گزارش‌ها نشان می‌دهد دو کمپانی بزرگ کوالکام و ایریدیوم قصد دارند به‌دلایل نامشخصی قطع همکاری کنند؛ این موضوع باعث می‌شود ارتباط ماهواره‌ای تراشه‌های اسنپدراگون با تاخیر زیادی برای کاربران اندرویدی دردسترس قرار بگیرد.

اوایل سال‌جاری میلادی، کمپانی کوالکام و ایریدیوم برای عرضه یک سرویس پیام‌رسان ماهواره‌ای نوین تحت‌عنوان Snapdragon Satellite با یک‌دیگر همکاری جدیدی را آغاز کردند که به‌واسطه آن تعدادی از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون می‌‌توانستند از ارتباط ماهواره‌ای برخوردار شوند؛ باوجوداین، به‌نظر می‌رسد تنش‌هایی میان دو غول فناوری درجریان است که احتمالا باعث پایان همکاری آن‌ها می‌شود. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم و دلایل اصلی آن را بازگو خواهیم کرد.

سرویس ماهواره‌ای Snapdragon Satellite

براساس اعلام رسمی کوالکام و ایریدیوم، این دو کمپانی بزرگ فعال در حوزه فناوری ارتباطی به قراردادشان برای ارائه خدمات ماهواره‌ای برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی ازطریق تراشه‌های اسنپدراگون پایان می‌دهند. طبق بیانیه‌ مطبوعاتی ایریدیوم، هر دوطرف سرویس ماهواره‌ای Snapdragon Satellite را توسعه داده و به‌نمایش گذاشتند، اما سازندگان اندرویدی مانند شیائومی و سامسونگ تصمیم گرفتند از این سرویس برای تولید گوشی‌های پرچمدارشان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی بهره‌مند نشوند؛ اکنون، همین موضوع باعث می‌شود کوالکام و ایریدیوم همکاری دوجانبه‌شان را به‌صورت دائمی یا موقت قطع کنند.

بااین‌حال، باید بگوییم پایان سرویس Snapdragon Satellite بدین‌معنا نیست که اتصال ماهوا‌ره‌ای وارد دنیای گوشی‌های هوشمند اندرویدی نمی‌شود. اوایل صبح امروز، مدیرعامل ایریدیوم کامیونیکیشنز، متیو جی. دیش، درباره پیشرفت صعنت و نحوه‌ پیا‌ده‌سازی فناوری ارتباطی ماهواره‌ای روی گوشی‌های هوشمند صحبت کرد و اظهار کرد چندین کمپانی خوش‌نام دیگر به‌صورت هم‌زمان روی توسعه چنین تکنولوژی فعالیت می‌کنند تا نتایح خوبی برای آینده نزدیک حاصل شود.

ویژگی‌های Snapdragon Satellite

علاوه‌براین، کمپانی تراشه‌سازی کوالکام بیانیه‌ صادر کرد که نشان می‌دهد با پایان همکاری با شرکت فناوری ارتباطاتی ایریدیوم کامیونیکیشنز احتمالا از روش‌های استاندارد برای توسعه ارتباط ماهواره‌ای استفاده خواهند کرد. در روش موردنظر، گوشی‌های هوشمند اندرویدی از برج‌های مخابراتی سیگنال دریافت می‌کند که به ایستگاه‌های ماهواره متصل هستند. درحقیقت می‌توان گفت به‌زودی شاهد حضور ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند اندرویدی به‌صورت گسترده ازطریق تراشه خواهیم بود.

گزارش‌ها در گذشته نشان می‌دهد پردازنده سیلیکونی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌عنوان اولین تراشه‌ای شناخته شد که از Snapdragon Satellite پشتیبانی می‌کرد و قرار بود این قابلیت از نیمه‌دوم سال‌جاری میلادی به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد، اما ازآنجایی که همکاری ایریدیوم و کوالکام فسخ شده است، باید مدت‌زمان بیشتری را برای توسعه آن در گوشی‌های هوشمند اندرویدی منتظر بمانیم؛ همچنین، ما درصورت انتشار هرگونه اخبار تازه دراین خصوص در سریع‌ترین زمان ممکن آن را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: