گزارش‌ها نشان می‌داد کوالکام قصد دارد برای کاهش هزینه‌های تولید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با سامسونگ و TSMC به‌صورت هم‌زمان همکاری کند، اما اکنون به‌نظر می‌رسد می‌خواهد تنها با TSMC برای بهره‌مندی از معماری پردازشی ۳ نانومتری برپایه فناوری بهینه N3E همکاری داشته باشد.

براساس آخرین گزارش‌ها، کمپانی سامسونگ و TSMC برای افزایش بازدهی معماری پردازشی ۳ نانومتری با یک‌دیگر رقابت گسترده‌ای دارند و به‌صورت مستمر تلاش می‌کنند بزرگان دنیای تراشه‌سازی مانند مدیاتک، اپل و کوالکام را متقاعد به همکاری کنند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، کمپانی اپل به‌عنوان اولین مجموعه بزرگ تراشه‌سازی و تولید لوازم الکترونیکی توانست از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC برپایه فناوری N3B بهره‌مند شود. اکنون، اخبار نشان می‌دهد کوالکام نیز قصد دارد برای سال آینده با TSMC برای تولید انبوه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ همکاری کند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با معماری ۳ نانومتری TSMC

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی تایوانی TSMC یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نیمه‌رسانا در جهان محسوب می‌شود که قصد دارد برای بهبود بازدهی و مصرف انرژی به‌همراه بازه‌قیمتی معماری پردازشی ۳ نانومتری از فناوری N3E به‌جای N3B استفاده کند. درحال‌حاضر، تنها مشتری فناوری N3B غول فناوری کوپرتینو است که از آن برای تولید تراشه A17 Pro و خانواده M3 استفاده کرد، اما سایر کمپانی‌ها مانند کوالکام و مدیاتک به‌دلیل هزینه‌های بالا تصمیم گرفتند از معماری ۴ نانومتری با فناوری N4P بهره‌مند شده و از سال ۲۰۲۴ برای رقابت با اپل وارد میدان شوند.

وب‌سایت خبری TrendForce گزارش کرد کمپانی سامسونگ علاقه بسیار زیادی به همکاری با کوالکام داشت، اما این غول فناوری کره‌ای برای جلب‌توجه کوالکام برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ شکست خورده و دیگر نمی‌تواند معماری پردازشی خودش را برای توسعه نسل آینده پردازنده سیلیکونی هشت هسته‌ای تراشه‌ساز آمریکایی استفاده کند. برخی شایعات در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد به‌دلیل اعتماد پایین توسعه‌دهندگان به معماری پردازشی سامسونگ، هیچ‌یک از آن‌ها حاضر همکاری نیستند که گویای راه زیاد این کمپانی برای رسیدن به TSMC است.

اسنپدراگون 8 نسل 4 از نود 3 نانومتری سامسونگ استفاده نخواهد کرد

پیش‌ازاین،گمانه‌زنی‌ها و اخبار نشان می‌داد کوالکام قصد دارد از یک استراتژی دو منبعی برای تولید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده کند، اما اکنون تایید شد این اتفاق رخ نخواهد داد؛ ازجمله عوامل بروز چنین شایعاتی، می‌توان به هزینه‌های بالای خرید معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC برپایه فناوری N3E بود که باعث می‌شد کوالکام برای خرید ویفرها تنها از یک منبع دچار شک‌وتردید شود. کارشناسان و متخصصان حوزه نیمه‌رسانا اظهار کردند این موضوع می‌توانست بهترین فرصت سامسونگ برای پیدا جایگاهش در جهان باشد، چراکه همکاری با کوالکام برای ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۴ می‌توانست باعث تقویت پشتوانه آن‌ها در دنیای نیمه‌رسانا باشد.

آخرین گزارش‌ها از منابع داخلی کره‌ جنوبی حاکی از آن بود که کمپانی سامسونگ توانسته بازدهی معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری پیشرفته GAA را توسعه داده و به ۷۰ درصد برساند. بااین‌حال، هنوز شک‌وشبه‌هایی درخصوص تولیدات این مجموعه وجود دارد که باعث می‌شود بزرگانی همچون مدیاتک و کوالکام به‌سمت آن نمی‌آیند. یک افشاگر و تحلیلگر ناشناس در شبکه اجتماعی X بیان کرد بهرین راه برای سامسونگ آن است‌که تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ را برپایه معماری پردازشی ۳ نانومتری داخلی خودش تولید کرده و از آن برای سری گلکسی S2۵ استفاده کند.

سامسونگ رقابت را برای محصول انبوه اسنپدراگون 8 نسل 4 به TMSC واگذار کرد

درحال‌حاضر، تمام مقایسه‌ها نشان می‌دهد معماری ۳ نانومتری سامسونگ نسبت‌به TSMC بسیار پایین‌تر و ضعیف‌تر است و کوالکام نمی‌خواهد یک‌بار دیگر به‌دلیل همکاری با سامسونگ مورد انتقاد قرار بگیرد. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، کوالکام برای ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با سامسونگ همکاری کرد که باعث شد عملکرد و بهره‌وری انرژی این تراشه به‌شدت افت کند؛ برهمین‌اساس با انتقاد شدید منتقدان و کاربران روبه‌رو شد و سازنده آمریکایی را مجبور کرد پس از مدت‌زمان کوتاهی اسنپدراگون +۸ نسل ۱ یک را معرفی کند. بنچمارک‌ها تفاوت عملکرد فوق‌العاده زیادی را بین این دو نسخه نشان می‌دهد که نشان از تکنولوژی پیشرفته TSMC دارد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به‌عنوان اولین تراشه گوشی‌های اندرویدی به‌شمار می‌رود که با استفاده از هسته‌های اختصاصی Oryon تولید می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید یادآور شویم اوایل سال‌جاری میلادی، کمپانی بزرگ کوالکام برای رقابت با پردازنده‌های سری A اپل در سال ۲۰۲۴ قصد دارد هسته‌های ARM را کنار بگذارد و از دانش داخلی استفاده کند. به‌نظر می‌رسد بهره‌مندی هسته‌های اختصاصی به‌همراه معماری پردازشی ۳ نانومتری N3E می‌تواند قدرت عملکرد و بهره‌وری انرژی را در اسنپدراگون ۸ نسل ۴ درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و ۸ نسل ۲ به‌شدت افزایش دهد.

اخبار مرتبط: