مقاله یک تحلیلگر نشان می‌دهد کوالکام با تکیه بر سهم بیش از ۵۰ درصدی سامسونگ بر بازار گوشی‌های هوشمند با AI می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۸۰ درصد تراشه هوش مصنوعی گوشی را تولید کند.

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا به‌شمار می‌رود. اگرچه پیدایش هوش مصنوعی به سال ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد و طی ۷۰ سال استفاده‌های متعددی از آن شده، با معرفی ChatGPT بود که این ابزار به مرحله جدیدی رسید. یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از هوش مصنوعی، پردازنده آن است. برای پردازش‌های آن، معمولا پردازنده گرافیکی قدرتمند مورد نیاز است و به‌همین دلیل شرکت انویدیا با کارت گرافیک‌های خود توانسته بود آمار فروش را چند برابر کند. حتی یکی از مدیران متا هم در این مورد اعلام کرده بود که بازار هوش مصنوعی به منطقه جنگی تبدیل شده و انویدیا در نقش دلال اسلحه فقط به فروش بیشتر کارت گرافیک می‌اندیشد.

اکنون با گذر بیش از یک‌سال اغلب شرکت‌های سازنده گوشی تصمیم گرفتند تا هوش مصنوعی را به دستگاه‌های خود اضافه کنند، اما این امر نیازمند تعبیه پردازنده گرافیکی قدرتمند و تراشه هوش مصنوعی است. تاکنون ۲ ابرشرکت سازنده تراشه کوالکام و مدیاتک پردازنده‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ را به بازار عرضه کرده‌اند که هر ۲ امکان پشتیبانی از هوش مصنوعی دارد، اما اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد کوالکام موفقیت بسیار بیشتری در این زمینه کسب کرده و قرار است تسلط بیشتری بر بازار هوش مصنوعی پیدا کند.

 تراشه هوش مصنوعی گوشی

این گزارش در ابتدا از گروه تحقیقاتی Counterpoint Research منتشر شده بود. تحلیلگر این مرجع با بررسی آمار و ارقام پیش‌بینی کرده که کوالکام طی ۲ سال آینده بیش از ۸۰ درصد از بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی را در دست خواهد گرفت و تسلط نسبتا جامعی بر این بازار خواهد داشت و برای ادعای خود مدارکی را نیز ارائه کرده است. سال ۲۰۲۴ یک سال حیاتی برای گوشی‌های هوشمند با هوش مصنوعی خواهد بود، زیرا اطلاعات اولیه نشان می‌دهد محموله‌ها در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: «تا سال ۲۰۲۷، انتظار می‌رود که محموله گوشی‌های هوشمند با AI با رشد سالانه ۸۳ درصدی به ۵۲۲ میلیون می‌رسد. همچنین هوش مصنوعی روی گوشی قرار است در ۴ زمینه تولید و ویرایش اطلاعات، ساخت و ویرایش تصویر، ترجمه زنده و دستیارهای شخصی فعالیت کند.» در ادامه این مقاله آمده است که سامسونگ و کوالکام به‌دلیل محصولات و قابلیت‌های آنها قرار است در آینده نزدیک پیشگامان این بازار باشند و تصمیمات آنها تاثیر زیادی در این بازار خواهد داشت. به‌صورت دقیق‌تر، سامسونگ طی دو سال آینده بیش از ۵۰ درصد بازار گوشی‌های هوشمند با AI را تصاحب می‌کند و پس از آن شرکت‌های چینی مانند شیائومی، ویوو، آنر و اوپو قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۲۳، گوشی‌های هوشمند با تراشه هوش مصنوعی تنها ۴ درصد از کل بازار را به‌خود اختصاص داده بودند که قرار است در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲ برابر شود. همچنین نرخ صعودی ادامه خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۷، این میزان به ۴۰ درصد از سهم کل بازار برسد و فروش گوشی‌های هوشمند مجهز به AI به ۵۰۰ میلیون دستگاه برسد.

نظر شما چیست؟ آیا سامسونگ و کوالکام می‌توانند تا ۳-۴ سال آینده جایگاه خود را حفظ کرده و بیشترین درآمد را از هوش مصنوعی کسب کنند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: