گزارش‌ها نشان می‌دهد تراشه کامپیوتری کوالکام اسنپدراگون X Elite احتمالا با ۱۲ هسته پردازشی Oryon برای اولین معرفی خواهد داشت که نشان می‌دهد کمپانی سازنده زمان زیادی را برای توسعه این تراشه و مشخصات فنی آن گذاشته است.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، به‌نظر می‌رسد تراشه کامپیوتری اسنپدراگون X Elite نام پردازنده پرچمدار کوالکام خواهد بود که برای تولید رایانه‌‌های خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و احتمالا از هسته‌های اختصاصی Oryon بهره‌مند می‌شود که تنها برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل توسط کوالکام خریداری شدند. ساعاتی قبل، فهرست دقیق و کاملی از مشخصات فنی پردازنده اسنپدراگون X Elite منتشر شد که نشان می‌دهد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی این تراشه حدود دو برابر سریع‌تر از تراشه‌های x86 خواهد بود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

مشخصات Snapdragon X Elite توسط Videocardz فاش شد

طی ماه‌های اخیر، گزارش‌های زیادی بیان می‌کند که کمپانی کوالکام روی توسعه سه نسخه تراشه اسنپدراگون 8cx نسل ۳ فعالیت می‌کند که برای لپ‌تاپ‌های پریمیوم با پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای ساخته می‌شود. طبق ادعای وب‌سایت خبری VideoCardz در شبکه اجتماعی توییتر X، تمام هسته‌های تراشه اسنپدراگون X Elite از فرکانس و قدرت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند، اما از راندمان و مصرف انرژی سخنی به‌میان نیامده است. اما منابع اطلاعاتی دیگر نشان می‌دهند این پردازنده از هشت هسته اورکلاک و چهار هسته فرکانس پایین برای بهره‌وری انرژی تشکیل می‌شود.

جدای از تعداد هسته‌ها و عملکرد پردازشی آن‌ها، گفته می‌شود تراشه اسنپدراگون X Elite از حافظه رم LPDDR5X با پهنای بایند حداکثر ۱۳۶ گیگابایت برثانیه به‌همراه واحد‌های پردازش موتور عصبی بهره می‌برد. همچنین، طبق سایر اطلاعات موجود، توان پردازشی به 45 تریلیون عملیات برثانیه و پردازنده گرافیکی Adreno به ۴.۶ ترافپلاس توان پردازشی می‌رسد. ازسوی‌دیگر، تراشه موردبحث می‌تواند از مانیتورهای سه‌گانه با حداکثر رزولوشن 4K پشتیبانی کند که ازطریق پورت Thunderbolt 4 به یک‌دیگر متصل خواهند شد.

علاوه‌براین، گفته می‌شود اسنپدراگون X Elite از فناوری وای‌فای نسل هفتم استفاده می‌کند که مزیت زیادی را برای لپ‌تاپ ‌ها به‌ارمغان می‌آورد؛ همچنین، این پردازنده از مودم 5G پشتیبانی می‌کند که هیچ‌یک از تراشه‌های سیلیکونی سری M کمپانی اپل از آن برخوردار نیستند. فهرست اطلاعاتی درباره نحوه به‌کارگیری آن توضیحی نمی‌دهد و مشخص نیست آیا مودم 5G به‌صورت پیش‌فرض روی تراشه قرار می‌گیرد یا به‌صورت جداگانه نصب می‌شود. اگر جزو کاربران حرفه‌ای باشید می‌دانید که اگر قابل نصب و جداسازی باشد، بعدا می‌توانید آن را با مودمی بهتر جایگزین کنید.

اسنپدراگون X Elite به‌زودی معرفی می‌شود

نکته جالبی که در افشاگری امروز متوجه شدیم آن است که تراشه اسنپدراگون X Elite از پردازنده‌های سریع‌تری به‌میزان دو برابر درمقایسه‌با تراشه‌های کامپیوتری x86 برخوردار است. البته باید گفت پایه‌واساس این اطلاعات کمی مبهم به‌نظر می‌رسد، چراکه تعداد زیادی پردازنده x86 در بازار وجود دارد؛ بااین‌حال، وب‌سایت VideoCardz می‌گوید احتمالا کوالکام به پردازنده اینتل Raptor Lake با توان حرارتی ۲۸ واتی و ۹۶ واحد پردازشی اشاره می‌کند. صرف‌نظر از ادعاها، باید منتظر بنچمار‌ک‌های واقعی باشیم تا بتوانیم تصویر بهتری از قابلیت‌های اسنپدراگون X Elite داشته باشیم.

درمیان فهرست VideoCardz اشاره کوچکی به مولد هوش مصنوعی با ۱۳ میلیارد پارامتر شد، اما معلوم نیست روی تراشه اسنپدراگون X Elite پیاده‌سازی می‌شود یا آن‌که به زمان دیگری موکول می شود. درنهایت باید یادآور شویم مراسم رونمایی از تراشه‌های کوالکام در تاریخ ۲۴ اکتبر یا ۲۶ اکتبر مصادف‌با چهارم تا ششم آبان‌ماه برگزار می‌شود و احتمالا همه‌چیز در این رویداد که Snapdragon Summit نام دارد برای کاربران و علاقه‌مندان به حوزه فناوری مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط: