنوعی برای برخی پرس و جوهای خاص ارائه می‌دهد. این بخش در بالای نتایج جستجوی واقعی ظاهر می‌شود و در حالی که هدف آن تسهیل دسترسی به پاسخ است، گاهی اوقات لیست نتایج را به پایین صفحه سوق می‌دهد. این امر مستلزم اسکرول اضافی برای دسترسی به منابع اصلی است که می‌تواند روند تحقیق کاربر را مختل کند. نگرانی‌هایی نیز در مورد گنجاندن تبلیغات احتمالی در این بخش در آینده وجود دارد‌ که می‌تواند تجربه کاربری را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد.

حذف خلاصه سازی هوش مصنوعی در گوگل

اگرچه گوگل فعلا امکان غیرفعال کردن کامل «خلاصه سازی هوش مصنوعی» را فراهم نکرده، اما راه‌هایی برای دور زدن آن وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای «خاموش کردن» این بخش، تغییر تنظیمات موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر شماست. وب‌سایت tenbluelinks راهنمای انجام این کار را برای کروم در اندروید، iOS، ویندوز و مک و همچنین برای فایرفاکس در ویندوز و مک ارائه می‌دهد. برای غیرفعال‌سازی موقت خلاصه‌های هوش مصنوعی در مرورگر کروم روی ویندوز یا مک، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد تنظیمات (Settings) شده، سپس گزینه‌ «موتور جستجو» (Search engine) را انتخاب کنید.
روی «مدیریت موتورهای جستجو و جستجوی سایت» (Manage search engines and site search) ضربه بزنید.

در بخش «جستجوی سایت» (Site search)، دکمه‌ «افزودن» (Add) را انتخاب کنید.

در قسمت «نام» (Name)، یک عنوان دلخواه برای نسخه‌ بدون هوش مصنوعی گوگل خود وارد کنید. همچنین یک میانبر (shortcut) بسازید و این آدرس را در قسمت مربوطه جای‌گذاری کنید: {google:baseURL}search?q=%s&udm=14. پس از اتمام مراحل، روی «ذخیره» (Save) یا «افزودن» (Add) کلیک کنید. سپس روی سه نقطه کنارِ ورودی جدید ضربه زده و «تعیین به‌عنوان پیش‌فرض» (Make default) را انتخاب کنید.

با انجام این مراحل، در جستجوهای بعدی خود در کروم دیگر شاهد «خلاصه‌های هوش مصنوعی» نخواهید بود. علاوه بر راه‌حل تغییر موتور جستجو، روش‌های ساده دیگری نیز برای اجتناب از «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» وجود دارد. یک کاربر Reddit کشف کرده است که با نصب افزونه‌ uBlock Origin روی مرورگر و طی کردن مراحل زیر می‌توانید از نمایش این بخش جلوگیری کنید:

۱. مراجعه به تنظیمات افزونه‌

uBlock Origin_۲. رفتن به بخش «فیلترهای من» (My filters)

۳. کپی کردن عبارت google.com##.GcKpu و جایگذاری آن در لیست فیلترها

۴. اعمال تغییرات (Apply changes)

هوش مصنوعی گوگل

با انجام این مراحل، در صورت استفاده از افزونه‌ uBlock Origin، دیگر شاهد نمایش «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» در نتایج جستجوی گوگل نخواهید بود. این روش به شما امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر محتوای نمایش داده شده در هنگام جستجو داشته باشید.

علاوه بر راه‌حل‌های ذکر شده، روش‌های دیگری هم برای به حداقل رساندن نمایش «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» در نتایج جستجو وجود دارد: افزونه‌ Bye Bye, Google AI: این افزونه‌ کروم توسط Avram Piltch از Tom’s Hardware توسعه یافته است. با استفاده از کدهای CSS، این افزونه به‌طور پیش‌فرض «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» را پنهان می‌کند. همچنین امکان شخصی‌سازی برای حذف بخش‌های دیگر نظیر «مباحثات گوگل» (Discussions)، باکس‌های خرید (Shopping blocks)، و لینک‌های اسپانسری (Sponsored links) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وب‌سایت udm14.com: Tedium لیستی از راه‌حل‌ها برای حذف «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» از جمله در سافاری ارائه می‌دهد. همچنین آن‌ها وب‌سایت udm14.com را راه‌اندازی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توانید مستقیماً جستجو انجام دهید و نتایج را بدون خلاصه‌های خودکار هوش مصنوعی مشاهده نمایید. درنهایت، اگر می‌خواهید به صورت لحظه‌ای «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» را دور بزنید، پس از انجام جستجو، با انتخاب گزینه‌ «بیشتر» (More) و سپس «وب» (Web) می‌توانید لیستی از وب‌سایت‌ها را بدون خلاصه‌های خودکار هوش مصنوعی و البته بدون تبلیغات مشاهده کنید.

هر یک از روش‌های ذکر شده به شما امکان می‌دهد تا زمانِ ارائه‌ دکمه‌ «غیرفعال‌سازی» توسط گوگل، از نمایش «خلاصه‌سازی هوش مصنوعی» در نتایج جستجوی خود اجتناب کنید.

اخبار مرتبط: