کوالکام تراشه اسنپدراگون XR2 نسل ۲ را معرفی کرد که ۲.۵ برابر گرافیک بهتر و ۸ برابر هوش مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل دارد، اما انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مدت زیادی از عرضه آخرین نسخه تراشه مخصوص عینک‌های هوشمند (VR، AR و XR) می‌گذرد. در حقیقت آذر ماه سال ۱۳۹۸ بود که شرکت کوالکام از تراشه اسنپدراگون XR2 نسل ۱ پرده‌برداری کرد و پس از آن خبری از تراشه جدید نبود. با توجه به فاصله زیاد، بسیاری از علاقمندان معتقد بودند این تراشه با نام اسنپدراگون XR3 معرفی می‌شود، اما کوالکام ترجیح داد این تراشه را با نام اسنپدراگون XR2 نسل ۲ معرفی کند.

شرکت کوالکام اعلام کرد این تراشه از قدرت پردازش گرافیکی ۲.۵ برابری و قدرت هوش مصنوعی ۸ برابری نسبت به نسل قبلی برخوردار است و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند. همچنین کوالکام مدعی شده است که اسنپدراگون XR2 نسل ۲ می‌تواند به‌صورت همزمان ۲ نمایشگر با رزولوشن 4K و ۱۰ دوربین و سنسور را پشتیبانی کند، درحالی که فقط ۱۲ میلی‌ثانیه تاخیر دارد.

مشخصات تراشه-اسنپدراگون-XR2-نسل-۲

در کنفرانس مطبوعاتی از نائب رئیس و مدیر کل بخش XR شرکت کوالکام، هوگو سوارت پرسیده شد که چه زمانی این تراشه عرضه می‌شود، پاسخ داد که سرعت توسعه به تکنولوژی و عوامل تجاری بستگی دارد. او گفت که بزرگ‌ترین چالش‌ها مصرف انرژی، تاخیر، ابعاد و سپس عملکرد است که عملکرد به‌صورت مستقیم روی رزولوشن صفحه‌نمایش تاثیر می‌گذارد. البته با بالا رفتن رزولوشن، مصرف انرژی بالا می‌رود و بنابراین ۲ عامل در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. او در ادامه گفت که امکان استفاده از توان ۱۰۰ واتی وجود ندارد و در بهترین حالت به ۲۰ وات می‌رسد. البته در واقعیت این عدد باز هم کمتر می‌شود و نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ وات خواهد بود.

سوارت در ادامه از عینک ویژن پرو اپل هم انتقاد کرد و گفت که درصورت فروش این دستگاه با قیمت حداقل ۳۰۰۰ دلار تعداد بسیار محدودی از علاقمندان امکان تهیه این دستگاه را دارند. عینک هوشمند باید به‌گونه‌ای ساخته شود که اغلب مردم توانایی تهیه آن را داشته باشند و هدف کوالکام توسعه تراشه قدرتمند با قیمت پایین برای عرضه به عموم مردم خواهد بود.

شرکت کوالکام در این رویداد اعلام کرد که تراشه‌های سری اسنپدراگون XR تاکنون در ۸۰ عینک هوشمند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سوارت در این باره گفت که بازار عینک‌های هوشمند در حال رشد است و کاربران در زمینه‌های مختلف از جمله بازی، تناسب اندام، سرگرمی و رویدادهای زنده از این دستگاه بهره می‌برند. البته موارد مصرف عینک هوشمند هم در حال بیشتر شدن هستند و از این دستگاه‌ها در زمینه‌هایی از جمله آموزش، تمرین، پزشکی و موارد دیگر هم کاربرد دارند.

اخبار مرتبط: