به‌تازگی گزارش‌های درآمد کوالکام نشان می‌دهد این کمپانی به‌شدت تحت تاثیر کاهش بازار گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است.

آخرین گزارش‌ها از درآمد‌های کوالکام نشان می‌دهد سود این کمپانی تحت تاثیر کاهش رونق بازار گوشی‌های هوشمند به‌شدت افت کرده است. براساس گزارشی خبرگزاری وال استرین ژورنال، درآمد غول فناوری تایوانی به ۸.۵۱ میلیارد دلار رسیده که روندی بسیار نگران‌کننده محسوب می‌شود؛ زیرا درآمد و فروش نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجه ۳۷درصدی مواجه شده و این موضوع می‌تواند باعث دور شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران شود.

براساس گفته‌های مدیرعاملان غول فناوری نیمه‌رسانا، سیر نزولی کمپانی به‌دلیل چالش‌های سه‌فصل متوالی سال جاری در بازار گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاده که یکی از بی‌سابقه‌ترین کاهش‌ها طی یک دهه‌ اخیر محسوب می‌شود. باید به‌یاد داشته باشیم که کوالکام حدود ۶۰درصد از فروش تراشه‌ها در چین را به‌خود اختصاص داده و بیشترین افت در این کشور احساس می‌شود.

برای مقابله با شرایط دشوار در بازار، به‌نظر می‌رسد کوالکام برنامه‌های زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعدیل نیروی کار در بخش‌های مختلف اشاره کرد. گزارش‌ها از خبرگزاری‌های داخلی تایوان نشان می‌دهد تاکنون کارمندان زیادی اخراج شده‌اند و کوالکام توانسته برای سه‌آخر سال ۲۸۵ میلیون دلار از هزینه‌ها بکاهد؛ البته خبرگزاری‌های مذکور، به‌نقل از منابع داخلی، می‌گویند نیروهای تعدیل شده پس از بازگشت به حالت عادی به کارشان بازمی‌گردند.

کاهش درآمد‌های کوالکام

از آن‌جایی که بازار گوشی‌های هوشمند همچنان با چالش‌های گسترده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، کوالکام باید به دنبال جست‌وجوی فرصت‌های بیشتری برای رشد در بازار باشد تا از هرگونه خسارت‌ یا کاهش بیشتر سهام تاپایان سال ۲۰۲۳ میلادی جلوگیری کند. کارشناسان براین‌اورند با نوآوری‌ها و مزیت‌های جدید در تراشه‌‌ها می‌توان به سمت آینده روشن‌تر حرکت کرد، اما باید درنظر داشت فروش تراشه‌های موبایلی وابسته فروش بازار گوشی‌های هوشمند است و بدون آن نمی‌توان آینده‌ای برای تراشه‌ها و پردازنده‌ها متصور بود.

باوجود اعداد و ارقام، کریستیانو آمون، مدیر اجرایی کوالکام، طی مصاحبه‌های مطبوعاتی بیان کرد به آینده شرکت احساس خوش‌بینی می‌کند و اظهار داشت که پروژه‌های هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش فروش تراشه‌ها و سهام کمپانی مذکور شود. آمون بر پتانسیل‌های هوش مصنوعی تاکید زیادی کرد و گفت این فناوری می‌تواند نقطه عطفی را در محصولات نیمه‌رسانا کوالکام ایجاد کند و عملکرد بی‌نظیری در بهره‌وری انرژی تراشه‌ها داشته باشد.

علی‌رغم کاهش درآمد اخیر کوالکام، غول فناوری تایوانی همچنان از بزرگ‌ترین شرکت‌های قدرت‌مند در صعنت محصولات نیمه‌رسانا محسوب می‌شود؛ طبق بررسی سهام IBD، کوالمام رتبه دهم از ۳۶ سهام را به‌خود اختصاص داده است. همچنین، کمپانی مذکور دارای رتبه ۸۵ از ۹۹ در «IBD Composite» است که نشان‌دهنده پتانسیل رشد کوالکام در زمینه‌های مختلف به‌حساب می‌آید.

پس از فراگیری هوش مصنوعی در سال جاری، کوالکام با تمرکزی بالا به توسعه هوش مصنوعی می‌پردازد و قصد دارد به‌عنوان رهبر این فناوری بین تراشه‌سازان گوشی‌های هوشمند اندرویدی جایگاهش را تثبیت کند. چنین رویکردی طی ماه‌های آینده می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران در داخل و خارج از کشور تایوان به‌سمت این کمپانی بکشاند.

اخبار مرتبط: افت سهام بازار گوشی های هوشمند در اولین فصل ۲۰۲۳