گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل با سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیون دلاری می‌خواهد به آرشیو چند خبرگزاری معتبر دسترسی داشته تا هوش مصنوعی خود را آموزش دهد.

هوش مصنوعی یکی از موضوعات مهم سال ۲۰۲۴ به‌حساب می‌آید و گزارش‌های متعددی مبنی‌بر توسعه مدل‌های مختلف برای گوشی‌های هوشمند منتشر شده، اما اطلاعات کمی درباره هوش مصنوعی اپل موجود است. بااین حال اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل برای دستیابی به یک مدل هوش مصنوعی دقیق سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری کرده تا به اخبار ناشران معتبر دست‌یافته و از آن برای آموزش مدل خود بهره ببرد.

درحقیقت خبرگذاری نیویورک تایمز (The New York Times) برای اولین بار این مسئله را اعلام کرد. در این گزارش آمده است که اپل طی هفته‌های گذشته مذاکرات خود را با سازمان‌های خبری و انتشاراتی بزرگ آغاز کرده و به‌دنبال دریافت مجوز برای استفاده از مطالب دقیق آنها جهت آموزش هوش مصنوعی مولد است. درهمین زمینه، غول کوپرتینویی تاکنون تعدادی قرارداد چند ساله به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار برای دسترسی به آرشیو‌ها به‌ثبت رسانده است. همچنین ناشرانی که اپل تاکنون با آنها در تماس بوده عبارتند از Condé Nast، ناشر مجله‌های Vogue و NBC News، انتشارات The New Yorker و انتشارات IAC که مالک People، The Daily Beast و Better Homes and Gardens است.

۵۰ میلیون دلار هزینه برای آموزش مدل هوش مصنوعی

البته به‌دلیل حساس بودن شرایط مذاکره میان ۲ طرف، نام افراد مطلعی که این خبر را در اختیار نیویورک تایمز گذاشتند مخفی مانده تا خللی در مذاکرات به‌وجود نیاید. همچنین مشخص نیست با هزینه ۵۰ میلیون دلاری اپل تاکنون مجوز چند خبرگذاری را به‌دست آورده و در کدام یک از آنها موفقیتی کسب نکرده است. در این گزارش آمده است که برخی ناشران نسبت به درخواست اپل بی‌اعتنا بودند و آن را رد کرده‌اند.

یادآوری می‌شود درحالی که گوگل از هوش مصنوعی Gemini AI رونمایی کرد، شرکت OpenAI هم ChatGPT را در اختیار مشتریان می‌گذارد، اپل تاکنون فقط ابزار تصحیح خودکار املای کلمات را برای iOS 17 عرضه کرده است. در همین حین، گزارش‌های متعددی از مارک گورمن درباره چت‌بات «Apple GPT» منتشر شده که اپل برای محصولات خودش توسعه داده و احتمال زیادی وجود دارد که سال آینده درکنار سری آیفون ۱۶ یا در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان WWDC معرفی شود.

اخبار مرتبط: