به تازگی گزارشی از سهام بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه ابتدایی 2023 منتشر شده است. طبق داده‌های موجود در این گزارش برای پنجمین سال متوالی، سهام بازار گوشی های هوشمند در روند عرضه حدود 12 درصد کاهش داشته است. البته این آمار در مقایسه با سه‌ماهه ابتدایی سال‌های گذشته است. در سال جاری با توجه به کاهش تقاضا برای آیفون 14 پرو، سامسونگ توانسته جایگاه نخست را از اپل بگیرد و شیائومی هم با کاهش میزان فروش همچنان در رتبه سوم ایستاده است.

کارشناسان اقتصادی از قبل این کاهش سهام را پیش‌بینی کرده بودند و کمپانی‌ها نیز آمادگی کامل برای رویارویی با این شرایط را داشتند. البته شرایط کلان اقتصادی در جهان کمی بهبود پیدا کرده و کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری روی تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی خود کرده‌اند. با این وجود به دلیل تورم بالا هنوز میزان تقاضای بازار، مخصوصا برای دستگاه‌های رده‌پایین، کم است.

کم بودن درصد تقاضای مشتریان، تولیدکنندگان را مجبور به کاهش حجم تولید کرده است. آنها اکنون بیشتر از اینکه به فکر پر کردن انبارهایشان باشند، به فکر خالی کردنشان هستند. این موضوع به صورت کلی و در بلند مدت اثرات منفی خود را روی زنجیره تأمین خواهد گذاشت.

از طرف دیگر این کاهش تقاضا باعث فعال‌تر شدن تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در زمینه برنامه‌ریزی تولید و بهینه‌سازی سفارشات شده است. کارشناسان انتظار دارند که اولین نشانه‌های بهبود بازار در سه‌ماهه دوم 2023 مشاهده شوند. امیدواریم که در این بازه شاهد افزایش فروش سهام و بالاتر رفتن حجم تولید باشیم. اتفاقی که می‌تواند موجب پایین آمدن قیمت گوشی‌های هوشمند شود.

خبر مرتبط: گوشی HTC Wildfire E2 Play معرفی شد